صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

چندوچون پرداخت زکات گندم در فصل برداشت در مشهد

  • کد خبر: ۳۵۵۱۰
  • ۰۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۶
معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مشهد از جمع‌آوری زكات گندم و جو هم‌زمان با فصل برداشت گندم در شهرستان مشهد خبر داد.
طنین همتی/شهرآرانیوز، امید طهماسبی‌زاده دراین‌باره اظهار کرد: اهمیت پرداخت زکات از منظر دین، در قرآن و روایات متعددی آمده است و عملی عبادی‌اقتصادی به شمار می‌رود. در نماز رابطه انسان با خدای خود و در زکات رابطه انسان با خلق خدا به‌گونه‌ای زیبا و تأثیرگذار تعریف و تنظیم می‌شود.


وی گفت: حد نصاب برداشت گندم و جو برای تعلق گرفتن زکات، دست‌کم ۸۴۷ کیلوگرم تعیین شده است که تقریبا یک تن در نظر گرفته می‌شود و به برداشت زیر یک تن زکات تعلق نمی‌گیرد.


وی بابیان اینکه پرداخت زکات در برکت مال کشاورزان تأثیر می‌گذارد، افزود: ترویج فرهنگ زکات و احیای آن نیازمند تلاش و کمک ائمه جمعه و جماعات، بسیج و رسانه‌ها با راه‌اندازی جریان فرهنگی است.


طهماسبی‌زاده در ادامه بیان کرد: زکات از واجبات مالی در دین اسلام است که بر اساس آن مسلمانان باید مقدار معینی از ۹ قلم کالا برای مصرف در زندگی فقرا و سایر امور عمومی اجتماعی بپردازند.


وی افزود: این ۹ کالا عبارت‌اند از نقدین (طلا و نقره)، انعام ثلاثه (گاو، گوسفند و شتر) و غلات اربعه (گندم، جو، کشمش و خرما). از میان غلات اربعه نیز پرداخت زکات گندم و جو به‌دلیل در دسترس بودن آن واجب است.


وی با اشاره به اینکه زکات مصارف مختلفی دارد و به‌گونه‌ای با مسائل اقتصادی و معیشتی مردم و نیازمندان در ارتباط است، گفت:، چون گندم و جو به ۲ روش آبی و دیم کشت می‌شود، میزان زکات در هر ۲ روش متفاوت است. به این صورت که اگر میزان برداشت در کشت آبی بیش از حد نصاب باشد، میزان زکات یک بیستم و در کشت دیم یک‌دهم حد نصاب است.
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.