صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

پای لنگ قانون در ساخت‌وسازهای غیرمجاز

  • کد خبر: ۳۷۷۱
  • ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۸
در گفت‌وگو با رییس اداره مهندسی شهرداری منطقه مطرح شد

عاطفه چوپان - رییس اداره مهندسی و نظارت بر ساخت‌وسازهای شهرداری منطقه 10 مشهد گفت: به دلیل محدودیت‌های قانونی نمی‌توانیم پاسخ‌گوی املاک قولنامه‌ای باشیم و این در حالی است که 90 درصد تخلفات در همین بخش است.
به گزارش شهرآرامحله، ابراهیم احمدیان عنوان کرد: در حال حاضر بیشترین حجم ساخت‌وسازهای غیرمجاز در جاده قدیم قوچان صورت می‌گیرد، به‌طوری‌که 80 درصد ساخت‌وسازهای غیرمجاز فعلی منطقه را شامل می‌شوند و با وجود اینکه در محدوده قرار دارند، به‌دلیل قولنامه‌ای‌بودن زمین‌ها دست شهرداری در صدور پروانه ساخت برای آن‌ها کوتاه است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر برخی از شهرداری‌های مناطق با اخذ تعهدنامه محضری، اقدام به صدور پروانه ساخت برای املاک قولنامه‌ای می‌کنند، اظهار کرد: متاسفانه در شهرداری منطقه 10، این امر صورت نمی‌پذیرد و ما نیز نمی‌توانیم پاسخ‌گوی این املاک باشیم؛ نیازمند یک قانون واحد برای همه مناطق هستیم. احمدیان با اشاره به اینکه قرار بود لایحه‌ای در شورا تصویب شود، تا بدین‌وسیله بتوان برای املاک قولنامه‌ای نیز مجوز ساخت صادر کرد، گفت: متاسفانه با گذشت 2ماه از قول و قرارها و جلسات، هنوز خبری از این لایحه نیست.
رییس اداره مهندسی و نظارت بر ساخت‌وسازهای شهرداری منطقه، ادامه داد: زمانی که فرد اقدام به ساخت‌وساز غیرمجاز می‌کند، طبیعتا قوانین را رعایت نمی‌کند و در نتیجه، ما شاهد بناهایی فاقد استحکام، فاقد ساخت اصولی، پارکینگ و ... خواهیم بود. در اینجا خلأ قانونی داریم؛ اگر بتوانیم با سازوکارهایی پاسخ‌گوی املاک قولنامه‌ای هم باشیم، حداقل، این خانه‌ها نیز اصولی ساخته می‌شوند.
وی ادامه داد: نکته قابل توجه این است که صاحبان املاک قولنامه‌ای که معمولا در مناطق حاشیه‌ای شهر هم واقع شده‌اند، از تمکن مالی کافی برخوردار نیستند و هزینه صدور مجوز برای آن‌ها بسیار گران تمام می‌شود، به‌طوری‌که قیمت تمام‌شده حتی از قیمت ملک هم بیشتر است و خب طبیعتا برای آن‌ها صرفه اقتصادی ندارد. وقتی فقط 100 میلیون تومان هزینه ورود به محدوده است، فرد چرا باید برای مجوز اقدام کند؟ همه این‌ها بسازوبفروش نیستند و خیلی‌هایشان به‌زحمت پول جمع کرده‌اند تا فقط سرپناهی بسازند. ما باید در شهرداری شرایط صدور مجوز برای این افراد را آسان کنیم و برای این افراد شرایطی درنظربگیریم تا حداقل ساخت‌وسازها قانون‌مند باشد، اما با این شرایط حتی آن‌هایی که اقدام به اخذ مجوز هم می‌کنند، کار را در نیمه‌راه رها کرده و عطای گرفتن پروانه ساخت و سند را به لقایش می‌بخشند. باید یک تعامل سازنده بین شهرداری و سازندگان املاک قولنامه‌ای برقرار شود و راهکاری تعریف شود، تا شهرداری‌ها صراحتا بتوانند پاسخ‌گوی املاک قولنامه‌ای نیز باشند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود، درخصوص برخورد سازندگان غیرمجاز با پلیس ساختمان، عنوان کرد: در بحث جلوگیری از تخلفات ساختمانی، متاسفانه، برخورد با ارباب‌رجوع اجتناب‌ناپذیر است و چون بخشی از کار مصادره مصالح ساختمانی است، گاه حتی مالکان اقدام به ضرب‌وشتم ماموران نیز می‌کنند؛ برای برخی از جرایم هم پرداخت جریمه نقدی و حتی حبس درنظر گرفته می‌شود.
رییس اداره مهندسی و نظارت بر ساخت‌وسازهای شهرداری منطقه گفت: در منطقه، 7 بسازوبفروش متخلف داشتیم، که آن‌ها را شناسایی و جلب کردیم، یکی از آن‌ها حتی مافیای میکس بتن در محدوده بود و 8 ماشین میکس بتن داشت، که آن‌ها هم جلب شدند، اما بعد از 2هفته با یک تعهد آزاد شدند و باز همان آش و همان کاسه. از این 7 نفر، 4 نفر را مجاب کردیم که برای ساخت‌وسازها مجوز بگیرند؛ طرف آمده پیش من و می‌گوید فقط 102 میلیون تومان هزینه ورود به محدوده یکی از املاک شده و این غیرمنطقی است، ضمن اینکه روند صدور مجوز هم خیلی طولانی است. خب طرف می‌گوید هم 100 میلیون بدهم، هم 3ماه منتظر بمانم؟ برای کسی که بسازوبفروش است هم، گرفتن مجوز منطقی نیست، چون در همین مدت‌زمان می‌تواند چند طبقه خانه بسازد.
احمدیان گفت: سهم شهرداری از این مبالغ حتی یک ریال هم نیست، اما به واحدهای قولنامه‌ای که عوارض شهرداری نمی‌دهند هم، خدمات شهری ارائه می‌دهیم و این به ضرر شهرداری است، اگر همین مبلغی که قرار است اینجا ضرر کنیم را برای صدور مجوز تسهیلات بدهیم، در نهایت به نفع سازنده و شهرداری خواهد بود.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.