اجرای پروژه تأمین آب شرب مشهد از رشته‌کوه هزارمسجد با چهار سازه اصلی و تونل ۸.۵ کیلومتری + فیلم مهاجرت پرستاران، چالشی فراتر از مسائل معیشتی در خراسان رضوی و مشهد قوی‌ترین سموم بیماری‌زا در مواد غذایی فاسد و کپک‌زده هستند رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی: اگر اقدام فوری نشود، کالابرگ در حد شعار می‌ماند مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی: آموزش‌ و پرورش باید از نگاه صرف آموزشی خارج شود و به جایگاه فرهنگی خود بازگردد معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش: تأکید رئیس‌جمهور بر عدالت آموزشی است | آموزش باکیفیت برای همه کودکان ایرانی تصویب طرح حمل سلاح محیط‌بانان در مجلس تأسیس اولین هنرستان سمپادی در مشهد | تعداد مراکز سمپاد در خراسان رضوی به ۵۲ رسیده است مصرف بیش از حد ویتامین C خطر تشکیل سنگ کلیه را افزایش می‌دهد پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی امروز (سه‌شنبه، ۶ آبان ۱۴۰۴) | مشهد اندکی خنک می‌شود اهدای اعضای کودک ۱۱ ساله مشهدی، به ۳ بیمار زندگی دوباره بخشید (۶ آبان ۱۴۰۴) مقاوم‌سازی ۶۰ درصد پل‌های جاده‌ای خراسان رضوی دربرابر سیل و زلزله تا پایان سال ۱۴۰۵ یک آتش کوچک برای تهیه چای، جنگل ارس خراسان رضوی را سوزاند | آتش‌سوزی ۱۵ هکتار از اراضی هزارمسجد ثبت بیش از ۲ هزار پرونده قضایی مربوط به رمزارز‌ها در ۶ ماه نخست سال ۱۴۰۴ سامانه بارشی از پنجشنبه (۸ آبان ۱۴۰۴) وارد کشور می‌شود | پیش‌بینی اولین باران پاییزی در خراسان رضوی شیر گیاهی را جایگزین شیر گاو کنیم؟ عفونت ادراری در کودکان، زنگ‌خطری جدی برای سلامت کلیه‌ها همه چیز درمورد آزمون دکتری ۱۴۰۵ + جزئیات ثبت‌نام و سهمیه‌ها راهکار‌های واقعی برای مقابله با خشکی پوست در سرما | چرا بیشتر کرم‌ها جواب نمی‌دهند؟ سازمان غذا و دارو: از قارچ‌های خودرو در طبیعت به هیچ وجه استفاده نکنید ادعای شاکی پرونده بازیگر سینما: پیشنهاد ۵۰ میلیارد تومانی داد تا شکایت نکنم افزایش مسمومیت کودکان با مواد شبه‌تریاک در سال‌های اخیر مخلوط سفیدکننده‌ها، قاتل خاموش خانه! انار بدن را برای مقابله با بیماری‌های فصل سرد واکسینه می‌کند | داروخانه سیار پاییز اوضاع شیرتوشیرِ شیرِ مدارس ۱۷هزار و ۶۶۰ تماس با اورژانس اجتماعی مشهد از ابتدای ۱۴۰۴ | کودک‌آزاری در صدر تماس‌های سامانه ۱۲۳ مدیریت بحرانِ آلودگی هوا نیازمند بازنگری راهکارهایی برای گذار بهتر از سالمندی | نه تجربه داریم، نه آماده ایم جوانی که استادکار بود، اما راه زندگی‌اش را اشتباه رفت | چرا سنگ‌کار ۲۴ ساله دزد شد؟
سرخط خبرها

برای رانندگی درست در کنار مهارت، شخصیت لازم است

  • کد خبر: ۲۹۱۴۹۹
  • ۰۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۵
برای رانندگی درست در کنار مهارت، شخصیت لازم است
ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که در هنگام رانندگی درست مثل کودکی که با هم‌سن و سالان خود لجبازی می‌کند پایتان را روی گاز‌ بگذارید تا مبادا از وسیله نقلیه کناری تان عقب بمانید.

به گزارش شهرآرانیوز؛ ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که یک وقت‌هایی پشت فرمان در حال رانندگی هستید و ناگهان رفتار کودکانه‌ای از شما سر می‌زند. درست مثل کودکی که با هم سن و سالان خود لجبازی می‌کند. پایتان را روی گاز‌ می‌گذارید تا مبادا از وسیله نقلیه کناری تان عقب بمانید. به گفته سرهنگ علیرضا رحیمی رفتار رانندگی هر فرد تحت تأثیر ویژگی‌های شخصیتی اوست. مشروح نظرات کارشناسی رئیس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور استان را درخصوص «رانندگی کردن با فرمان دیگران» با هم بخوانیم.

۵۰ درصد
بر اساس گزارش‌های معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان ۵۰ درصد نزاع‌های خیابانی ناشی از رفتار‌های ترافیکی است.

۹۰ درصد
حدود ۹۰ درصد تصادف‌ها با خصوصیات رفتاری راننده مرتبط هستند و رفتار انسان‌ها تا ۹۵ درصد عامل تعیین کننده تصادفات است.

رانندگی زیر ذره بین

در علم روان شناسی شخصیت هر فردی برگرفته از ویژگی‌هایی است. افراد وقتی رانندگی می‌کنند ممکن است رفتار‌های برون گرایی مثل موافق یا پذیرا بودن شرایط، وظیفه شناسی یا بروز رفتار‌های آسیب زا مثل هیجانات کاذب را از خود به نمایش بگذارند. در چنین شرایطی توصیه می‌شود:

کنترل فرمان و رفتار را به دست گرفتن

بهتر است به دور از وسواس‌های فکری رانندگی کرد. افرادی که در زندگی شخصی روی موضوعات متعدد پافشاری می‌کنند در چنین شرایطی بهتر است به جای مقابله به مثل کنترل خشم داشته باشند و با کوچک‌ترین صحبت یا رفتاری عصبانی نشوند.

تقلید و پیروی ممنوع

بسیاری از رانندگان وسایل نقلیه بر این باورند که کسی بهتر از آن‌ها رانندگی نمی‌کند. این افراد وقتی یک راننده دیگر از آن‌ها سبقت می‌گیرد تمام عزم خود را جزم می‌کنند تا پاسخ رفتار اشتباه ترافیکی او با لجبازی کودکانه بدهند. این دسته افراد اغلب در زمان عبور، اولویت را به خود می‌دهند و و از انتظار دیگران لذت می‌برند.

رانندگی با چاشنی خشونت

افرادی که رانندگی شان با خشونت همراه است، ترساندن دیگر کاربران ترافیکی را نوعی قدرت می‌دانند. به عنوان نمونه برخی از رانندگان وسایل نقلیه سنگین را تجسم کنید که چطور نزدیک یک خودرو سواری می‌شوند و بوق می‌زنند.

رانندگی یا مسابقه

برای خیلی‌ها رانندگی نوعی مسابقه است. فرقی نمی‌کند مدل ماشینشان بالاتر یا پایین‌تر باشد، در هر صورت از نظر آنها خیابان، زمین مسابقه است. این افراد همان کسانی هستند که معمولا در رسیدن به موفقیت‌های بزرگ در زندگی خود، ناکام مانده اند و سعی دارند به روش‌های دیگری موفقیت کسب کنند.

احتیاط خارج از گود قانون

رانندگانی که تازه گواهی نامه گرفته اند یا آن‌هایی که ترس از تصادف دارند بیش از حد احتیاط می‌کنند. این افراد بر این باورند که دیگر کاربران ترافیکی قوانین را رعایت نمی‌کنند. در حالی که این دسته افراد به علت ریسک پذیر نبودن یا آشنا نبودن با قوانین و مقررات باعث بروز مشکل برای دیگران می‌شوند. رانندگی در خط یک بزرگراه با سرعت ۴۰ کیلومتر بر ساعت نمونه بارز این گروه افراد است.

رانندگی خطرناک کدام است؟

  • رقابت جویانه (لذت بردن از مانور دادن در میان دیگر رانندگان)
  • خطرپذیر (پذیرش خطرات رانندگی برای هیجان و لذت)
  • همراه با خطرپذیری بالا (سرعت و سبقت ناگهانی)
  • پرخاشجویانه (مانند رانندگی با فاصله کم از دیگر خودرو ها‌ی دیگر که اغلب به منظور تنبیه رانندگان دیگر صورت می‌گیرد)

نکته!

بر کسی پوشیده نیست که رانندگی عبارت است از رعایت قانون و مقررات و رعایت حقوق و حریم دیگران. با این توصیف بروز رفتار‌های اشتباه ترافیکی مثل نمایش‌های خطرناک با وسایل نقلیه باعث می‌شود تا شخصیتمان نزد دیگران تضعیف شود. همچنین باعث ترویج توسعه فرهنگ غلط رانندگی می‌شود. راستی این نکته را هم فراموش نکنیم که رفتار‌های اشتباه برخی کاربران ترافیکی روی کودکان تأثیر منفی می‌گذارد.

مهم‌ترین رفتار‌های تحت تأثیر دیگران بودن

وقتی پشت فرمان می‌نشینیم، ناخودآگاه درگیر رفتار‌های پیرامونمان می‌شویم که رانندگی ما را درگیر می‌کند و تحت تأثیر قرار می‌دهد. موارد زیر در بین کاربران ترافیکی مشهدی بسیار قابل مشاهده است.

  • تغییر مسیر ناگهانی
  • شتاب گیری لحظه‌ای
  • رعایت نکردن فاصله طولی و عرضی
  • عبور از چراغ زرد فرماندهی
  • توقف بیجا
  • توجه نکردن به تابلو ایست
  • عبور عابران پیاده از محل‌های نامناسب
  • عبورومرور موتورسیکلت‌ها داخل پیاده رو

حالا چه باید کرد؟

کارشناسان راهنمایی و رانندگی بر این باورند که وقتی رانندگی می‌کنیم نباید عصبانی شویم و اگر عاملی باعث شد تا کنترل اعصابمان را از دست بدهیم به هیچ عنوان رانندگی نکنیم، زیرا قدرت تسلط به وسیله نقلیه در زمان عصبانیت کاهش پیدا می‌کند در چنین شرایطی افرادی که در حالت عادی سرعت العمل بالایی نسبت به وقایع ترافیکی دارند نمی‌توانند واکنش مثبتی از خود به نمایش بگذارند و مدت عکس العمل آن‌ها افزایش پیدا می‌کند. به عنوان نمونه وقتی دو وسیله نقلیه با یکدیگر کورس می‌گذارند باعث بروز تصادفات زنجیره‌ای می‌شوند بدیهی است که کل کل آن‌ها با یکدیگر مسافت توقف آن‌ها را افزایش می‌دهد.

بهتر است در شرایطی که دیگر کاربران ترافیکی، حالا می‌خواهد یک موتورسیکلت سوار باشد یا یک راننده کامیون، که به نوعی بر خلاف قوانین و مقررات موجود رانندگی می‌کنند و برای شما اخلال در عبورومرور به وجود می‌آورند، تحت هیجانات آن‌ها قرار نگیریم. به اشتباهات ترافیکی آن‌ها که ناشی از رفتار‌های آسیب زاست دامن نزنیم تا به عنوان نمونه مقدمات حرکات نمایشی را فراهم نکنیم و با یک پاسخ کوتاه مثل نور بالا دادن، تغییر مسیر ناگهانی و... باعث ترافیک‌های گره خورده یا تصادفات سنگین نشویم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->