هاشمیان | شهرآرانیوز؛ روغن گران شد، اما عرضه آن در بازار خردهفروشان کم نشد. شاید زمینه برخی برندها پیرو انتشار بعضی اخبار کم شده باشد، اما درمجموع تا لحظه تهیه این گزارش طبق بازدیدهای میدانی روغن خوراکی خانوار در قفسه فروشگاهها و سوپرمارکتها موجود است. اگر یک پله بالاتر برویم و بازار کلیفروشان را بررسی کنیم، آنطور که واسطهها میگویند باتوجه به اینکه خبرهایی از افزایش ۱۵ درصدی روغن منتشر شده است بعضی از کلیفروشان، عرضه را قطرهچکانی کردند و عدهای به طور غیررسمی قیمت را افزایش دادند. در ۱۰ روز اخیر خبرهایی درباره خروج ناگهانی سرمایه هلدینگ صافولای عربستان سعودی رسانهای شد. در همانزمان نیز خبرهایی درباره افزایش قیمت روغن انتشار یافت و بازار روغن را در رسانهها با تلاطم روبهرو کرد.
یک هفته قبل، نامهای به ریاست اداره نظارت بر ناشران گروه شیمیایی و غذایی منتشر شد که تاریخ آن مربوط به ۱۲ دیماه امسال بود. در این نامه نوشته شده بود که براساس روند افزایش قیمتهای جهانی روغن خام، در ماههای اخیر و برحسب اعلام سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان، قیمت انواع روغن خوراکی مصرف خانوار ۱۵ درصد و بهای انواع روغن صنف و صنعت ۲۱ درصدی افزایش یافته است.
همانطور که اشاره کردیم موجودی روغن در قفسه فروشگاهها و سوپرمارکتها کم نیست، اما مشاهدات نشان میدهد که بهویژه در فروشگاههای زنجیرهای معمولا موجودی برندهای متفرقه بیشتر از برندهای معروف در قفسهها خودنمایی میکند.
اما گفتوگو با فعلان بازار نشان میدهد که برخی روغنهای پرفروش تا ۳۵ درصد نیز افزایش نرخ داشته است. یکی از واسطههای فروش روغن، بازار این کالا را صعودی با زمینه کم توصیف میکند و میگوید: قیمتها در ۱۰ روز اخیر افزایشی بوده است و از طرفی خبر بالارفتن رسمی قیمت تا ۱۵ درصد باعث شده که تولیدکنندگان و کلیفروشان، عرضه را قطرهچکانی کنند. قیمت همان کالاها نیز تا حدود ۳۵ درصد بالا رفته است. هرچند تقریبا موجودی کلیفروشی روغن نیمه جامد پنج کیلوگرمی لادن (یکی از برندهای زیرمجموعه صافولا) در بازار صفر شده است، اما روغنهای دیگر با همان زمینه کم، افزایش قیمت داشتند. مثلا روغن پنج کیلو از یک برند تقریبا معروف که پیش از این حدود ۲۴۰ هزار تومان بود اکنون به ۳۲۰ هزار تومان رسیده است.
البته باید حرفهای کلیفروشان را هم اضافه کنید آنها مدعی هستند که پیش از این قیمتها، چه در سطح کلی و چه حتی جزئی با تخفیف ارائه میشده و حالا علاوه بر افزایش قیمت، تخفیفها نیز برداشته شده و به همین دلیل در برخی اقلام افزایش قیمتها چشمگیر بوده است.
هلدینگ صافولای عربستان سعودی که سهمش را از بازار روغن خوراکی در ایران حدود ۵۰ درصد تخمین میزدند به ناگهان سرمایه خود را از بازار ایران خارج کرد. این خبر باعث شد که حرف و حدیثها درباره روند تولید روغن در داخل و عرضه آن بالا بگیرد. این هلدینگ در تولید روغنهای لادن، بهار و نسترن فعالیت داشت.
به دنبال این خبر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی در اطلاعیهای با اعلام اینکه سهامداران مستقیم شرکت صنعتی بهشهر تغییر نکرده است اعلام کرد که قیمت روغن نباتی تا پایان سال افزایش پیدا نخواهد کرد و تولید و توزیع روغن نباتی به روال سابق ادامه دارد.
همچنین به گزارش تسنیم اکبر فتحی، معاون وزیر جهاد کشاورزی، در اینباره گفته است که یک شرکت داخلی، سهام شرکت عربستانی را خریداری کرده، با اینحال، هیچ زیرساختی از کشور خارج نشده و همه ظرفیتها در داخل به قوت خود باقی است و افزایش اخیر قیمت روغن مربوط به افزایش قیمت جهانی این محصول است و ارتباطی با این موضوع ندارد.
درباره اینکه چه کسی سهام هلدینگ صافولا را خریده است، حرفهای زیادی مطرح شد که پرداختن به آن در این گزارش نمیگنجد، اما آنچه پیداست انتشار این خبر پیش از هرچیز بار روانی بر بازار عرضه و تقاضا داشته است.
معاون سازمان و مدیر جهاد کشاورزی مشهد درباره وضعیت بازار روغن در این شهرستان میگوید: هیچ کمبودی در زمینه عرضه روغن خوراکی مصرف خانوار در بازار وجود ندارد.
علیاکبر قارزی در ادامه میافزاید: با توجه به اینکه بخشی از نهاده خام تولید روغن از طریق واردات تأمین میشود، با توجه به افزایش قیمت دلار، برای مدت کوتاهی عرضه روغن از سوی کارخانهها کاهش پیدا کند. این موضوع باعث شد که قیمتها افزایشی شود که البته این افزایش قیمت به صورت حذف تخفیفها و رسیدن قیمت فروش به نرخ روی کالا بود.
او با تأکید براینکه اکنون مشکلی در تأمین روغن نداریم میگوید: در روزهای اخیر نیز کارخانهها مجوز افزایش قیمت از سازمان حمایت دریافت کردند هرچند نامه آن بهطور رسمی به ما نرسیده است، باوجوداین اکنون روغن، هم با قیمت قبل و هم با قیمت جدید در بازار عرضه میشود.
مدیر جهاد کشاورزی مشهد درباره روغن صنف و صنعت نیز میگوید: بخشی از روغن مورد استفاده در این بخش همان روغنهای مصرف خانوار است که مشکلی در تأمین آن وجود ندارد، اما برای تأمین دو کد خاص از روغنهای مورد استفاده در صنف و صنعت با عرضه کمتری روبهرو بود، نامهنگاریهای لازم برای حل مشکل انجام شده است. دلیل کمبود زمینه این روغنها نیز اولویت کارخانهها برای تأمین بخش خانوار بود.