گاهی برای رسیدن به موفقیت در بازاریابی محتوا و در میان بمباران محتوایی باید گامی به عقب گذاشت و در کنار خبر داغی که منتشر میکنیم محتوایی تولید کنیم که همیشه مخاطب داشته باشد و کهنه نشود یا عبارتی همیشه سبز باشد. اما این محتوای سبز جذاب چیست و چطور میتوانیم از آن در کسبوکار خود استفاده کنیم؟
عماد پورشهریاری | شهرآرانیوز؛ گاهی برای رسیدن به موفقیت در بازاریابی محتوا و در میان بمباران محتوایی باید گامی به عقب گذاشت و در کنار خبر داغی که منتشر میکنیم محتوایی تولید کنیم که همیشه مخاطب داشته باشد و کهنه نشود یا عبارتی همیشه سبز باشد. اما این محتوای سبز جذاب چیست و چطور میتوانیم از آن در کسبوکار خود استفاده کنیم؟
در هر کسبوکاری که هستید برای تولید محتوا در وبسایت و شبکههای اجتماعی خود نیازمند این خبرهای داغ هستید. مثلا اگر وسایل ورزشی میفروشید، باید قهرمانی تیمهای فوتبال محبوب را تبریک بگویید یا حتی از روند قهرمانیهایشان اینفوگرافیک تولید کنید. اما این محتوا خیلی زود قدیمی میشود. به همین دلیل، باید در کسبوکار خود به فکر محتواهایی باشید که در گذر زمان پیر و فرسوده نشوند و همیشه بتوان از آنها استفاده کرد.
مزایای محتوای همیشهسبز
سیر صعودی جذب مخاطب
نتیجه یک بازی فوتبال تنها چند ساعت برای مخاطب ارزشمند است و خیلی زود به یک محتوای بیارزش تبدیل خواهد شد. به همین دلیل، اگر مخاطب خود را از طریق گوگل و موتورهای جستوجو جذب میکنید، محتواهای ترندشده در نمودار بازدید برای شما قلههایی ایجاد خواهد کرد که بلافاصله با درههایی عمیق همراه خواهد شد.
مناسب برای سئو
موتورهای جستوجو سازوکاری دارند که بر اساس آن متوجه میشوند یک محتوا چه اندازه با موضوع جستوجوشده همخوانی دارد. مثلا الگوریتم گوگلکافئین خیلی بر این مسئله تأکید دارد. این ویژگیها اهمیت محتوای همیشهسبز را بیشتر و بیشتر نشان میدهد.
محتوای سبز ارزانتر است
رقابت در بازار خبر بسیار شدید است. برای این کار باید نیروهای متخصص داشته باشید. علاوه بر همه اینها در همان مثال فروشگاه ورزشی، برای یک کسبوکار اینترنتی با نیروی انسانی محدود، راهاندازی یک سایت خبری ورزشی چقدر عاقلانه به نظر میرسد؟ محتوای سبز را میتوان بارها و بارها در فاصلههای زمانی خاص منتشر و مخاطب جدید جذب کرد. هر اندازه محتوای سبز بیشتری داشته باشید به ثروت و داراییهای دیجیتال خود افزودهاید.
چطور محتوای همیشهسبز تولید کنیم؟
انتخاب موضوع
برای این کار حدود موضوع خود را بر اساس کسبوکارتان تعیین کنید. بعد سراغ محتواهای قدیمیتر بروید. ببینید مخاطب درباره کسبوکار شما چه سؤالاتی را بیشتر پرسیده است. فرومها و شبکههای اجتماعی دیگران هم میتواند به شما کمک کند. در نهایت سعی کنید موضوع شما شکلی جزئیتر از یک موضوع کلی باشد.
به شکل انتشار محتوای خود دقت کنید
محتوای همیشهسبز معمولا طولانیتر از محتوای خبری است. به همین دلیل، وقتی آن را روی وبسایت خود منتشر میکنید به طراحی و خوانایی آن دقت ویژهای داشته باشید. برای این کار میتوانید یک فهرست در ابتدای متن بگذارید. پاراگرافها را کوتاه بنویسید و از میانتیترها استفاده کنید. بولد یا رنگی کردن برخی از کلمات هم ابزاری است که به مخاطب کمک خواهد کرد سریع متن شما را جستوجو، و بخش موردنیاز خود را انتخاب کند.
به متن محدود نشوید
یک محتوای بلند و همیشهسبز نیازمند محتواهای بصری مختلف است. برای این کار از تصاویر مرتبط استفاده کنید. بخشی از متن خود یا همه آن را به یک ویدئوی آموزشی تبدیل کنید. شاید یک اینفوگرافی هم بتواند محتوای شما را متمایز کند.
متن خود را بهروزرسانی کنید
بعد از انتشار محتوای خود، سعی کنید در زمانهای مشخص یا موردنیاز دوباره نگاهی به آن بیندازید. شاید نیاز باشد یک یا چند لینک و همینطور موضوعی را به آن اضافه یا ویرایش کنید.
به نظرات پاسخ دهید
محتوای همیشهسبز به دلیل طول عمر بالاتر نظرات بیشتری هم دریافت میکنند. سعی کنید همه آنها را پاسخ دهید. مطمئن هم شوید که درج نظرات و پاسخها با ذکر تاریخ منتشر شوند. این کار به مخاطب نشان میدهد این محتوا همچنان زنده است و میتواند برای او کاربرد داشته باشد. در کنار این، نظرات به شما نشان میدهد چه بخشهایی را باید به محتوای خود اضافه کنید یا چه بخشهایی نیازمند ویرایش هستند.