چند نفر در آزمون‌های ارشد و دکتری ۱۴۰۴ ثبت‌نام کردند؟ تخلیه اضطراری ۴۲ مدرسه در اصفهان در پی فرونشست زمین توصیه‌هایی درباره تزریق ژل و بوتاکس مقاومت میکروبی درپی مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک‌ها تأکید وزیر آموزش‌ و پرورش بر ممنوعیت دریافت کمک مالی اجباری در مدارس چه کسانی واجد شرایط فریز تخمک هستند؟ هشدار پزشکی قانونی به مردم در خصوص پزشک‌نما‌ها یک فوتی و ۷ مصدوم براثر سوانح جاده‌ای در خراسان رضوی طی ۲۴ ساعت گذشته پایش بازار به منظور شناسایی کمبود دارو‌ها در کشور آغاز شد (۲۷ آبان ۱۴۰۳) جابه‌جایی ۵۲ هزار زائر در دور دوم عملیات عمره مفرده | مشهد در بین ۴ ایستگاه با بیشترین پرواز‌های برگشت ورود خودروهای شوتی به مقوله قاچاق انسان | ارابه‌های مرگ مهاجران غیرقانونی را وارد کشور می‌کنند اجرای آزمون‌های غربالگری روان‌شناختی برای دانش‌آموزان چهار مقطع تحصیلی در سامانه «نماد» درباره مشکلات نوزادان نارس و علت‌هایی که سبب این‌گونه تولد‌ها می‌شود | رسیدن نوزاد نرسیده کمبود ۳۰۰۰ ظرفیت خوابگاهی دانشگاه‌های علوم پزشکی در ترم جاری (مهر ۱۴۰۳) پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (یکشنبه، ۲۷ آبان ۱۴۰۳) | ورود سامانه ناپایدار از فردا بعدازظهر تأکید وزیر آموزش و پرورش بر لزوم افزایش حقوق سرایداران در سال آینده صدور حکم قصاص برای عامل جنایت در جشن تولد مختلط + عکس و جزئیات کلاهبرداری پنج میلیارد ریالی یک مزون لباس اینستاگرامی آمار نوزادان نارس در سطح کشور، حدود ۱۱ درصد از کل موالید است (۲۷ آبان ۱۴۰۳) ​احتمال اوج‌گیری تعداد ابتلا به بیماری‌های تنفسی در آذر‌ماه ۱۴۰۳ ثبت اولین مورد ابتلا به سویه مُسری آبله میمونی در آمریکا بانوی مرگ مغزی در مشهد به ۵ بیمار زندگی دوباره بخشید (۲۷ آبان ۱۴۰۳) بررسی سوانح رانندگی خراسان رضوی در روز جهانی «یادمان قربانیان حوادث ترافیکی» | مرگ داغ روی آسفالت سرد یک فرد در حمله با چاقو در چین ۸ تن را کشت و ۱۷ تن دیگر را زخمی کرد آیا ارزش غذایی سبزیجات با منجمدکردن، کاهش می‌یابد؟ آیا رژیم‌های غذایی آنلاین قابل‌اعتماد هستند؟ رتبه دوم خراسان رضوی در  میزان تولد هشدار سازمان غذا و دارو: آمپول «مانجارو» برای لاغری نیست تخصیص اعتبار ۲۴۰ هزار میلیارد تومانی برای پرداخت بدهی دولت به تامین اجتماعی مدارس نوبت صبح پنج شهرستان خوزستان فردا (یکشنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۳) غیرحضوری شد آوارشدن ساختمان در خیابان اندرزگو مشهد (۲۶ آبان ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

برای رانندگی درست در کنار مهارت، شخصیت لازم است

  • کد خبر: ۲۹۱۴۹۹
  • ۰۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۵
برای رانندگی درست در کنار مهارت، شخصیت لازم است
ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که در هنگام رانندگی درست مثل کودکی که با هم‌سن و سالان خود لجبازی می‌کند پایتان را روی گاز‌ بگذارید تا مبادا از وسیله نقلیه کناری تان عقب بمانید.

به گزارش شهرآرانیوز؛ ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که یک وقت‌هایی پشت فرمان در حال رانندگی هستید و ناگهان رفتار کودکانه‌ای از شما سر می‌زند. درست مثل کودکی که با هم سن و سالان خود لجبازی می‌کند. پایتان را روی گاز‌ می‌گذارید تا مبادا از وسیله نقلیه کناری تان عقب بمانید. به گفته سرهنگ علیرضا رحیمی رفتار رانندگی هر فرد تحت تأثیر ویژگی‌های شخصیتی اوست. مشروح نظرات کارشناسی رئیس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور استان را درخصوص «رانندگی کردن با فرمان دیگران» با هم بخوانیم.

۵۰ درصد
بر اساس گزارش‌های معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان ۵۰ درصد نزاع‌های خیابانی ناشی از رفتار‌های ترافیکی است.

۹۰ درصد
حدود ۹۰ درصد تصادف‌ها با خصوصیات رفتاری راننده مرتبط هستند و رفتار انسان‌ها تا ۹۵ درصد عامل تعیین کننده تصادفات است.

رانندگی زیر ذره بین

در علم روان شناسی شخصیت هر فردی برگرفته از ویژگی‌هایی است. افراد وقتی رانندگی می‌کنند ممکن است رفتار‌های برون گرایی مثل موافق یا پذیرا بودن شرایط، وظیفه شناسی یا بروز رفتار‌های آسیب زا مثل هیجانات کاذب را از خود به نمایش بگذارند. در چنین شرایطی توصیه می‌شود:

کنترل فرمان و رفتار را به دست گرفتن

بهتر است به دور از وسواس‌های فکری رانندگی کرد. افرادی که در زندگی شخصی روی موضوعات متعدد پافشاری می‌کنند در چنین شرایطی بهتر است به جای مقابله به مثل کنترل خشم داشته باشند و با کوچک‌ترین صحبت یا رفتاری عصبانی نشوند.

تقلید و پیروی ممنوع

بسیاری از رانندگان وسایل نقلیه بر این باورند که کسی بهتر از آن‌ها رانندگی نمی‌کند. این افراد وقتی یک راننده دیگر از آن‌ها سبقت می‌گیرد تمام عزم خود را جزم می‌کنند تا پاسخ رفتار اشتباه ترافیکی او با لجبازی کودکانه بدهند. این دسته افراد اغلب در زمان عبور، اولویت را به خود می‌دهند و و از انتظار دیگران لذت می‌برند.

رانندگی با چاشنی خشونت

افرادی که رانندگی شان با خشونت همراه است، ترساندن دیگر کاربران ترافیکی را نوعی قدرت می‌دانند. به عنوان نمونه برخی از رانندگان وسایل نقلیه سنگین را تجسم کنید که چطور نزدیک یک خودرو سواری می‌شوند و بوق می‌زنند.

رانندگی یا مسابقه

برای خیلی‌ها رانندگی نوعی مسابقه است. فرقی نمی‌کند مدل ماشینشان بالاتر یا پایین‌تر باشد، در هر صورت از نظر آنها خیابان، زمین مسابقه است. این افراد همان کسانی هستند که معمولا در رسیدن به موفقیت‌های بزرگ در زندگی خود، ناکام مانده اند و سعی دارند به روش‌های دیگری موفقیت کسب کنند.

احتیاط خارج از گود قانون

رانندگانی که تازه گواهی نامه گرفته اند یا آن‌هایی که ترس از تصادف دارند بیش از حد احتیاط می‌کنند. این افراد بر این باورند که دیگر کاربران ترافیکی قوانین را رعایت نمی‌کنند. در حالی که این دسته افراد به علت ریسک پذیر نبودن یا آشنا نبودن با قوانین و مقررات باعث بروز مشکل برای دیگران می‌شوند. رانندگی در خط یک بزرگراه با سرعت ۴۰ کیلومتر بر ساعت نمونه بارز این گروه افراد است.

رانندگی خطرناک کدام است؟

  • رقابت جویانه (لذت بردن از مانور دادن در میان دیگر رانندگان)
  • خطرپذیر (پذیرش خطرات رانندگی برای هیجان و لذت)
  • همراه با خطرپذیری بالا (سرعت و سبقت ناگهانی)
  • پرخاشجویانه (مانند رانندگی با فاصله کم از دیگر خودرو ها‌ی دیگر که اغلب به منظور تنبیه رانندگان دیگر صورت می‌گیرد)

نکته!

بر کسی پوشیده نیست که رانندگی عبارت است از رعایت قانون و مقررات و رعایت حقوق و حریم دیگران. با این توصیف بروز رفتار‌های اشتباه ترافیکی مثل نمایش‌های خطرناک با وسایل نقلیه باعث می‌شود تا شخصیتمان نزد دیگران تضعیف شود. همچنین باعث ترویج توسعه فرهنگ غلط رانندگی می‌شود. راستی این نکته را هم فراموش نکنیم که رفتار‌های اشتباه برخی کاربران ترافیکی روی کودکان تأثیر منفی می‌گذارد.

مهم‌ترین رفتار‌های تحت تأثیر دیگران بودن

وقتی پشت فرمان می‌نشینیم، ناخودآگاه درگیر رفتار‌های پیرامونمان می‌شویم که رانندگی ما را درگیر می‌کند و تحت تأثیر قرار می‌دهد. موارد زیر در بین کاربران ترافیکی مشهدی بسیار قابل مشاهده است.

  • تغییر مسیر ناگهانی
  • شتاب گیری لحظه‌ای
  • رعایت نکردن فاصله طولی و عرضی
  • عبور از چراغ زرد فرماندهی
  • توقف بیجا
  • توجه نکردن به تابلو ایست
  • عبور عابران پیاده از محل‌های نامناسب
  • عبورومرور موتورسیکلت‌ها داخل پیاده رو

حالا چه باید کرد؟

کارشناسان راهنمایی و رانندگی بر این باورند که وقتی رانندگی می‌کنیم نباید عصبانی شویم و اگر عاملی باعث شد تا کنترل اعصابمان را از دست بدهیم به هیچ عنوان رانندگی نکنیم، زیرا قدرت تسلط به وسیله نقلیه در زمان عصبانیت کاهش پیدا می‌کند در چنین شرایطی افرادی که در حالت عادی سرعت العمل بالایی نسبت به وقایع ترافیکی دارند نمی‌توانند واکنش مثبتی از خود به نمایش بگذارند و مدت عکس العمل آن‌ها افزایش پیدا می‌کند. به عنوان نمونه وقتی دو وسیله نقلیه با یکدیگر کورس می‌گذارند باعث بروز تصادفات زنجیره‌ای می‌شوند بدیهی است که کل کل آن‌ها با یکدیگر مسافت توقف آن‌ها را افزایش می‌دهد.

بهتر است در شرایطی که دیگر کاربران ترافیکی، حالا می‌خواهد یک موتورسیکلت سوار باشد یا یک راننده کامیون، که به نوعی بر خلاف قوانین و مقررات موجود رانندگی می‌کنند و برای شما اخلال در عبورومرور به وجود می‌آورند، تحت هیجانات آن‌ها قرار نگیریم. به اشتباهات ترافیکی آن‌ها که ناشی از رفتار‌های آسیب زاست دامن نزنیم تا به عنوان نمونه مقدمات حرکات نمایشی را فراهم نکنیم و با یک پاسخ کوتاه مثل نور بالا دادن، تغییر مسیر ناگهانی و... باعث ترافیک‌های گره خورده یا تصادفات سنگین نشویم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->