صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

در نخستین روز از تابستان، بازار بورس همچنان گرم و داغ به مسیر خود ادامه داد. دماسنج اصلی بازار روی عدد یک میلیون و ۳۰۰ هزار و ۸۲۷ واحدی ایستاد. با این حال به نظر معامله‌گران منتظر رشد بیشتر بازار بعد از فصل مجامع هستند.
گروه اقتصاد/شهرآرانیوز، امروز یکشنبه ۱ تیر ماه شاخص کل بورس در ادامه حرکت آتشین روز شنبه، ۳۰۲۰۰ واحد معادل ۲.۳۸ درصد رشد کرد و از مرز روانی یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی نیز عبور کرد. رفتار بازار در نخستین روز تابستان بازهم تحت تاثیر رشد نرخ دلار قرار دارد.
 
بر اساس یک تجربه نانوشته اغلب معامله گران انتظار دارند رالی صعودی نرخ دلار تا مهر ماه ادامه داشته باشد و به موازات و همپای آن بورس نیز رشد کند. همچنین تیر ماه سال مالی اغلب شرکت‌های بورسی و فصل برگزاری مجامع است. معامله گران منتظر ارائه گزارش‌های سالیانه عملکردی از سوی شرکت‌ها هستند که در آن میزان سود و زیان شرکت‌ها تعیین می‌شود. به نظر می‌رسد اغلب معامله گران دست به ماشه برای خرید هستند.
 
با این حال روند بازار در نخستین روز تابستان صعودی بود. شاخص کل هم‌وزن نیز با رشد ۱۹۷۱ واحدی معادل ۰.۴۸ درصد صعود کرد؛ که در مقایسه با شاخص کل حدود ۲ درصد کمتر رشد. این موضوع نشان می‌دهد که معامله گران بورسی تقاضای بیشتری برای خرید نماد‌های بورسی در تابلو اصلی داشتند. نماد‌هایی که آن‌ها را شاخص ساز می‌نمامیم و شرکت‌های بزرگ بازار محسوب می‌شوند.
 
در جریان معاملات امروز ۱۲ میلیارد و ۵۱۶ میلیون برگ سهم به ارزش ۱۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان داد و ستد شد. بیشترین تاثیر بر شاخص کل را به ترتیب نماد‌های فولاد (فولاد مبارکه اصفهان) با ۳۳۵۰ واحد تاثیر مثبت، فارس (صنایع پتروشیمی خلیح فارس) با ۲۹۹۰ واحد تاثیر مثبت، فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران) با ۲۹۲۵ واحد تاثیر مثبت، شستا (سرمایه گذاری تامین اجتماعی) با ۱۹۶۶ واحد تاثیر مثبت، همراه (شرکت ارتباطات سیار ایران) با ۱۲۹۲ واحد تاثیر مثبت، تاپیکو (سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی) با ۱۲۱۹ واحد تاثیر مثبت و کچاد (شرکت معدنی و صنعتی چادرملو) با ۱۲۱۵ واحد تاثیر مثبت بر شاخص کل داشتند.

 

 نام 

 آخرین مقدار 

 درصد تغییر 

شاخص کل بورس

1300827

+%2.38

شاخص کل فرابورس

14461

+%1.98

شاخص گروه صنعت

1138540

+%2.62

شاخص گروه سیمان

11767

-%3.23

شاخص گروه بانک

7495

1.15%+

شاخص گروه فنی و مهندسی

9046

4.91%+

شاخص گروه فراورده های نفتی

4263039

2.96%+

شاخص گروه کانه‌های فلزی

310376

4.14%+

شاخص گروه فلزات اساسی

857707

+%3.89

 

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.