به گزارش شهرآرانیوز؛ محمدرضا شریفی اظهار کرد: در گذشته، مردم سبک زندگی سادهای داشتند و مهمانیهای افطاری بر اساس توان مالی هر خانواده برگزار میشد. اما با رشد اقتصادی و تغییر الگوهای مصرف، افطاریهای خانوادگی به مراسمهای پرخرجی تبدیل شدند که گاهی فراتر از توان مالی میزبان است.
وی ادامه داد: چشم و همچشمی همیشه در برخی خانوادهها وجود داشته، اما در دهههای اخیر شدت بیشتری گرفته است. در برخی محافل، مهمانیهای افطاری به نوعی رقابت برای نشان دادن سطح مالی و اجتماعی تبدیل شدهاند.
این جامعه شناس فرهنگی افزود: هزینههای بالای برگزاری افطاریهای مجلل میتواند فشار اقتصادی زیادی بر خانوادهها وارد کند، بهخصوص در شرایط اقتصادی فعلی. بسیاری از افراد مجبور میشوند برای برگزاری چنین مهمانیهایی، از هزینههای ضروری زندگیشان بکاهند.
به گفته شریفی، به جای برگزاری مهمانیهای پرهزینه، میتوان افطاریهای خانوادگی را در جمعهای کوچکتر و صمیمیتر برگزار کرد. این کار باعث افزایش صمیمیت و کاهش هزینهها میشود.
وی با بیان اینکه افطاریهای خانوادگی از دیرباز نمادی از همدلی، قناعت و معنویت بودهاند. اما تبلیغات، شبکههای اجتماعی، تغییر سبک زندگی و چشم و همچشمی، باعث شدهاند که این سنت معنوی به سمت تجملگرایی کشیده شود، یادآور شد: سفرههای افطاری نیازی به ظروف لوکس و دکورهای پرهزینه ندارند. تمرکز بر سادگی و کیفیت غذا، تجربهای معنویتر ایجاد میکند.
منبع: ایرنا