به گزارش شهرآرانیوز؛ علیرضا کاظمی در گردهمایی معاونان پرورشی استانهای کشور با بیان اینکه بین برنامه قصدشده و برنامه کسبشده فاصله بسیار زیادی وجود دارد، اظهار کرد: برخی از دوستان هنوز هیچ اقدامی در راستای آسیبهای اجتماعی انجام ندادهاند.
وی با اشاره به فاصله و شکاف عمیق در آسیبهای اجتماعی بیان کرد: برنامهریزی انجام میشود، اما از اجرا و تحول خبری نیست. جلسات برگزار میکنیم، اما آمارهایی داده میشود که ارتباطی با موضوع ما ندارد.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه اگر قرار باشد اتفاقی بیفتد، باید به یک درک عمیق از موضوع واقف شویم و باانگیزه کار کنیم، عنوان کرد: این جوشش باید به عنوان یک خط مستمر ادامه داشته باشد.
کاظمی خاطرنشان کرد: مهمترین محصول این گردهمایی این است که بدانیم قرار است در مناطق چه کنیم. خواندن و مطالعه آییننامه یک بحث بوده، اما دنبال کردن بحث دیگری است. موفقیت و سعادت در سلامت یک انسان بوده و اگر سلامت روحی و روانی دانشآموزان را فراهم نکنیم، علم دیگر معنا ندارد.
وی با اشاره به اینکه مقدمه تحصیل، علم تن و روح سالم است، تصریح کرد: خودکشی یکی از مهمترین آسیبهای اجتماعی است که باید آن را بهدرستی مهار کنیم. حتی یک نفر هم برای ما رقم بزرگی است.
وزیر آموزش و پرورش گفت: مدیران و معاونان را توجیه کنید که آسیبهای اجتماعی را شناسایی کنند. با دانشآموزان برخوردهای ناهنجار نداشته باشیم، چراکه دامنه تابآوری دانشآموزان بسیار کاهش یافته، بنابراین باید برخورد خود را با آنها تنظیم کنیم.
کاظمی افزود: باید خود را برای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی حاد از جمله خودکشی، خشونت، خودزنی و… آماده کنید. اهمیت موضوع آسیبهای اجتماعی این حوزه نیاز به برنامهریزی و مداخله دارد. موضوع آسیبهای اجتماعی آنقدر مهم است که مقام معظم رهبری هفت جلسه برگزار کردند و گفتند مهمترین خطری که کشور را تهدید میکند، آسیبهای اجتماعی و فرهنگی است و جوانان ما را به سمت بیهویتی میکشاند.
وی ادامه داد: مهمترین دغدغه یک مسئول در کشور باید آسیبهای اجتماعی باشد. کانون اصلی موفقیت مدرسه است و همه اصلاحات باید در مدرسه انجام شود. به موضوع آسیبهای اجتماعی از منظر خدایی و ولایی نگاه کنید. اگر یک دختر هدایت شود، کافی است و اگر یک پسر معتاد نشود، بس است. راه حل آن همافزایی و مشارکت است. موضوع تربیت فقط موضوع معاونان پرورشی نیست، بلکه موضوع همه ماست. همزمان با تولید گفتمان ملی باید بر ۳۲ منطقه پایلوت تمرکز کنیم تا دریابیم اشکالات کار کجاست.
وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: مهمترین مسئله این بوده که مدیر مدرسه وقوف پیدا کند، این مسئله یک ماموریت ولایی است. باید تحلیل دقیقی از وضعیت میدان داشته و اطلس آسیبهای اجتماعی را به صورت نقطهای داشته باشد، زیرا اطلس آسیبهای اجتماعی مسئله حجاب و عفاف، سیگار، فرزند طلاق، اعتیاد، ترک تحصیل و… است؛ این موضوع را با اضطراب و افسردگی اشتباه نگیرید.
وی با بیان اینکه سامانه نماد ابزاری برای کنترل و کاهش آسیبهای اجتماعی است، عنوان کرد: در جلسات بعدی به صورت عملیاتی تست میگیریم و معاونان پرورشی باید جز به جز این سامانه را بدانند. این سامانه مدیریتی ظرفیت شناسایی و اجرایی بالایی دارد و کاربران اصلی این سامانه معلمان و اولیاء هستند، زیرا در کلاس اگر مشاهده میکنند که دانشآموزی مبتلا به اعتیاد است باید اسم فرد را بلافاصله وارد کنند.
کاظمی بیان کرد: تمام برنامههای مهم فرهنگی و هنری باید در این مناطق پایلوت پوشش داده شود. برای تمام دانشآموزان باید برنامهریزی انجام و همچنین کارگاه مهارتافزایی در راستای آسیبهای اجتماعی تشکیل شود.
منبع: ایسنا