صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

داشبورد جرائم و تخلفات شهری در مشهد راه‌اندازی شد | مشهد، اولین شهر دارای زیرساخت آماری تخلفات شهری

  • کد خبر: ۳۴۹۷۳۷
  • ۱۴ مرداد ۱۴۰۴ - ۰۸:۰۸
 پاشنه آشیل تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌ها در بسیاری از سازمان‌ها و ادارات، نبود اطلاعات و آمار دقیق است؛ موضوعی که دست‌کم در شهرداری‌ها باعث شده است برخورد‌ها و اقدامات مختلفی که باید برای کاهش جرائم و تخلفات شهری (همانند سد معبر، ساخت‌و‌ساز و...) انجام شود، کم‌اثر باشد.
محمد کاملان
خبرنگار محمد کاملان

 به گزارش شهرآرانیوز، دبیرخانه شهر ترمیمی شهرداری مشهد از سال ۱۴۰۲ و برای نخستین‌بار در ایران، «داشبورد جرائم و تخلفات شهری» را راه‌اندازی کرد که همه آمار و اطلاعات تخلفات شهری در حوزه‌های مختلف، از خدمات شهری گرفته تا شهرسازی و... در آن ثبت و ضبط می‌شود. سیاست‌گذاری، تصمیم‌گیری و نحوه مداخله شهرداری برای کاهش جرائم نیز بر مبنای داده‌ها و اطلاعات این داشبورد که به‌صورت برخط به‌روز می‌شود، تنظیم خواهد شد. آن‌طور که مدیر پروژه شهر ترمیمی شهرداری مشهد اعلام کرده است، داد‌ه‌های جرائم شهری حوزه خدمات شهری تمام‌و‌کمال در این داشبورد ثبت شده است و سایر حوزه‌های شهرداری هم به‌مرور درحال اتصال به داشبورد جرائم و تخلفات شهری هستند.

عدالت شهری باید برقرار شود

مدیر پروژه شهر ترمیمی شهرداری مشهد با تأکید بر اینکه تخلفات شهری کیفیت زیست شهری را کاهش می‌دهند، تصریح کرد: در پذیرش مشروعیت اقدامات شهرداری و مدیریت شهری در شهر، عدالت نقش اساسی دارد و اگر شهروندان مشروعیت اقدامات شهرداری را قبول نکنند، تبعیت از قوانین شهری کاهش می‌یابد و شاهد بروز جرائم و تخلفات شهری خواهیم بود که این مسئله کیفیت زیست شهری را کاهش می‌دهد.
جعفر سروی ادامه داد: در این میان یکی از مسائلی که می‌تواند اقدامات مدیریت شهری را تحت تأثیر قرار بدهد مسئله جمع‌آوری و کسب داده‌ها از منابع مختلف است که اگر این موضوع هم با عدالت همراه نشود، نتایج کاملا برعکس خواهد شد. براساس آمار ۳۰‌درصد از تعاملات شهرداری با مردم، تابعی از وقوع تخلفات شهری و تبعات آن است.

بستری مناسب برای بررسی مسائل و مشکلات شهری

وی تأکید کرد: یکی از مشکلات اصلی ما در جرائم و تخلفات شهری، نبود بستر مناسب برای بررسی این موضوعات است. به‌عنوان نمونه، از گذشته گفته می‌شد که پارک‌های بزرگ مشهد ناایمن است، اما براساس پایشی که صورت گرفت، مشخص شد که جرائم در پارک‌های بزرگ مشهد ۷‌درصد و پایین‌تر از میانگین ۱۰‌درصدی آن در کشور است. داشبورد تخلفات شهری در‌واقع همین بستر است که قرار است کار بررسی و تصمیم‌گیری در حوزه جرائم شهری را علمی کند و هدف آن اجرای عدالت شهری است. همچنین به‌عنوان مثال، دلیلی ندارد که در منطقه‌۹ شهری با بافت متراکم و منطقه‌۶ با مدل دیگری از بافت، برای یک تخلف مشترک یک نوع مداخله داشته باشیم.
سروی بیان کرد: اکنون داده‌های حوزه خدمات شهری در داشبورد جرائم شهری کامل است و در حوزه شهرسازی هم در حال تکمیل اطلاعات هستیم. همه آمار‌ها و داد‌ه‌ها در این داشبورد به‌صورت برخط به‌روز می‌شوند و حتی این امکان فراهم شده است که اگر درباره یک تخلف شهری مثل سد معبر یا سایر موضوعات کمیسیون بند‌۲۰ رأی صادر می‌شود، تأثیر صدور آن رأی را در گزارش‌ها داشته باشیم.

مشهداولین شهر ترمیمی کشور 

عضو هیئت‌علمی دانشگاه تربیت‌مدرس نیز مشهد را اولین شهر ایران دانست که به سمت ایجاد زیرساخت آماری برای تخلفات شهری رفته است.
محمدعلی فرجی‌ها گفت: مشهد به‌عنوان اولین شهر ترمیمی کشور، بعد از کش‌وقوس‌های فراوان به این مهم دست یافت. نمایه جرائم تخلفات شهری کمک می‌کند تصمیم‌گیری بدون داده و اطلاعات انجام نشود. علاوه‌بر‌این آمار و اطلاعات تجمیع‌شده در داشبود جرائم شهری کمک می‌کند درک دقیق‌تری از موضوعات و جرائم شهری داشته باشیم.

تأکید بر مداخلات شهرداری، بر مبنای علمی

ناظر پروژه شهر ترمیمی شهرداری مشهد با اشاره به رصد برخط تخلفات شهری در داشبورد جرائم شهری به‌عنوان یکی از مزایای آن تأکید کرد: امکان دیگری که داشبورد جرائم شهری به شهرداری می‌دهد این است که می‌تواند تحولات و تخلفات شهری را به‌طور برخط رصد و نتیجه تصمیم‌گیری‌ها و مداخلات را مشاهده کند. البته هر مداخله‌ای که در مدیریت شهری برای کنترل تخلفات انجام می‌شود، باید مبنای نظری و علمی داشته باشد تا پیامد آن معین باشد.

قوانین شهری مشهد تنظیم‌گرانه می‌شود

فرجی‌ها ادامه داد: ما براساس داده‌های داشبورد جرائم شهری تلاش می‌کنیم پاسخ‌های سنتی مثل تخریب، جمع‌آوری، جریمه و... را به پاسخ‌های ترمیمی و تنظیمگرانه تبدیل کنیم. گام اول آن نیز بررسی قوانین و مقررات شهری و تبدیل آنها به قوانین تنظیمگرانه و متناسب‌سازی آنهاست. یعنی قوانین طوری نوشته شوند و تغییر کنند که شهروندان بدون نیاز به نقض آنها، زندگی خودشان را پیگیری کنند. این کار در مشهد به‌صورت آزمایشی در موضوع کمیسیون بند‌۲۰ و سد‌معبر انجام و آیین‌نامه آن به شکل ترمیمی بازنویسی شد و به‌تازگی هم طرح پژوهشی بررسی قوانین شهری مشهد و تبدیل آنها به قوانین تنظیم‌گرانه آغاز شده است.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.