صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

آشنایی با مشخصات فنی و آپشن های MVM X22

  • کد خبر: ۳۷۵۵۲
  • ۱۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۱:۳۲
چند سال از عرضه‌ی کراس‌اور ام وی ام X22 در ایران می‌گذرد. این خودرو، مورد توجه بازار کشورمان قرار گرفته است و به‌عنوان کوچک‌ترین محصول چری، در ایران عرضه می‌شود. در این مطلب سعی داریم به بررسی جامع MVM X22 بپردازیم.

به گزارش شهرآرانیوز، تیگو2، تیگو X3 و mvmx22 ، کلیه نام‌هایی است که به کراس اوور جمع و جور شرکت خودروسازی چری چین اطلاق می‌شود.این خودرو که از زمستان سال ۹۵ وارد کارزار خودرویی کشور شده، بر مبنای دیگر محصول مشهور چری در ایران یعنی ام وی ام 315 (چری A13) طراحی و تولید شده است

ایکس 22 توانسته طی مدت نسبتاً کوتاهی که از عرضه آن می‌گذرد، گوی رقابت را از بسیاری محصولات هم قیمت مشابه برباید و محبوبیت بالایی در بین مشتریان ایرانی برای خود دست‌وپا کند.

در این مقاله سعی داریم به بررسی جامع این کراس اوور محبوب بپردازیم. پس با ما همراه شوید تا اطلاعات کاملی از ایکس22 را به گنجینه دانش خودرویی خود اضافه نمایید و یا اگر قصد خرید این اتومبیل را دارید، با آگاهی کامل به سراغ آن بروید.

 

طراحی خارجی MVM X22

ام وی ام X22 موفق شده از نظر ظاهری هماهنگی و تناسب شایسته‌ای را بین عناصر طراحی خارجی خود به وجود آورد. نمای روبرو از چراغ های بزرگ با گرافیک داخلی زیبا بهره گرفته است. جلو پنجره از شش ضلع با زوایای شکسته تشکیل شده و در هر دو انتها تا چراغ‌های جلو امتداد یافته است.

دور تا دور جلو پنجره به جز قسمت بالای آن، مزین به تزیینات کروم رنگ بوده و یک نوار باریک نقره نیز در پنجره دوجانبه نشان شرکت ام وی ام به سمت جلوی X22 امتداد یافته و هارمونی دلنشینی را با گرافیک داخلی چراغهای جلو پدید آورده است.

در نیمه پایینی چهره ام وی ام X22، سپر بزرگ و سرتاسری آن واقع شده که از یک هواکش بزرگتر به منظور انجام وظیفه خنک‌کاری رادیاتور و مجموعه پیشرانه به همراه دو دریچه هواکش کوچک در جناحین بهره می‌برد.

قاب کرومی U شکل به همراه چراغ های روشنایی در روز نیز زینت بخش دریچه‌های هوای کوچک موجود در کناره‌های سپر جلوی ام وی ام X22 هستند.

محل نصب پلاک نیز به طرز هوشمندانه‌ای در داخل دریچه بزرگ هواکش تعبیه شده و قطعه نقره‌ای رنگ طراحی شده در زیر سپر خودرو، زیبایی نمای روبروی ایکس22 را تکمیل نموده است.

طراحی جانبی X22 زیبا و قابل قبول است. نمای کناری خودرو به واسطه دو چین خوردگی حجمی که یکی در قسمت زیرین پنجره های جانبی از بالای گلگیر جلو تا انتهای چراغ‌های عقب امتداد یافته و دیگری در بخش پایینی درب‌ها، دو گلگیر جلو و عقب را به یکدیگر متصل نموده، از ظاهری اسپرت و تاحدی عضلانی برخوردار شده است.

ریل سقفی آلومینیومی به همراه متعلقات پلاستیکی مشکی‌رنگ دور گلگیرها که از قسمت جلو تا بخش عقب خودرو امتداد یافته‌اند، بر خصوصیات ظاهری اسپرت‌گونه ام وی ام ایکس 22 افزوده‌ اند..

سایز پنجره ها و شیب خطوط انتهایی سقف در حد مناسبی بوده و رینگ‌های ۱۶ اینچی در قیاس با ابعاد کلی بدنه از تناسب کافی برخوردار گشته است.

نمای پشتی ایکس22 به زیبایی نمای روبرو نیست به ویژه که سایز چراغ‌های عقب تناسب چندانی با انواع جلویی نداشته و در همان نگاه اول ابعاد کوچک آنها نظر هر بیننده ای را به خود جلب می نماید.

یک نوار پهن کرومی که نشان شرکت سازنده در میانه آن نقش بسته، دو چراغ عقب را به هم متصل نموده است. سایز شیشه عقب مناسب بوده و در گوشه های پایینی خود با چراغ ها در تماس است.

یک اسپویلر باریک نیز در بخش بالایی شیشه عقب و قسمت انتهایی سقف تعبیه شده که دو قطعه پلاستیکی سرازیر شده از دو انتهای آن، کناره های شیشه عقب را فراگرفته اند.

چراغ سوم ترمز نیز درست در زیر اسپویلر عقب قرار دارد. یک عدد برف پاکن هم در میانه ضلع پایین شیشه عقب خودنمایی می‌کند.

قسمت پلاستیکی مشکی رنگ که از جانب گلگیرهای عقب تا بخش زیرین سپر امتداد یافته، چراغ‌های شب نما، بخش ویژه نصب پلاک و یک قطعه‌ دیفیوزرمانند آلومینیوم رنگ را در خود جای داده است.

 

 

ابعاد کلی ام وی ام X22 به شرح زیر است:

طول ۴۲۰۰ میلی‌متر، عرض ۱۷۶۰ میلی‌متر، ارتفاع 1570 میلی‌متر، فاصله بین محورها 2555 میلی‌متر.
ضمنا وزن نسخه دستی برابر با 1215 و مدل اتومات معادل 1245 کیلوگرم است.

در مجموع می‌توان اینطور بیان نمود که ایکس22 نسبت به خودروهای هم رده داخلی از ظاهری جذابتر با شاخصه های اسپرت بیشتری برخوردار است.

 

 

فضای داخلی

قدم نهادن در کابین ام وی ام ایکس22 با تحسین طراحان داخلی این خودرو مصادف خواهد بود. نمای داخلی ایکس 22 به ویژه در بخش داشبورد، غربیلک فرمان و پنل درب‌ها، یک سروگردن بالاتر از رقبای هم قیمت بوده و از ظاهری نسبتاً مدرن برخوردار گشته است.

متریال کابین را می‌توان با در نظرگیری قیمت خودرو، تشکیل شده از پلاستیک خشک اما نسبتا باکیفیت دانست. صندلی‌ها، بخش‌هایی از پنل درب‌ها و غربیلک فرمان به وسیله پوشش چرم مانند روکش شده‌اند.

وجود خطوط نارنجی رنگ در نقاط مختلف ادوات کابین از جمله نواحی دور دریچه‌های دایره ای شکل سیستم تهویه، اطراف اهرم تعویض دنده و قسمت میانی داشبورد به همراه رنگ متمایز استراحتگاه بازوئی تودری‌ها و روکش صندلی‌ها، نقش بسزایی را در زیباتر جلوه دادن کابین ایفا می‌نمایند.

همچنین برخی از بخش‌های داشبورد با روکشی به طرح فیبرکربن پوشانده شده است که زیبایی و حس اسپرت بیشتری را القا می‌نماید.دکمه‌های مرتبط با کنترل سیستم صوتی و کروز کنترل، خود را در دل غربیلک فرمان نسبتا بزرگ و خوش‌دست ام وی ام ایکس22 جای داده‌اند.

پنل کیلومتر شمار تعبیه شده در پشت غربیلک فرمان نیز از طراحی منحصر به فردی و عجیبی بهره می‌برد. در پس زمینه آن صفحه‌ای منقش به طرح لانه زنبوری وجود دارد که یک نمایشگر کوچک دیجیتال در وسط آن قرار داشته و اطلاعاتی نظیر دمای پیشرانه، حجم سوخت موجود در باک و مسافت پیموده شده را به اطلاع راننده می‌رساند.

حاشیه‌های این قسمت نیز درجه‌بندی شده تا عقربه های سرعت سنج و دورسنج بتوانند راننده را نسبت به وضعیت سرعت خودرو و دور موتور آگاه نمایند.

دامنه حرکت گردشی عقربه سرعت‌شمار حداکثر تا ۲۲۰ کیلومتر بر ساعت درجه‌بندی شده و عقربه دورسنج نیز در مسیری که به بیش از هشت قسمت تقسیم شده، حرکت می‌نماید.

نکته جالب و متمایزی که در این بخش وجود دارد، حرکت خلاف جهت عقربه دورسنج است که شاید در اوایل رانندگی با X22 اندکی نامأنوس جلوه کند اما پس از گذشت مدت زمانی کوتاه، عادی خواهد شد.

وجود صفحه نمایشگر لمسی ۸ اینچی در میانه داشبورد را می‌توان یکی از نقاط قوت اصلی کابین X22 به عنوان یک کراس اوور میان رده به حساب آورد.

به واسطه نمایشگر مذکور امکان دسترسی به تجهیزات مختلف نظیر سیستم صوتی-تصویری، بلوتوث، تلفن همراه و دوربین دید عقب فراهم شده است اما نباید انتظار یک سیستم پیشرفته با حساسیت لمسی بالا را از این سیستم داشته باشید.

در قسمت پایین نمایشگر، کنترلگرهای چرخان سیستم تهویه، دکمه فلاشر، گرمکن شیشه عقب، خروجی USB و پورت برق ۱۲ ولتی قابل مشاهده است. یک میکروفون نیز در سمت چپ نمایشگر مرکزی تعبیه شده است.

فضای ردیف دوم نیز برای سرنشینان با قدی کمتر از ۱۸۰ سانتی متر مناسب و کافی به نظر می‌رسد اما افراد بلندقدتر احتمالاً در این بخش با محدودیت فضای سر و پا مواجه خواهند شد.

همچنین نمی توان ام وی ام X22 را یک خودرو پنج نفره دانست و از این رو بهتر است به این مدل به چشم یک هاچ بک ارتفاع یافته 4 نفره نگاه کنید.

دید به بیرون به واسطه سایز مناسب پنجره‌های جانبی و شیشه جلو، در حد مطلوب ارزیابی می شود. طرح مدرن دستگیره درب‌ها به رنگ کرومی براق و تناسب آن با تزیینات نقره‌ای رنگ روی قسمت بازویی درب‌ها، بر جنبه‌های زیبایی‌شناختی کابین X22 افزوده است.

ضمناً صندوق بار X22 دارای گنجایشی به حجم 420 لیتر است که با خواباندن صندلی‌های ردیف دوم، این فضا قابل گسترش خواهد بود.

 

قوای محرکه

ام وی ام ایکس22 به یک پیشرانه 1.5 لیتری (1497 سی سی) 16 سوپاپه مجهز شده که حداکثر توان خروجی آن در دور موتور 6000rpm برابر با 105 اسب بخار بوده و نهایت گشتاور حاصل نیز معادل 135 نیوتن‌متر است که در دور موتور 2750 در اختیار راننده قرار خواهد گرفت.

همچنین ضریب تراکم سیلندر این پیشرانه برابر با نسبت 1 به 11.4 است که تمایل این پیشرانه به استفاده از بنزین سوپر را افزیش می دهد.. وظیفه انتقال قوای پیشرانه به سمت چرخ‌های جلو نیز برعهده گیربکس 4 سرعته اتوماتیک و یا 5 سرعته دستی نهاده شده است.

طبق اعلام شرکت سازنده، حداکثر سرعت نمونه مجهز به گیربکس اتوماتیک برابر با 160 کیلومتربرساعت بوده و این رقم برای خودروی تجهیز شده با جعبه دنده دستی تا 170 کیلومتر قابل افزایش است.

میزان مصرف سوخت ترکیبی مدل اتوماتیک برابر با 6.1 لیتر برصد کیلومتر است. این عدد برای خودروی مجهز به گیربکس دستی معادل 5.9 واحد اعلام شده است. همچنین ام وی ام X22 دارای استاندارد آلایندگی یورو 5+ است.

 

تجهیزات رفاهی - ایمنی

از جمله تجهیزات و امکانات mvm x22 می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود:

کمربند ایمنی سه نقطه‌ای برای کلیه سرنشینان، کیسه هوا SRS برای سرنشینان جلو، ترمز دیسکی برای هر چهار چرخ مجهز به ABS و EBD، سیستم ضد سرقت ایموبلایزر، مانیتور هشت اینچی لمسی، سیستم تثبیت سرعت (کروز کنترل)، سنسور پارک خودرو در عقب، دوربین دید عقب، بلوتوث، قابلیت اشتراک گذاری محتویات موبایل و تبلت بر روی صفحه نمایشگر خودرو، کامپیوتر سفری، سانروف برقی، صندلی‌های چرمی دو رنگ، رینگ آلومینیومی 16 اینچی، سیستم تهویه الکتریکی، تنظیم برقی آینه‌های جانبی، شیشه بالابر برقی برای کلیه درب‌ها و امکان تنظیم صندلی راننده در شش جهت به صورت دستی.

 

تجربه رانندگی

ارتفاع MVM X22 از سطح زمین به 18 سانتی متر می‌رسد که با کراس اوورهای مشهوری مانند کیا اسپرتیج برابری می‌کند، هرچند به لطف طراحی هوشمندانه در نگاه نخست احساسی که بیننده منتقل می‌شود حتی بیشتر از اسپرتیج به خودروهای شاسی بلند نزدیک است و می‌توان گفت که X22 یک سر و گردن مرتفع‌تر از رقیبی نظیر ساندرو استپ وی یا چانگان CS35 به نظر می رسد.

از این جهت می توان تصور کرد که مهندسان چینی چالش های زیادی را برای تنظیم فنربندی این خودرو پشت سر گذاشته اند که البته به سختی نسبتی فنربندی در ازای بهبود هندلینگ منجر شده است.

ضرایب دنده در نسخه دستی به گونه ای انتخاب شده که شتاب و کشش نسبتا قابل قبولی در دنده های یک و دو تامین شود، شاهد این مدعا هرزگردی جزئی چرخ های جلو در تعویض دنده از یک به دو است که از ضریب نسبتا سنگین دنده دو حکایت می کند.

دنده های 4 و 5 وجود در راستای کاستن از مصرف سوخت، تا حدی زیادی سبک در نظر گرفته شده اند و دنده 3 در این میان نقش واسطه ای بین دو دنده سنگین نخست و دنده های انتهایی سبک را بازی می کند.

به هر روی باید گفت که علیرغم قدرت نه چندان زیاد پیشرانه، طراحی گیربکس نسبت به محصولات قبلی چری با دقت بیشتری انجام شده و این نکته را می توان به حساب هوشمندی چینی ها در توجه به بازخورد مشتریان گذاشت.

با توجه به افزایش ارتفاع مرکز ثقل MVM X22 به شکل قابل توجهی از سطح زمین فاصله گرفته و این نکته ایست که در زمان تغییر مسیرهای ناگهانی یا انجام حرکات نمایشی توسط راننده به چشم می آید.

در واقع وجود سامانه ESP در چنین خودرویی می تواند از بروز بسیاری از حوادث جلوگیری کند اما متاسفانه این تکنولوژی در نسخه عرضه شده در بازار ایران نصب نشده است.

البته باید تاکید کرد که هندلینگ و پایداری خودرو برای انجام مانورهای عادی و رانندگی روزمره قابل قبول به نظر می رسد و مهندسان چینی با سفت تر کردن فنربندی از حرکات گهواره ای بدنه (بادی رول) کاسته اند.

در نسخه اتوماتیک نیز عملکرد گیربکس 4 سرعته قابل دفاع به نظر می رسد و برخلاف نمونه های CVT، احساس بهتری را به راننده منتقل می کند، هرچند که با گذر دور موتور از حدود 5500 دور بر دقیقه حجم صدای ورودی به کابین قابل توجه به نظر می رسد اما نحوه تعویض دنده ها و تمایل موتور به افزایش دور از نکات مثبت تخت گاز رفتن با X22 است که می تواند نظر مشتریان جوان را هم به سوی خود جلب کند.

برای مثال در تست شتاب مقایسه ای بین مدل های دنده دستی و اتوماتیک، برتری نسخه دنده دستی چندان چشمگیر نبود و این نکته حکایت از عملکرد خوب مدل اتوماتیک در تعویض دنده ها دارد.

در واقع برای مشتریانی که درگیر ترافیک روزمره هستند، انتخاب نسخه اتوماتیک باعث نمی شود که ناچار به صرف نظر از قابلیت های دینامیکی شوند.

البته با توجه به شتاب حدود 14 الی 15 ثانیه ای صفر تا صد، نمی توان MVM X22 را یک خودرو جوان پسند آتشین توصیف کرد و باید برای استفاده از چنین القابی برای عرضه مدل های قدرتمندتر در آینده دست به دعا برداشت، اما می توان گفت که این شتاب نسبتا کُند برای رفت و آمد درون شهری کفایت می کند و اگر از طریق جاده های کفی و غیر کوهستانی به سفر بروید، کار شما را در مسافرت نیز راه خواهد انداخت.

در مقابل ترمزها عملکرد خوبی را از خود به نمایش می گذارند و حتی در مواجهه با فشار سنگین، اثری از کاهش توان یا تصعید شدن لنت ها دیده نمی شود.

رقبا و محصولات مشابه

از جمله رقبای ایکس22 در بازار کشورمان که از حیث قیمت و کلاس بدنه در جایگاهی مشابه و یا نزدیک به این خودرو قرار دارند، می‌توان به محصولاتی نظیر: چانگان CS35، برلیانس کراس C3، رنو ساندرو استپ وی، لیفانX50 و تا حدی لیفان X60 اشاره نمود.

 

نقاط ضعف و قوت

نکات مثبت

  • ارتفاع زیاد از سطح زمین
  • عملکرد مناسب سیستم تعلیق
  • ترمزهای پرقدرت
  • طراحی نسبتا زیبای بدنه و فضای داخلی

نکات منفی

  • صدای نسبتا زیاد پیشرانه به ویژه در دورهای بالا
  • ضرایب سبک دنده های گیربکس
  • عدم وجود سیستم کنترل پایداری ESP
  • طراحی صندلی‌ها می‌توانست بهتر باشد

منبع:دیجیاتو

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.