صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

پربارترین دوران شورای شهر مشهد در رسیدگی به حاشیه شهر

  • کد خبر: ۳۲۲۴۰۸
  • ۲۶ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۹
سیدحسین علوی‌مقدم، رئیس کمیسیون سامان دهی حاشیه شهر شورای اسلامی شهر در گفت‌و‌گو با شهرآرا از موفقیت‌های شورای ششم در محرومیت زدایی می‌گوید.
مهدی عسکری
خبرنگار مهدی عسکری

به گزارش شهرآرانیوز؛ سیدحسین علوی‌مقدم درحالی عهده‌دار ریاست دو کمیسیون ورزش‌وجوانان و کمیسیون ویژه سامان‌دهی حاشیه شهر است که خود یکی از پایه‌گذاران کمیسیون اول در شورای ششم بوده است. جوان‌ترین عضو شورای ششم شهر مشهد درحالی روبه‌روی ما نشست و از برنامه‌ها و زیرساخت‌های ایجادشده به کوشش شورای ششم در دو کمیسیون یادشده دفاع کرد که نمی‌توان به‌سادگی از کنار اقدامات و دستاورد‌های شورای ششم در این دو کمیسیون در ایجاد زیرساخت‌های محرومیت‌زدایی در حاشیه مشهد و گسترش سرانه ورزشی در جای‌جای شهر چشم‌پوشی کرد.

در هیچ دوره‌ای مثل این دوره به حاشیه شهر رسیدگی نشده است

*کمی از کمیسیون ورزش و نقش مدیریت‌شهری در توسعه ورزش همگانی و قهرمانی فاصله بگیریم و به کمیسیون تخصصی دیگر شما بپردازیم که درباره سامان‌دهی حاشیه شهر است. یکی از شعار‌های اصلی شورای ششم، توجه ویژه به حاشیه شهر بود. البته این شعار معمولا در همه دوره‌های مدیریت‌شهری اعلام می‌شود.

بله، اما ما این شعار را به برنامه تبدیل کردیم و برای برنامه کار‌های زیادی صورت گرفته است و برایند‌ها و شواهد هم نشان می‌دهد که تاکنون روی حرفمان مانده‌ایم؛ به‌طوری‌که اولین‌بار در تاریخ شهرداری مشهد و شاید شهرداری همه کلان‌شهر‌های ایران، پروژه‌های عمرانی را به درخواست خود اهالی محلات حاشیه شهر و با نگاه مسئله‌محور مصوب کردیم و انجام دادیم.

به‌علاوه، اولین‌بار در آلبوم بودجه عمرانی شهرداری مشهد برش بودجه حاشیه شهر ایجاد کردیم و برای تأمین زیرساخت‌ها و سرانه‌های خدماتی، شیب بودجه را به نفع حاشیه شهر تغییر دادیم؛ به‌طوری‌که سهم ۲۳ درصدی حاشیه شهر در آلبوم بودجه مصوب ۱۴۰۰ را در این سه سال به بیش از ۴۰ درصد رساندیم و در سه سال گذشته فعالیت عمرانی شهر را بر اجرای پروژه‌های عمرانی در حاشیه شهر متمرکز کردیم.

این یعنی ما تلاش کرده‌ایم با تأمین حداقل خدمات و زیرساخت‌ها به عدالت اجتماعی بر این اساس وفادار بمانیم. در این دوره آن‌قدر برای حاشیه مشهد کار کرده‌ایم که با هر متر و مقیاسی، درخورتوجه است. ما علاوه بر زیرساخت‌های عمرانی، به مسائل اجتماعی نیز نگاهی ویژه داشته‌ایم.

*مثلا همین مراکز رویش که در شورای ششم اجرایی شد.

بله، یکی از سیاست‌های برجسته شورای ششم ایجاد مراکز رویش بود که هدف اصلی‌اش حمایت از زنان سرپرست خانوار، بدسرپرست و جوانان در قالب آموزش، اشتغال‌زایی و تولید درآمد در محلات هدف بازآفرینی و محلات کم‌برخوردار شهر بود. با وجود اینکه در این‌باره هیچ وظیفه‌ای نداشتیم، وارد گود شدیم و هدفمان ایجاد رفاه اجتماعی از طریق آموزش رایگان و کسب‌وکار‌های خرد و تولید شغل بود.

چون اولین تجربه است، امکان دارد خطا‌هایی نیز داشته باشد، ولی جالب است بدانید که طبق آمار نزدیک به ۱۵۰۰ نفر از آموزش‌های مراکز رویش بهره‌مند شده‌اند و بیش از چهارصد نفر نیز از طریق همین مهارت‌آموزی مشغول‌به‌کار شده‌اند. در توس هم کار‌های خیلی بزرگ و مهمی انجام شد. با توجه به اینکه برای توس در ادوار مختلف شعار‌های زیادی داده شده که بسیاری نیز عملیاتی نشده بود، تلاش کردیم در گام اول از شعارگرایی فاصله بگیریم و اقدامات عملیاتی زیادی را در دستورکار قرار دهیم.

*اگر موافق هستید، صریح‌تر سؤالم را بپرسم و از کلیات هم فاصله بگیریم. برای حاشیه مشهد با عدد و رقم و ملموس‌تر صحبت کنیم.

موافقم. در مدت سه‌سالی که ما در شورای ششم در خدمت مردم مشهد هستیم، سرانه فضای سبز مشهد افزایش ملموسی داشته و از ۱۰.۱۶ مترمربع در سال ۱۴۰۰ به ۱۱.۱۳ مترمربع در حاشیه شهر تا پایان سال ۱۴۰۲ رسیده‌ایم و ۴۲ هزار پروانه ساختمانی در محلات هدف بازآفرینی و حاشیه شهر صادر شده است که نشان از کاربردی‌بودن مصوبات ما در این حوزه دارد. همین امسال ۲۱۹۰ میلیارد تومان از منابع شهرداری برای امور فرهنگی در حاشیه شهر برنامه‌ریزی شده است و از همین محل ۲۰۵ پروژه تعریف شده که فقط یک مورد آن بهسازی حدود ۲۵۱ مسجد در مناطق مختلف حاشیه شهر است.

در حجم و وسعتی که کمان حاشیه مشهد از طرق واقع در منطقه ۷ شهرداری مشهد آغاز می‌شود و تا آرامگاه فردوسی در محدوده منفصل توس ادامه دارد و با وجود انبوهی از محرومیت‌ها که طی ده‌ها سال در این مناطق شکل گرفته است، بی‌شک شما هم قبول دارید که نمی‌توان همه این محرومیت‌ها را در یک دوره چهارساله عملکرد شورای اسلامی شهر از بین برد و عمران و آبادانی مانند مناطق برخوردار شهر برای این مناطق ایجاد کرد. متولیان دو دوره قبل شورای اسلامی شهر نیز خدمات ارزنده‌ای به حاشیه شهر ارائه داده‌اند، ولی خدمت‌رسانی در این دوره در مقایسه با همه دوره‌ها بی‌نظیر بوده است. 

منکر خدمات همکارانمان در دوره‌های گذشته شورای اسلامی شهر نیستیم، اما اعداد و ارقام را نه به‌صورت ریالی (که اگر بخواهیم به این صورت هم محاسبه کنیم، ارقام هزینه‌کرد این دوره بسیار بسیار بیشتر از دوره‌های گذشته است) بلکه به‌صورت درصدی تفکیک کنید و بسنجید که از مجموع اعتبارات و بودجه مدیریت‌شهری در دوره‌های گذشته و در این دوره چه میزان برای حاشیه شهر هزینه شده است. در کنار همه هزینه‌هایی که برای عمران در حاشیه شهر انجام شده است، ما حتی برای تسهیل در آمدوشد شهروندان عزیز این مناطق، ۱۰ خط اتوبوس‌رانی مشهد را نیز رایگان کردیم.

*طرح‌های زودبازده، حمایت از مساجد و طرح‌های بازآفرینی در حاشیه شهر هم ازجمله برنامه‌هایی بود که شورای ششم تا حدود زیادی در آن موفق عمل کرد.

در آخرین سال فعالیت دوره پنجم مدیریت‌شهری، فقط ۳‌میلیارد تومان اعتبار به بهسازی و توسعه زیرساختی مساجد شهر تخصیص پیدا کرده بود، درحالی‌که این رقم امسال به حدود ۵۰۰ میلیارد تومان رسیده است. در سه سال گذشته افزون بر هشتصد مسجد از بسته‌های حمایتی شورای ششم استفاده کرده‌اند و از ۱۵۰‌میلیون تا ۱۰‌میلیارد تومان اعتبار برای بهسازی، بازسازی و برگزاری طرح‌های مناسبتی بهره‌مند شده‌اند.

اجرای طرح بزرگ خدمت به مردم در قالب سه مرحله پروژه‌های زودبازده در محلات هدف بازآفرینی، به‌طور‌عمده با رویکرد مسجدمحوری در دستورکار بوده است. تکمیل همه پروژه‌های زودبازده در مرحله اول به‌همراه پیشرفت فیزیکی ۸۵ درصدی مرحله دوم این پروژه‌ها در بخش ویژه بر توسعه هویت فرهنگی مساجد متمرکز بوده است.

در راستای مردمی‌سازی فعالیت‌ها و جلب مشارکت شهروندان، ماهانه ۲ میلیارد تومان نیز به محلات هدف بازآفرینی اختصاص پیدا خواهد کرد. با تخصیص این اعتبار، پیش‌بینی کارشناسی ناظر بر تکمیل همه پروژه‌های زودبازده مرحله دوم و پیشرفت فیزیکی چشمگیر پروژه‌های زودبازده در فاز سوم است.

هم ورزش همگانی، هم افزایش زیرساخت‌ها

یکی از نقد‌های منتقدان به مدیریت‌شهری مشهد این است که شهرداری هیچ‌گاه از ورزش قهرمانی حمایت نکرده است تا در راستای مسئولیت‌های فرهنگی، جوانان را بیشتر با ورزش آشتی بدهد. درست است که ورزش قهرمانی به شهرداری و مدیریت‌شهری ارتباط مستقیم ندارد و با این توجیه که می‌توان وزارت ورزش و فدراسیون‌های ورزشی را متولی ورزش قهرمانی دانست، از ورود به این عرصه خودداری کرد، اما بالاخره اگر ایرادی وارد می‌بود، شهرداری‌های تبریز، گرگان و برخی شهرداری‌ها سال‌ها در لیگ‌های مختلف تیم‌داری نمی‌کردند.

جذابیت فوتبال و برخی رشته‌های ورزشی بر کسی پوشیده نیست، اما ورزش که فقط فوتبال نیست. ما می‌توانیم در شورای اسلامی شهر بودجه سالیانه را برای ورزش قهرمانی چنان تنظیم کنیم که به چند رشته مدال‌آور و هویت‌ساز خدمات داده شود. حرف اصلی ما این است که حمایت از ورزش قهرمانی وظیفه ما نیست. وظیفه اصلی همان‌طور که خود شما هم گفتید، با وزارت ورزش و فدراسیون‌هاست، اما ما در زیرساخت‌ها می‌توانیم پای کار باشیم و همراهی کنیم.

*در جایی که مدیریت‌شهری و شورا به کمتردرخواستی برای حمایت پاسخ منفی می‌دهند، اعتبارات ورزشی استان به‌شدت کم است و مسئولان اداره‌کل ورزش‌وجوانان استان هم چندین‌بار درخواست مساعدت مدیریت‌شهری را برای همکاری در احیای ورزش قهرمانی داشته‌اند. چرا ورزش قهرمانی استان نباید از این مواهب و حمایت‌های مدیریت‌شهری بهره‌مند شود؟ همایش‌های پیاده‌روی خانوادگی، حمایت از ورزش محلات، رویداد ورزشی جانبازان و توان‌یابان، پیشکسوتان، کودکان، استعداد‌های مسجدمحوری و امثال این موارد واقعا خوب است، اما برای توقع مردم از دستگاهی مانند شهرداری راضی‌کننده نیست.

اینها که گفتید، همه اقدامات مثبتی است که در برخی شهر‌های بزرگ هم نظیر و نمونه‌اش وجود ندارد. مجبورم باز هم از وظیفه ذاتی شهرداری بگویم. شاید لازم باشد در برابر نقد‌هایی از این دست، دستاورد‌های مدیریت‌شهری در دوره اخیر را مرور کنیم. بیش از ۱۶ هزار و ۸۰۰ مترمربع فضای سرپوشیده (سیزده سالن) و ۱۵۹ هزار و ۴۷۴ مترمربع (هشتاد زمین) فضای ورزشی روباز جدید به مشهد اضافه شده است. با افزایش ۳۵ درصدی سرانه فضا‌های ورزشی و ایجاد ۱۳۶ ایستگاه بدن‌سازی پارکی در سراسر شهر، ثابت کردیم که می‌توان به ورزش برای همه فکر کرد و زمینه‌اش را برای همه فراهم کرد.

*پیش‌تر اعلام کرده بودید که سال۱۴۰۳ سال شکوفایی ورزش شهرداری خواهد بود. می‌خواهم بدانم سال آینده می‌توانیم شاهد شکوفایی ورزش قهرمانی در شهرداری باشیم؟

بله، در سال آینده رویکرد جدیدی به ورزش قهرمانی خواهیم داشت و به رشته‌های پرطرف‌دار مانند دوومیدانی، کشتی، فوتبال و... ورود خواهیم کرد و امیدواریم با کمک‌هایی که می‌کنیم، روز‌های خوب به ورزش مشهد بازگردد. ورزش قهرمانی در سال ۱۴۰۴ با توجه به بودجه‌ای که برای آن در نظر گرفته شده است، کامل‌کننده برنامه‌های شورای ششم خواهد بود. البته باز هم تأکید می‌کنم که این رویکرد بیشتر در زمینه ایجاد زیرساخت است.

*در برخی موارد از بعضی مسئولان در شهرداری و حتی شورای اسلامی شهر می‌شنویم که اگر مجوز‌های لازم صادر شود، شهرداری وارد عرصه ورزش قهرمانی هم خواهد شد.

اکنون داریم طبق وظیفه‌ای که به ما محول شده است، جلو می‌رویم، اما حرف شما درست است و اگر مجوز‌های لازم در این‌باره صادر شود، می‌توانیم به نوع دیگری هم وارد عرصه ورزش قهرمانی شویم. حالا شما به سؤال من جواب بدهید؛ چرا از ابعاد خاص و بسیار ویژه سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های ورزشی سؤال نمی‌پرسید؟

*سؤال شما پرسش من هم هست. دهکده مدرن ورزشی را می‌گویید...

بله، این پروژه تحولی بزرگ در همه دوران‌های مدیریت‌شهری است. در بخش نخست این مجموعه، هفت زمین ورزشی روباز شامل یک زمین چمن‌مصنوعی استاندارد فوتبال، یک زمین چمن طبیعی فوتبال استاندارد، دو زمین تنیس خاکی، یک زمین چمن‌مصنوعی مینی‌فوتبال، یک رینگ دوومیدانی و یک زمین ساحلی برای انواع رشته‌های ساحلی پیش‌بینی‌شده است.

قرار است در بخش دوم هم مجموعه ورزش‌های آبی در زمینی به مساحت ۱۵۰۰مترمربع و زیربنای بیش از ۳ هزار مترمربع برای برگزاری مسابقات ملی و بین‌المللی ساخته شود. این مجموعه یک بخش سوم هم دارد؛ مجموعه اقامتی در زمینی به مساحت ۲هزار مترمربع و با زیربنای ۸ هزار و ۹۰مترمربع در چهار طبقه. البته همه امکانات ورزشی این مجموعه براساس نظر فدراسیون‌های ورزشی و ملی و بین‌المللی ساخته شده است.

*طبق شعار شورای ششم، ایجاد زیرساخت‌های ورزشی یکی از اهداف مهم این شورا بوده است.

تمام هم و غم ما رسیدن به این هدف بود. در فهرست کار‌های ویژه برای ورزش مشهد می‌توان به مجموعه ورزشی بازی‌های ساحلی در خیابان پنجتن ۴۷ هم اشاره کرد که در آذرماه به بهره‌برداری رسید و دارای هشت زمین شامل زمین تنیس خاکی (۷۲۰مترمربع)، زمین هندبال‌ساحلی (۶۶۰مترمربع)، زمین فوتبال‌ساحلی (۱۳۵۰مترمربع)، زمین والیبال‌ساحلی (۴۲۰مترمربع)، زمین بدمینتون‌ساحلی (۴۰۰مترمربع)، زمین کرانست‌ساحلی (۱۱۰مترمربع)، اسپایک‌ساحلی (۱۰۰مترمربع) و محل بازی کودکان (۲۶۰مترمربع) است و تجربه‌ای خاص به‌عنوان بزرگ‌ترین زمین ورزشی ساحلی برای مشهد ایجاد خواهد کرد.

این موارد جزو زیرساخت‌هایی بود که برای مشهد ایجاد شد، اما بهتر است بدانید که از سال ۱۴۰۰ که بودجه ورزشی شهر ۳۰۰ میلیارد تومان بود، تا امروز این بودجه به دستور شورای ششم به ۶ هزارمیلیارد تومان در سال افزایش پیدا کرده است. قصد داریم توسعه زیرساخت‌ها را همچنان ادامه بدهیم تا مشهد به جایگاه واقعی خود در ورزش کشور بازگردد.

ما در این مدت نزدیک به ۱۴۰ مجموعه متمرکز تجهیزات بدن‌سازی در بوستان‌های سراسر شهر ایجاد کرده‌ایم تا آرمان «ورزش برای همه» در مشهد محقق شود. همچنین ۳۹۰ رویداد ورزشی و تفریحی مشتمل بر ۱۵۰مسابقه ورزشی، ۹۵همایش تفریحی، ۸۰رویداد خانوادگی و ۶۵رویداد ویژه بانوان در سه سال اخیر برگزار شده است.

*جام رمضان امسال هم با استقبال خوب مردم در مناطق مختلف روبه‌رو شد.

بیش از ۴ هزار نفر در ۲۱رشته ورزشی در «جام رمضان» مشهد شرکت کردند. این رویداد با هدف ترویج شور و نشاط اجتماعی و ایجاد فرصت‌هایی برای ورزش در ماه رمضان، در شش سالن ورزشی مناطق کم‌برخوردار برگزار می‌شود. بیش از ۳۵۰تیم از آقایان، بانوان و توان‌یابان در این مسابقات حضور دارند.

همچنین شش سالن در مناطق کم‌برخوردار شهر برای برگزاری این مسابقات در اختیار مردم است. ازجمله رشته‌های ورزشی موجود فوتسال است و دیگررشته‌ها در سه بخش آقایان، بانوان و توان‌یابان به‌طور ویژه برگزار می‌شود. این رویداد به‌عنوان بخشی از تلاش شهرداری مشهد برای ایجاد شور و نشاط اجتماعی در ماه رمضان در شهر اجرا می‌شود.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.