کاهش زمان تحویل کارت سوخت از یک ماه به یک هفته لایحه اصلاح قانون کار برای تعیین مزد کارگران به هیات دولت می‌رود (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) پیدا شدن گوشت الاغ در یکی از هتل‌های اطراف حرم مطهر رضوی برنامه افزایش ظرفیت تولید روزانه پارس در سال جدید بیش از ۹۰ تن تخم مرغ غیر بهداشتی در شهرستان مشهد کشف و توقیف شد کم فروشی یک نانوایی در مشهد را به پلمب کشاند (۹ فروردین۱۴۰۳) جزئیات افزایش ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت در سال ۱۴۰۳ + جدول ۴۲ واحد گرانفروش و متخلف در مشهد پلمب شدند (۹ فروردین ۱۴۰۲) آغاز حراج‌های خرده‌فروشی اموال تملیکی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ حقوق ورودی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار مشخص شد تعریف ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب مشهد در سال جدید | اختصاص بیش از ۴ هزار میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات سایپا + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات ایران‌خودرو + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) جدی شدن احتمال تغییر دستمزد ۱۴۰۳ کارگران آیین‌نامه دستمزد  ۱۴۰۳ در هیئت دولت تصویب شد ویدئو| توضیحات رئیس سازمان برنامه بودجه درباره تخصیص ارز برای واردات خودرو (۸ فروردین ۱۴۰۲) فرودگاه‌ها زیر ذره بین نظارتی سازمان هواپیمایی کشوری
سرخط خبرها

بازار بورس به کدام سمت می‌رود؟

  • کد خبر: ۳۱۴۳۹
  • ۰۳ تير ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۰
بازار بورس به کدام سمت می‌رود؟
کارشناس بورس گفت: امروز تنها نرخ ارز است که بر وضعیت تورم اثرگذاری اصلی را دارد و باتوجه‌به روندی که دلار طی می‌کند، باید منتظر افزایش نرخ تورم نیز بود.
به گزارش شهرآرانیوز،  برنده بلامنازع بازار‌ها در بهار ۹۹، بازار سهام بود. شاخص کل بورس در سه ماه ابتدایی سال نزدیک به ۱۴۸ درصد رشد کرد. به این ترتیب در ۵۷ روز معاملاتی دماسنج بازار سهام به‌صورت میانگین روزی ۱۳ هزار واحد رشد را به ثبت رساند و نرخ رشد مرکب روزانه بورس تهران در بهار ۹۹ به ۶/ ۱ درصد رسید. شاخص کل فرابورس نیز رشدی معادل ۱۱۵ درصد را به ثبت رساند. در این دوره بازار‌های رقیب رشد بسیار کمتری را در مقایسه با بورس به ثبت رساندند. از این رو بازار سهام همچنان در رتبه نخست گزینه‌های سرمایه‌گذاری جا خوش کرد.

افزایش افسارگسیخته نقدینگی در کشور و ورود بخش عمده‌ای از پول‌های تازه به بازار سهام از یکسو و آزادسازی سهام عدالت از سوی دیگر، سبب شده تا این روز‌ها شاهد باشیم سهامداری که پیش‌تر فعالیتی تخصصی بود، این روز‌ها جنبه عمومی پیدا کند و در هر جمع و محفلی چه دوستانه و خانوادگی و چه کاری سخن از بورس‌بازی و جذابیت این بازار باشد.

یکی از مهم‌ترین متغیر‌های بورس که می‌تواند رشد قیمت سهام در دوره کنونی را توجیه کند، افزایش محسوس ارزش معاملات خرد سهام است. در بهار امسال، به‌طور میانگین روزانه ۸ هزار و ۸۴۶ میلیارد تومان در بازار سهام مورد داد و ستد قرار گرفت و در برخی روز‌های معاملاتی شاهد رسیدن این متغیر تا سطوح بالاتر از ۲۰ هزار میلیارد تومان نیز بودیم. سطوحی که شاید تا یک‌سال پیش در مخیله هیچ‌یک از فعالان سهام نمی‌گنجید.

میانگین روزانه ارزش داد و ستد سهام بورس در سال ۹۷ معادل ۵۰۰ میلیارد تومان و در سال ۹۸ کمی بیشتر از ۱۸۰۰ میلیارد تومان بود. رشد ۸ برابری این متغیر مهم بازار با افزایش تعداد صدور کد‌های معاملاتی و هجوم قابل توجه سرمایه‌های خرد و کلان همراه شد. به نظر می‌رسد همین قدرت نقدینگی است که اکنون سرنوشت بازار سهام را در دست گرفته است.

ریسک سیاسی ممکن است باعث اصلاح بورس شود
حمید میرمعینی کارشناس بازار سهام با اشاره به اینکه بازار سهام این روز‌ها تحت تاثیر افزایش نرخ ارز دوباره رشد مستمری را سپری می‌کند، اظهارداشت: با توجه به اینکه پیش‌بینی‌ها حاکی از این بود که در محدوده یک میلیون و سیصد هزار واحد شاخص کل بورس با یک اصلاح روبرو شود، اما با توجه به وضعیتی که این روز‌ها بر بازار ارز حاکم است، به تبع آن نیز بازار سرمایه از آن تاثیر پذیرفته و مسیر رشد را همچنان ادامه می‌دهد.
او افزود: از سوی دیگر این روز‌ها ریسک سیاسی به بازار سهام سایه انداخت و با توجه به صدور قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران، این قضیه می‌توانست روز‌های شنبه و یکشنبه را برای بورس قرمز کند، اما با توجه به فشار تورمی و افزایش افسار گسیخته نرخ ارز، این امر بر ریسک سیاسی چیره شده و موجبات ادامه رشد بورس را فراهم آورد.

میر معینی ادامه داد: این در حالیست که اگر وضعیت وخیم‌تر شود و طرفین این منازعه یعنی ایران و کشور‌های اروپایی و آمریکا بخواهند اقدامات جدی‌تری را در این باره ترتیب دهند، این موضوع به صورت مستقیم بر روی بورس اثرگذار خواهد بود و باعث می‌شود، نقدینگی هوشمند از سهام خارج شود و به سمت بازار‌هایی مانند ارز، سکه و طلا خواهد رفت و این امر می‌تواند رشد شتابان بورس را متوقف کند.
منبع:فرارو
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->