صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

لزوم مهارت‌آموزی در رشته‌های غیر فنی دانشگاهی

  • کد خبر: ۳۰۲۹۸
  • ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۵
نظام آموزشی در رشته‌های غیر پزشکی نتوانسته است خود را با نیاز بازار وفق دهد

طنین همتی/ شهرآرانیوز، نیاز به مهارت‌آموزی در کنار ادامه تحصیل امروزه بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است و اینکه هر کدام به‌تنهایی موفق نخواهد بود. این درحالی است که در کشور بین گذراندن دوران تحصیل و کسب مهارت همچنان فاصله است. چقدر خوب است در کنار رشته‌هایی که کاربردی نیست، رشته‌های فنی حتی نامرتبط با رشته تحصیلی مهارت‌آموزی شود.

 

معاون آموزش و پژوهش برنامه‌ریزی اداره کل آموزش و پرورش استان دراین‌باره گفت: در بحث اشتغال، بیشتر دانشگاه‌ها فعالیتشان دانش و پژوهش است. دانش‌آموختگان دانشگاه بعد از اینکه وارد بازار می‌شوند، صنعتگر ما، کارآفرین ما تنها به مدرک تحصیلی اکتفا نمی‌کنند و از آن‌ها کار فنی می‌خواهند که این فاصله بین تحصیلات دانشگاهی ما با نیاز صنعت و نیاز جامعه است.

 

رضا خراسانی ادامه داد: بعضی کشورها این فاصله را با اجرای آموزش دوگانه کم کردند، به این معنی که دانشجو همراه با تحصیل در دانشگاه مهارت‌های فنی را در مراکز فنی می‌گذارند.

 

وی با اشاره به اینکه مشابه این طرح در کشور طرح نظام پزشکی است، تصریح کرد: چطور دانشجوی پزشکی بعد گذراندن طرح، دارو برای نوزاد یک ماهه تجویز می‌کند، اما این مهارت‌آموزی برای دانش‌آموخته مهندسی در کنار رشته تحصیلی‌اش در دانشگاه انجام نمی‌شود؟!


وی با اشاره به اینکه این اشکال را باید در نظام آموزشی‌مان جست‌وجو کنیم، افزود: نظام آموزشی در رشته‌های غیر پزشکی نتوانسته است با نیاز بازار خود را وفق دهد.

 

خراسانی یادآور شد: ایجاد مهارت در افراد جویای کار و ارتقای مهارت شاغلان به‌عنوان 2 مأموریت اصلی سازمان آموزشی کشور است که متولی آموزش‌های مهارتی در کشور نیز هست. افرادی که دانش‌آموخته می‌شوند و از مسیر تحصیل خارج می‌شوند، برای ورود به بازار کار باید دوره‌های تخصصی را بگذرانند.


وی ادامه داد: سازمان فنی و حرفه‌ای کشور و به‌تبع آن اداره فنی و حرفه‌ای استان دوره‌هایی را اجرا می‌کند که این دوره‌ها کوتاه‌مدت، تخصصی و معطوف به اشتغال است.

 

وی افزود: مبنای آموزشی ما استانداردهای بین‌المللی اداره کار جهانی را دارد و کسانی که این استانداردهای آموزشی را ایجاد کردند، از استادان دانشگاهی و مربیان متخصص فنی و حرفه‌ای و از صاحبان مشاغل هستند.

 

وی یادآور شد: 70 درصد استانداردهای ما کار عملی است و تنها 20 درصد آن مطالب تئوری است. مسلما فردی که در این استانداردها آموزش می‌بیند، توانمند خواهد شد و می‌تواند شاغل شود.

 

وی ادامه داد: ما بر اساس 2 شیوه ویژه کار می‌کنیم، یکی مهارت‌آموزی در محیط واقعی که فرد ضمن اینکه آموزش‌های تئوری می‌بیند، آموزش‌های عملی را در واحد صنفی تجربه می‌کند و شیوه دیگر آموزش دوگانه است که فرد چند روز در هفته در مرکز آموزش ماست و در کنار درس دانشگاه، واحد صنعتی دوره عملی را هم تجربه می‌کند.

 


وی درباره ارتباط فنی و حرفه‌ای با دانشگاه گفت: از 103 تفاهم‌نامه‌ای که داریم، حدود 20 تا 25 تفاهم‌نامه آن با دانشگاه‌هایمان است. از دانشگاه‌ها درخواست کردیم دوره‌های کارآموزی دانشجو در مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای گذرانده شود تا ضمن کسب مهارت، مدرک مهارتی و بین‌المللی هم دریافت کنند.


خراسانی تصریح کرد: طرحی در محل دانشگاه‌ها داریم به نام pmc (مدیریت مهارت‌آموزی و مشاوره‌ای شغلی) که این طرح اجباری نیست و دانشجویان می‌توانند هم‌زمان با دوران تحصیل از این امکان استفاده کنند. آن‌ها بر اساس نیازی که دارند دوره‌های مهارتی و فنی را می‌گذرانند، به این صورت که دانشجو ضمن اینکه درس می‌خواند، در دوران بیکاری دوره مهارتی را هم می‌گذراند.

 

وی ادامه داد: در رشته‌های مهندسی سعی کردیم این خلأ مهارتی را کم کنیم، اما در رشته‌های نظری این مشکل را داریم، یعنی فردی که ریاضی محض می‌خواند، تصورش این است که این مهارت‌ها به دردش نمی‌خورد، اما در تمام دنیا هر فرد با هر رشته‌ای، مهارت‌آموزی را در کنار رشته تحصیلی‌اش تجربه می‌کند.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.