سرخط خبرها

آموزش برای لحظه‌های سخت و اضطراری

  • کد خبر: ۳۰۲۰۶
  • ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۷
آموزش برای لحظه‌های سخت و اضطراری
با گروه دوام ثامن منطقه ۲ آشنا شوید

محبوبه فرامرزی/ شهرآرانیوز - در شرایط اضطراری مهارت افراد آن‌قدر مهم است که تا تجربه نشود به چشم نمی‌آید. حتما در فیلم‌ها دیده‌اید که وقتی مثلا فردی ایست قلبی را تجربه می‌کند یک نفر از میان جمع خودش را به فرد بیمار می‌رساند و احیا را انجام می‌دهد وقتی بیمار به زندگی برمی‌گردد جانش را مدیون آن فرد آموزش دیده است که چه بسا دکتر هم نباشد. خودتان تصور کنید در شرایط بحرانی تا وقتی افراد متخصص مانند تیم پزشکی، آتش‌نشانان و . . . برسند شاید اتفاقات ناخوشایندی رخ دهد. این موضوع موجب شد دوام ثامن شکل بگیرید. به طور قطع تشکیل دوام ثامن ناشی از تجربه بحران‌هایی است که پشت سرگذاشته‌ایم. گروه دوام ثامن از سال ۹۵ در منطقه ما شکل گرفت. در ابتدا بنا بود تنها در یک محله به صورت پایلوت اجرا شود، اما استقبال مردم و احساس نیاز به افراد آموزش‌دیده در شرایط بحرانی موجب شد دوام ثامن در کل منطقه فعالیتش را گسترش دهد. در این گزارش با زهرا گرزینی، رابط گروه دوام ثامن، به گفتگو پرداخته‌ایم و بخشی از مقدمه‌ای که به حضور تقدیم شد نتیجه گفتگو با وی است. در ادامه با گروه دوام ثامن بیشتر آشنا خواهید شد.


نوده، پایلوت آموزش
بنا به گفته گرزینی سال ۹۵ اولین دوره‌های دوام ثامن در محله نوده برگزار شد. دو کلاس در محله نوده برگزار شد اتفاقا با استقبال خوبی هم از سوی اهالی این محله روبه رو شدیم. در واقع ما افرادی را آموزش می‌دادیم که در شرایط بحران اولین اقدمات مورد نیاز را تا آمدن نیرو‌های امدادی انجام دهند.
وی ادامه داد: داوطلبان در این دوره‌ها مدیریت بحران، پدافند غیرعامل، حمایت روانی در بحران، امداد و کمک‌های اولیه و آتش‌نشانی و ایمنی را یاد می‌گیرند. می‌شود گفت وقت بحران است که ارزشمند بودن این آموزش‌ها مشخص می‌شود.

آموزش به ۹۰۰ نفر
رابط دوام ثامن در شهرداری منطقه افزود: تنها طی یک سال افراد بسیاری جذب دوام ثامن منطقه شدند چنانکه از سال ۹۵ تا کنون ۹۰۰ نفر در محلات منطقه ۲ آموزش دیدند و عضو داوطلب این گروه شدند.
وی در ادامه به تلاش‌های بی‌وقفه دوام ثامنی‌ها پس از بروز کرونا اشاره کرد و گفت: از اسفند ماه گذشته تاکنون کارگاه آموزش آشنایی با اصول پیشگیری و مقابله با بیماری‌های ویروسی و واگیردار (کرونا) ویژه سفیران سلامت دوام ثامن برگزار شد طی همین مدت سفیران دوام ثامن منطقه ۲ در ادارات و مناطق شهرداری حضور یافتند و همین نکات پیشگیرانه بهداشتی را به ۱۰۰ نفر از کارمندان آموزش دادند.
گرزینی با توجه به آموزش‌های ارائه شده در این کارگاه‌ها به اهمیت خروج غیرضروری از منزل اشاره کرد و گفت: در اسفندماه ۶ نفر از اعضای دوام ثامن منطقه ۲ با تهیه کلیپ و بارگذاری آن در فضای مجازی مردم را به خانه ماندن دعوت کردند.

ضدعفونی معابر، تولید ماسک
وی افزود: چند نفر از اعضای دوام ثامن در کارگاه تولید و بسته‌بندی ماسک به مدت ۱۰ ساعت حاضر شدند. دو نفراز اعضای دوام ثامن منطقه طی ۲ روز و ۳ نفر طی ۵ روز در ضدعفونی کردن معابر شرکت کردند.
رابط دوام ثامن منطقه ۲ ادامه داد: ۴۰ نفر از اعضای فعال دوام ثامن در تهیه و بسته‌بندی بسته بهداشتی به مدت ۱۴ روز همکاری کردند. حتی اعضای دلسوز ما در پویش اهدای خون هم مشارکت داشتند.

تهیه و توزیع بسته‌های معیشتی
گرزینی به تهیه و توزیع ۲۰۰ بسته غذایی، مشارکت در توزیع ۳۰۰ بسته دیگر و توزیع ۱۰۰ پرس غذای گرم بین کارتن‌خواب‌های حاشیه شهر اشاره کرد و گفت: افزون بر این اعضای دوام ثامن منطقه ۲ در حرکتی خودجوش ۳۵بسته عیدانه به نیازمندان محله نوده در عید فطر اهدا کردند.
وی ادامه داد: این بسته‌های معیشتی شامل برنج، روغن، ماکارانی، پنیر، سویا، صابون، عدس، نخود، لوبیا، خرما، رب و مواد ضدعفونی بود.
به گفته گرزینی، نیازمندان از سوی فعالان این گروه در محلات شناسایی و بسته‌ها با همکاری اعضای دوام ثامن در محلات نیز توزیع شد.
وی ادامه داد: در ادامه فعالیت‌های دوام ثامن در منطقه ۲۱۷۰پرس غذای گرم بین کارگران سرگذر در میدان فردوسی و کارتن‌خواب‌های کوشک مهدی توزیع شد. هزینه این کار را ۱۰۰عضو دوام ثامن تقبل کردند و خودشان پس از تهیه غذا آن را توزیع کردند.
رابط گروه دوام ثامن در منطقه به اجرای غربالگری ویژه کارکنان شهرداری اشاره کرد و گفت: در این طرح ۲ هزار تست کرونا از نیرو‌های شهرداری انجام شد.
برگزاری کلاس‌های آموزشی در بستر فضای مجازی اقدام دیگر داوم ثامن در منطقه ماست: با هدف بازآموزی و افزایش اطلاعات به صورت هفتگی، ارائه مطالب آموزشی و برگزاری مسابقه کلاس‌ها به صورت مجازی برگزار می‌شود. وی به اهمیت آمورش نکات بهداشتی تأکید کرد و گفت: ۴ نفر از سفیران دوام ثامن در محلات حاضر شدند و نکات بهداشتی و پیشگیرانه را به ۷۰ شهروند آموزش دادند.
گرزینی در پایان گفتگو به شرکت در طرح غربالگری اشاره کرد و افزود: ۲۳ نفر از اعضای دوام ثامن منطقه ۲ با مراجعه به در منازل اهالی محلات و ثبت فرم تست سلامت با مشارکت مرکز بهداشت به مدت ۸ روز ۵۰۰ فرم را ثبت کردند. شاید تا بحرانی اتفاق نیفتد اهمیت گروه دوام ثامن مشخص نشود. نمی‌توان آرزو کرد در چنین شرایطی قرار بگیریم، اما بی‌شک آمادگی برای هر بحرانی آسیب‌های آن را کمتر می‌کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->