به گزارش شهرآرانیوز، فاطمه سلیمی در صد و یکمین جلسه کمیسیون بانوان و خانواده که با حضور مدیران بخشهای مختلف سازمان فرهنگی شهرداری مشهد صبح امروز برگزار شد، اظهار کرد: یکی از حلقههای مفقوده که تا الان در برنامه مدیریت شهری کمرنگ بوده موضوع نوجوان است. توجه به مسئله نوجوان باید در دستور کار مدیریت شهری قرار بگیرد و به طور ویژه برنامههای فرهنگی و حوزههای مختلف را در این بخش برنامه ریزی نماییم.
سلیمی تصریح کرد: طراحی فضاهای شهری باید با توجه به نیاز و مسئله نوجوانان مورد توجه قرار بگیرد و حوزههای مختلف مدیریت شهری این موضوع را در دستور کار خود قرار دهند. به عنوان مثال میتوان از ظرفیت نوجوان برای طراحی بوستان و فضاهای تفریحی استفاده کرد. باشگاههای مانا و رایانو نیز از جمله ظرفیتهای عمده شهرداری برای نوجوانان است.
وی پیشنهاد داد: شورای اجتماعی محلات میتواند محلی برای طرح دغدغههای نوجوانان توسط خودشان باشد لذا همانطور که در هر شورای اجتماعی محله، یک نماینده زن وجود دارد بهتر است تغییری در ساختار شورا ایجاد شود و نوجوانان محله به عنوان نماینده نوجوان دختر و پسر در جلسات شورا حضور داشته باشند تا مسائلشان را از زبان خودشان بشنویم.
سلیمی به ایجاد تفریحات لازم و مناسب برای نوجوانان دختر نیز اشاره کرد و خاطرنشان کرد: در کمیسیون ویژه بانوان و خانواده برنامههای مختلفی را تدارک دیدیم که مدیریت شهری آنها را اجرا کرده است، اما یکی دیگر از برنامههایی که مدنظر قرار دادیم ساخت کافه بازی دخترانه در بوستان بانوان، کافه رسانه و کافه علم است که به زودی در بوستانهای بانوان راه اندازی خواهد شد.
معاون امور اجتماعی سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد در این جلسه گفت: امروز ما در موضوع مشارکت با تشکلهای بانوان ردیف بودجه ویژه و نگاه ویژه داریم که بسیار حایز اهمیت است. تا کنون توانستیم ۲۱۵ تشکل فرهنگی در حوزه بانوان شناسایی کنیم و ۲۱۰ تشکل عام نیز سازمان دهی شدند.
مهدی ابراهیمی به اهمیت مسئله نوجوان در مسائل فرهنگی پرداخت و اضافه کرد: موضوع نوجوان به عنوان یکی از سرفصلهای مشارکتهای اجتماعی سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد مطرح است که در این حوزه اقدامات مختلفی صورت گرفته است. بیش از ۷۰ درصد مخاطب تشکلهای مردمی را نوجوانان تشکیل میدهند.
ابراهیمی عنوان کرد: اتفاقات بسیار خوبی در تشکلهای بانوان و به ویژه برای نوجوانان در حال انجام است و به زودی نمایشگاهی ویژه تشکلهای مردمی با عنوان "به توان مردم" برگزار میکنیم تا توانمندیهای هر تشکل عرضه شود.
معاون امور اجتماعی سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد همچنین به برخی آسیبهای اجتماعی نوجوانان با خانوادهها اشاره کرد و گفت: در حال جمع آوری مسئلهها و آسیبهای نوجوانی با کمک کارشناسان و مسئولان تشکلهای فرهنگی هستیم، اما نکتهای که باید به آن توجه کرد سرعت تحولات در زمان فعلی است. گاهی فاصله سنی والدین با فرزندان زیاد نیست، اما به قدری سرعت تکنولوژی بالاست که پدر و مادرها را در حوزه تربیت فرزند دچار چالش کرده است لذا بیشترین درخواست و نیاز معرفتی و دانش تشکلها، مربوط به مسائل تربیت فرزند است.
ابراهیمی ابراز کرد: یکی از اقداماتی که در حال انجام است ثبت طرحهای فرهنگی و تربیتی ویژه نوجوانان است که از تمامی تشکلها خواستیم ایدههای خود را در سامانه سما ثبت کنند. همچنین به بیش از ۵هزار فعال اجتماعی پیامک دادیم که طرحها و ایدههای خود را برایمان ارسال کنند تا در صورت تایید بودجه به آنها تعلق گیرد.
محمود خدیوی، مدیر فرهنگسرای گفتوگو و مسئول باشگاه اجتماعی مانا نیز در ادامه این جلسه به برخی برنامههای انجام شده در حوزه نوجوانان اشاره کرد و گفت:چایخانه حضرت قاسم برای پسران، ساخت اپلیکیشن مانا، پویشهای مختلف فرهنگی و اجتماعی ویژه دختران و پسران مانند موکب سوغات هنر دختران در دهه پایانی ماه صفر، شهردخت، به رسم ادب، روزه اولیها ویژه پسران، نقش آفرینی در حرم مطهر رضوی، حرم شناسی، هیئت هفتگی نوجوانه و شرکت در برنامههایی ذیل خدمات شهری و بازدید از مترو از جمله برنامههایی بود که تا کنون برای نوجوانان و با مشارکت آنها انجام شده است تا هویت اجتماعی خود را پیدا کنند.
خدیوی بیان کرد: توجه ما در باشگاه مانا به نوجوانانی است که در پایههای هفتم، هشتم و نهم تحصیل میکنند و از میان حدود ۱۵۰هزار دانش آنوز نوجوان، تاکنون حدود ۴۰ هزار نوجوان دختر و پسر در برنامههای اجتماعی محور باشگاه مانا شرکت کردند.
وی تاکید کرد: کنشگری نوجوان زمانی به نتیجه مطلوب نزدیک میشود که با حضور و همفکری خودشان باشد. به عنوان مثال برای احداث پارک ویژه دختران ما زیرساختها را فراهم کنیم، اما ایده و اجرا با آنها باشد. اگر چنین اتفاقهایی بیفتد میتوان به نقش آفرینی و مشارکت آنها نیز جهت داد.
سیدعلی قربانی، مدیر باشگاه رسانهای رایانو نیز در بخش دیگری از این جلسه گفت: آموزش سواد رسانه، تولید محتوا و شناخت خبر جعلی از حقیقت از جمله برنامههای باشگاه رایانو است که در این زمینه، آموزش ورکشاپی دوره خبرنگاری و گردهمایی رسانهای نوجوان دختر و پسر را به صورت جداگانه و با حضور بیش از ۶۰۰ دختر و پسر برگزار کردیم که نزدیک به ۷۰۰ اثر در این همایش تولید شد. همچنین با موضوع اربعین و شهادت سیدحسن نصرالله پویشهایی با عنوان روایتگران اربعین و شهید نصر با هدف تولید محتوای بصری راه اندازی کردیم که تولیدات خوبی در این زمینه بدست ما رسید.
خدیوی بیان کرد: توجه ما در باشگاه مانا به نوجوانانی است که در پایههای هفتم، هشتم و نهم تحصیل میکنند و از میان حدود ۱۵۰هزار دانش آنوز نوجوان، تاکنون حدود ۴۰ هزار نوجوان دختر و پسر در برنامههای اجتماعی محور باشگاه مانا شرکت کردند.
وی تاکید کرد: کنشگری نوجوان زمانی به نتیجه مطلوب نزدیک میشود که با حضور و همفکری خودشان باشد. به عنوان مثال برای احداث پارک ویژه دختران ما زیرساختها را فراهم کنیم، اما ایده و اجرا با آنها باشد. اگر چنین اتفاقهایی بیفتد میتوان به نقش آفرینی و مشارکت آنها نیز جهت داد.
سیدعلی قربانی، مدیر باشگاه رسانهای رایانو نیز در بخش دیگری از این جلسه گفت: آموزش سواد رسانه، تولید محتوا و شناخت خبر جعلی از حقیقت از جمله برنامههای باشگاه رایانو است که در این زمینه، آموزش ورکشاپی دوره خبرنگاری و گردهمایی رسانهای نوجوان دختر و پسر را به صورت جداگانه و با حضور بیش از ۶۰۰ دختر و پسر برگزار کردیم که نزدیک به ۷۰۰ اثر در این همایش تولید شد. همچنین با موضوع اربعین و شهادت سیدحسن نصرالله پویشهایی با عنوان روایتگران اربعین و شهید نصر با هدف تولید محتوای بصری راه اندازی کردیم که تولیدات خوبی در این زمینه بدست ما رسید.