به گزارش شهرآرانیوز؛ کافی است مجبور باشید در ساعتهای پرترافیک پشت فرمان بنشینید. آن موقع است که متوجه میشوید بسیاری از کاربران ترافیکی با زیر پا گذاشتن قوانین راهنمایی و رانندگی انضباط ترافیکی شهر را به هم میزنند و در عبور و مرور دیگر وسایل نقلیه اخلال به وجود میآورند و حتی باعث بروز تصادفات نیز میشوند. به گفته سرهنگ علیرضا رحیمی، رئیس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور استان، این روزها تخلفات ساکن از جمله پارکهای اشتباه و غیرقانونی شایعترین نوع تخلفاتی است که در سطح شهر شاهد هستیم که کندی حرکت، برخورد و تصادفات را به دنبال دارد.
فرقی نمیکند خودرو یا موتورسیکلتتان را جلو در یک آپارتمان، خانه ویلایی یا مغازهای که ممکن است انبار باشد تنها برای لحظهای پارک کنید. در هر صورت مرتکب تخلف شدهاید و برای ساکنان ایجاد مزاحمت کردهاید. به این موضوع فکر کنید که صاحبان خانه یا مغازه کار فوری داشته باشند و حتی فرصت این را نداشته باشند تا دنبال مالک وسیله نقلیه بگردند.
بهتر است به جای آنکه با خیال راحت وسیله نقلیه تان را رها کنید و بر پایه حدس و گمان که کسی در این ساعت عبور و مرور اضافه نخواهد داشت، در فضایی امن و به دور از مزاحمت برای دیگران، آن را پارک کنید. در هر صورت در مکانهای پرازدحام بهتر است شماره همراهتان را پشت شیشه بگذارید تا در صورت نیاز با شما تماس گرفته شود. افرادی که در ایستگاههای وسایل نقلیه عمومی یا تخلیه بار وسیله شان را پارک میکنند از این قاعده مستثنا نیستند.
شاید از نظر شما خرید یک بطری آب معدنی از سوپر حاشیه خیابان اصلی زمان زیادی نبرد، اما وقتی درست سر یک کوچه پر رفت و آمد خودروتان را دوبل و گاهی مثل حاشیه بولوار استقلال سوبل پارک میکنید، نمیدانید چه گرهی به ترافیک آن محدوده آن هم در ساعتهایی که ترافیک به اوج خود میرسد، میزنید. بارها پیش آمده است که خودرویی که از فرعی قصد پیچیدن به اصلی را دارد در صورت نداشتن دید کافی با خودرویی که سر کوچه پارک شده است برخورد میکند.
همچنین بارها شاهد این تصویر بودهاید که در بسیاری از معابر پر تردد، ترافیک در نقطهای قفل شده است و بعد از عبور از آن محل جریان عبور به حالت عادی بازگشته است. سر نخ این علت به توقفهای غیرمجاز ختم میشود. حالا میخواهد پیاده کردن مسافر باشد یا توقف لحظهای برای خرید یک وسیله یا تماشای یک تصویر مثل بروز یک تصادف.
گازش را گرفته، اصلا به این نکته توجه ندارد که در معبر بزرگراهی لابه لای دیگر وسایل نقلیه از جمله خودروهای سبک و سنگین مانور نمایشی با موتورسیکلتش به راه انداخته است بدون آنکه کلاه ایمنی به سر داشته باشد! با حکایت عبور و مرور موتور سیکلتهای بی قانونی که از داخل پیاده رو عبور میکنند، خلاف حرکت دیگر وسایل نقلیه حرکت میکنند، تک چرخ میزنند و از بین وسایل نقلیه هر جور شده عبور میکنند حتما آشنایی دارید.
بسیاری از اوقات این دسته از کاربران ترافیکی با نقص در سیستم روشنایی باعث بروز خطرات احتمالی از جمله برخورد با عابران پیاده یا وسایل نقلیه به ویژه در زمان تاریکی هوا میشوند. بی آنکه کلاه ایمنی به سر داشته باشند جان خودشان را به حراج میگذارند. غافل از اینکه این کلاه ۸۰ درصد از ضرباتی را که به سرشان وارد میشود محافظت میکند.
مدام یا پیامک میدهد یا فضای مجازی را زیر و رو میکند. هرازگاهی نیم نگاهی به جلو میاندازد. گاهی سرعت عکس العملش نسبت به موانع پیش رو به صدم ثانیه میرسد، اما حاضر نیست لحظهای سرش را از گوشی همراهش بیرون بیاورد. صدای ضبط پخش را تا آخرین درجه زیاد کرده است. یک نگاهش به تنظیم ضبط است و نگاه دیگر به صفحه موبایل! اصلا برایش مهم نیست که در یک معبر شریانی درجه یک در حال رانندگی است.
حاضر نیست لحظهای توقف کند. همان طور که سرگرم گوشی همراه است به مسیرش ادامه میدهد. معتقد است راننده حرفهای میتواند هم زمان چند کار را باهم انجام دهد غافل از اینکه سرگرم بودن با گوشی همراه از جمله مصادیق حواس پرتی در زمان رانندگی است که باعث بروز تصادفات مرگ بار نیز میشود. متاسفانه این روزها، استفاده از تلفن همراه در زمان رانندگی در بین بسیاری از کاربران ترافیکی بیشتر شده است.
«لطفا به حقوق عابران پیاده احترام بگذارید» حتما جملهای با این محتوا را بارها روی تابلوهای تبلیغاتی یا از طریق صدا و سیما شنیده و دیدهاید. هنوز برای خیلی از رانندگان وسایل نقلیه، عابران پیاده به عنوان یک کاربر ترافیکی جایگاهی ندارند.
به عنوان نمونه وقتی یک عابر پیاده را میبینند که قصد دارد از عرض خیابان عبور کند به جای کم کردن سرعت، پایشان را روی گاز میگذارند تا خودی نشان دهند. یا نسبت به مفهوم خط کشی عابر پیاده بی تفاوتاند. این افراد اعتقادی ندارند که با قرمز شدن چراغ راهنمایی و رانندگی باید پشت خط گذرگاه عابر پیاده توقف کنند. در حالی که در بسیاری از مواقع حقوق آنها ضایع میشود.
راستی ناگفته نماند در این میان عابران پیادهای نیز هستند که قانون شکنند. به عنوان نمونه به جای استفاده از پلهای رو گذر و زیر گذر برای راحتی خودشان عبور و مرور از سطح خیابان را انتخاب میکنند بی آنکه حواسشان به جانشان باشد. در این بین عدهای معتقدند دیگر وسایل نقلیه باید حواسشان به آنها باشد که در شرایط خاص قانون گذار خلاف این باور نسخه میپیچد. کم نیستند عابران پیادهای که در حادثهای سهم تقصیر داشتهاند.
رانندگی برای خیلیها صرفا رسیدن به مقصد است و بس! برای همین، نمیخواهند بپذیرند که پیش از حرکت کمربند ایمنی خود را ببندند و به دیگر سرنشینان هم تذکر دهند تا آنها نیز کمربند ایمنی خود را ببندند.
همچنین در زمان رانندگی کودک خردسال را درآغوش نگیرند یا در صندلی جلو ننشانند، استعمال دخانیات نکنند یا چیزی ننوشند و نخورند و... از همه مهمتر آنکه مطابق قوانین راهنمایی و رانندگی از مبدأ به مقصد برسند. به عنوان نمونه حواسشان به تابلوها و علائم باشد، رعایت حقوق دیگر کاربران ترافیکی را داشته باشند.
یکی از تخلفات بارزی که بسیاری از رانندگان مرتکب آن میشوند، رانندگی نکردن بین خطوط است که باعث کندی در حرکت، اجحاف در حق دیگران، بروز تصادفات ناشی از تغییر مسیرهای ناگهانی و... میشود که این روزها در بسیاری از معابر پرترافیک شهر شاهد آن هستیم. معضلی که مدت هاست کارشناسان ترافیکی نسبت به آن هشدار دادهاند و رانندگان انواع وسایط نقلیه نسبت به رفع آن بی توجهاند.