صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

جنگ و تبعات آن در ادبیات بومی در کتاب «سیاسنبو» از محمدرضا صفدری

  • کد خبر: ۳۴۹۰۵۳
  • ۱۱ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۲:۵۵
بستر تاریخی ادبیات بومی، آن هم در بستر اتفاقات جنگ در موازات با پیش بردن داستان گیرا، می‌تواند داستان را در خاطر ماندگار کند.

به گزارش شهرآرانیوز، خواندن ادبیات بومی آن هم در بستر اتفاقات جنگ و پس از آن می‌تواند برای هر خواننده‌ای جذاب و خواندنی باشد. وجود اصطلاحات بومی جنوبی و پاورقی‌ها و تلفظ صحیح آن همگی نشان از اثری با هویت ملی است.

همچنین بستر تاریخی آن در موازات با پیش بردن داستان گیرا، می‌تواند داستان را در خاطر ماندگار کند. مجموعه داستان کوتاه «سیاسنبو» نوشته‌ی «محمدرضا صفدری» یکی از همین آثار است. کتابی با هفت داستان کوتاه در دهه پنجاه تا شصت، که با محوریت شخصیت حسنو در تمامی داستان‌ها و تاکید به مساله‌ی تبعات جنگ جهانی دوم و حضور انگلیسی‌ها و نفوذ در مسایل اقتصادی و سیاسی، از طریق شرکت‌های نفتی و سرمایه‌گذاری‌های‌شان سبب شد، در جنوب ایران مردم با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم کنند.

علاوه براین از هفت داستان موجود در این کتاب، سه داستان از آن با نام‌های: «سیاسنبو»، «علو» و «اَکو سیاه» در مجله «کتاب جمعه» چاپ شد و همین امر سببب شد تا محمدرضا صفدری به عنوان یک نویسنده‌ی توانمند دیده و شنیده شود.

ردپای فقر و تنگدستی را می‌توان در داستان «علو» یافت. در بخشی از کتاب می‌خوانیم:

از بام که آمد پایین کمی هیمه و پوشال نخل از انبار برداشت و به خانه برد. خانه گلی بود با یک در. فانوسی روشنش می‌کرد و سقفش از دوده سیاه بود. ته خانه کوزه‌های خرما بود و کیسه‌های آرد.

و یا در جایی دیگر در داستان «اکو سیاه» می‌خوانیم:

برایش خانه‌ای می‌گیرد، ماهی سی و پنج تومان. درست دو روز پس از آوردن او به خانه، می‌رود پیش دوست و آشنا: خالومنو و سیدعلی، که روی هم می‌گذارند و پول لحاف و گلیمی درمی‌آید. پروایی نیست که دیوار‌ها شوره زده است، با کاغذ و مقوا می‌شود رویش را پوشاند و با حلبی تا تخته پاره‌ای می‌توان برایش دری ساخت.

استفاده از «گفت‌و‌گو» و دیالوگ‌هایی مبتنی بر آن، همگی نشان از سبک متفاوت صفدری در داستان‌گویی است. علاوه بر این رشته‌ای متصل در میان تمام داستان‌های این مجموعه از تکرار و کنار هم بودن برخی شخصیت‌ها و یا پر شدن نقاط مبهم داستان‌های قبل به ترتیب در داستان‌های بعدی، گواه این مطلب است که این اثر، اثری متفاوت و خواندنی است.

از دیگر از کتاب‌های مهم صفدری می‌توان به «من ببر نیستم پیچیده به بالای خود تاکم» نام برد. مجموعه داستان «سیاسنبو» را نشر آموت در ۱۹۰ صفحه به چاپ رسانده‌است.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.