صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

بازدید سرزده از بیمارستان شهید کامیاب مشهد (امدادی) | امدادی که به امداد نیاز دارد

  • کد خبر: ۳۴۴۶۸۶
  • ۲۲ تير ۱۴۰۴ - ۱۲:۱۸
مراجعه کننده های بیمارستان شهید کامیاب مشهد خواهان کیفیت بهتر خدمات آن هستند.
انسیه شهرکی
خبرنگار انسیه شهرکی

به گزارش شهرآرانیوز؛ مشهد است و بیمارستان امدادی اش. نام این بیمارستان با بیماران حادثه دیده و تصادفی عجین است. بیمارستان دولتی که گاه و بیگاه پیام‌های مردمی برای ضعف‌ها و کمبودهایش در بخش‌های مختلف به شهرآرا می‎رسد. برای اینکه پای صحبت‌های مردم بنشینیم، سرزده به بیمارستان شهید کامیاب (امدادی) می‌رویم.

هنوز به داخل بیمارستان نرفته‌ام، مقابل در ورودی بیمارستان امدادی چند خانواده زیرانداز پهن کرده و مشغول استراحت هستند. یکی از آن‌ها از وضعیت بیمارش و مدت جراحی اش می‌گوید: سه بار پای دخترم را عمل کرده‌اند، اما فقط ۱۰ درصد بهتر شده است. از آن‌ها می‌پرسم مگر بیمارستان همراه سرا ندارد که اینجا زیر این آفتاب و گرما نشسته‌اید؟‌

می‌گوید: سه روز قبل و به دلیل سقوط دخترم از ارتفاع از شهرستان تایباد به مشهد آمده‌ام، اما هنوز موفق نشده‌ام داخل همراه سرا بمانم.

همراه نشدن همراه سرا با شرایط بیماران

محمد صادقی، یکی دیگر از همراهان بیمار است. او اطلاعات و مشاهده‌های بیشتری در مورد همراه سرا‌های بیمارستان کامیاب دارد و در این باره می‌گوید: همراه سرا باید در شأن همراه بیمار باشد. واقعیتش این است که این بخشی که اسم بردید در زمان محدودی از شیفت شب خدمات و اسکان به همراهان بیمار ارائه می‌دهد و شبانه روزی نیست.

او به تمیز نبودن این مکان نیز اشاره دارد و در ادامه می‌گوید: نظافت هم که انگار با این محیط همراه سرا بیگانه است. همسرم یک بار بخش خانم‌ها رفت و از آن شب دیگر حاضر نیست دوباره آنجا برود. هر دونفر ما ترجیح می‌دهیم گوشه خیابان زیرانداز تمیز خودمان را بیندازیم و شب را اینجا صبح کنیم. او یک نکته دیگر نیز اضافه می‌کند: جالب‌تر این است که برای چنین مکانی که تمیز نیست و فقط برای خواب شب استفاده می‌شود هزینه دریافت می‌کنند.

شلوغی در بیمارستان نونوار شده

«کم لطفی و بی انصافی است اگر نگوییم بیمارستان نسبت به سال‌های گذشته نونوار و بهتر نشده است. نمای زیبا و شکیل و اضافه شدن برخی بخش‌ها و دیالیز که شنیده‌ام بیشترشان با کمک خیران دل سوز بوده است.»

این جملات را مرد میان سالی بیان می‌کند که به قول خودش مشهدی اصیل است و چند باری در سنین نوجوانی و بزرگ سالی به خاطر حوادث و بلا‌های حین کار گذرش به این مکان افتاده است. او می‌گوید: زمان‌های گذشته که من یک بار در این بیمارستان بستری شدم بیماران را در راهرو می‌خواباندند. انصافا در حال حاضر و با وجود شلوغی برخی بخش‌ها این شرایط کم شده است. اما کریمی از شلوغی بخش کلینیک ویژه به شدت گلایه‌مند است: خودتان که می‌بینید این بخش جای سوزن انداختن نیست یا بخش ارتوپدی که چند وقت پیش مادرم را مجبور شدم به خاطر آسیب دیدگی دستش به این

بخش بیاورم. این مراکز دولتی درمانی عمومی و پرمراجعه که بیماران بیشتری دارند باید به امکانات بیشتری مجهز باشند.

این مراجعه کننده می‌خواهد به بخش عکس برداری و رادیولوژی برویم. برای رسیدن به این بخش‌ها راهنمایی می‌کند. پشت در این بخش جمعیت زیادی وجود دارد. روی دو تخت دو بیمار دست و پا شکسته دراز کشیده‌اند، اما چند بیمار روی زمین نشسته‌اند.

این مراجعه کننده می‌گوید: این هم از این بخش، مشت نمونه خروار است. این همه شلوغی یعنی اینکه یک جای کار می‌لنگد. کمی آن طرف‌تر از این بخش مادری متوجه حضور ما می‌شود. می‌خواهد از بخش مراقبت‌های ویژه گزارش تهیه کنیم. او برای توضیحات می‌گوید: بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان بهتر شده و تعداد تخت ‎هایش را بیشتر کرده‌اند با این حال این تعداد تخت جواب گوی این همه مراجعه کننده نیست.

سقفی که از آن آب می‌چکد!

زن بی توجه به شرایط سقف بالای سرش کنار راهروی اورژانس می‌ایستد. ناگهان چکیدن چند قطره آب از بالای سرش او را متوجه حفره و خرابی سقف بالای سرش می‌کند. با حالتی گلایه آمیز می‌گوید: این از سقف یک بیمارستان محوری، وای به حال بقیه بخش ها.

تقدیر از کادر بخش جراحی

بخش جراحی تنها بخشی است که هم از کادر درمانش تعریف و تقدیر می‌شنویم و هم انتقاد و گلایه. یکی از همراهان بیمار می‌گوید: انصافا برخی از پرستارهایش دل سوز و کاربلدند، اما حقیقت ماجرا این است که کلا در بیمارستان امدادی، تعداد پرستار‌ها کم است و به همین علت گاهی رسیدگی‌ها خیلی ضعیف می‌شود. محبوبه رحیم زاده ادامه می‌دهد: این موضوع فقط برای پرستاران نیست و حتی برای جراحی‌ها نیز زمان انتظار زیاد است. این مسئله جای تعجب دارد و نشان می‌دهد پزشک نیز به تعداد کافی نیست.

سرویس بهداشتی‌ای که بهداشتی نیست

در مقایسه با سایر بخش‌ها از بخش دیالیز بوی نو بودن به مشام می‌رسد. مادری که دخترش را برای دیالیز به این مرکز آورده دغدغه‌های خاص خودش را دارد: از سرویس بهداشتی و نظافت این بخش به هیچ عنوان راضی نیستم. دو ماه پیش خواهرم را در این مرکز بستری کردیم اتاق خصوصی نبود و ناگزیر به اتاق عمومی تن دادیم و بستری شد. در این اتاق‌ها سرویس بهداشتی که نیاز اولیه و ضروری بیمار است، وجود ندارد. سرویس‌های بهداشتی عمومی از لحاظ نظافت تعریفی ندارند و اصلا بهداشتی نیستند. صدای ما را به گوش مسئولان بیمارستان برسانید.

مدیر بیمارستان شهید کامیاب مشهد:
راه اندازی بخش CCU در دست اقدام است

مدیر بیمارستان شهید کامیاب مشهد در پاسخ به دغدغه‌ها و گلایه‌های بیماران و همراهانشان می‌گوید: این بیمارستان از مراکز درمانی ترومای سطح شهر مشهد است و به دلیل تفاوت تعرفه‌ای قابل توجه بین بخش دولتی و بخش خصوصی، شهروندان تمایل دارند از خدمات با تعرفه دولتی و کمتر استفاده کنند.

مسعود خانی در ادامه می‌افزاید: در حال حاضر بیمارستان کامیاب دارای دو دستگاه سی تی اسکن است که به صورت بیست وچهارساعت در فرایند درمان بیماران مورد استفاده قرار می‌گیرد. مدیر بیمارستان همچنین درمورد مطالبه دیگر شهروندان مبنی بر تجهیز آن به بخش CCU ابراز می‌کند: راه اندازی بخش CCU در دست اقدام است و بعد از اخذ مجوز‌های لازم و تأمین پزشک متخصص مقیم افتتاح خواهد شد.

مدیر بیمارستان شهید کامیاب در مورد گلایه سقف خراب بخشی از این بیمارستان توضیحاتی ارائه می‌دهد: تعمیرات سقف و رفع مشکل آن در دست اقدام است. نکته حائز اهمیت این است که کافی شاپ در طبقه نخست در حال احداث است و هم زمان با احداث آن، عیب سقف طبقه همکف برطرف می‌شود.

دغدغه برخی بیماران، روند طولانی درمان و اعمال جراحی بود که خانی درباره آن استدلال‌هایی دارد: بیمارستان کامیاب هشت اتاق عمل فعال دارد که در مقابل تعداد مراجعات و بیماران این تعداد اتاق عمل محدود است. حسب این ضرورت و رسیدگی به بیماران، حدود دو سال گذشته تاکنون از محل جذب خیران، دوازده اتاق جراحی در دست احداث است که ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

تمرکز بر تأمین صورتحساب‌های مالی بیماران نیازمند

مدیر بیمارستان همچنین در ادامه به شهروندانی که از نحوه خدمت رسانی کادر درمان نارضایتی دارند پیشنهادی ارائه می‌دهد: واحد رسیدگی به شکایات برای رفع مشکلات مطرح شده وجود دارد و مراجعان را در این مسیر کمک می‌کند.

شلوغی بیش از حد کلینیک ویژه این مجموعه درمانی به تعبیر مدیر آن، بی علت نیست: شلوغی این بخش هم به علت پیگیری درمان و گاهی مراجعه چندین باره بیماران است، اما به منظور پاسخ گویی بهتر به بیماران این بخش، از ابتدای سال تعداد چهار اتاق دیگر به این کلینیک اضافه شده که در آینده‌ای نزدیک به بهره برداری خواهد رسید.

توضیحاتی درباره همراه سرا

خانی درمورد همراه سرا و ضعف‎‌هایی که از سوی شهروندان مطرح شده، نکاتی دارد: پیش از این همراه سرا و امور مربوط به آن از جمله تأمین نیروی خدماتی برای نظافت محیط، از سوی خیریه مشارکت‌های مردمی مرکز تأمین اعتبار می‌شد. اما به دلیل افزایش قیمت ارائه خدمات و مراجعه‌های متعدد همراهان و از سوی دیگر، تمایل و توجه بیشتر خیران خیریه بر تأمین صورتحساب‌های مالی بیماران نیازمند، نظافت و رسیدگی به همراه سرا در اولویت نیست.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.