پادکست یکی از نوینترین قالبهای محتوایی است که در چند سال اخیر به برنامههای بازاریابی محتوا اضافه شده است. اما این شکل از محتوا چطور میتواند نقش بازاریابی محتوا را برای شما بازی کند و در نهایت به توسعه کسبوکارتان منجر شود؟
عماد پورشهریاری | شهرآرانیوز - پادکست یکی از نوینترین قالبهای محتوایی است که در چند سال اخیر به برنامههای بازاریابی محتوا اضافه شده است. اگر سری به پادکستهای فارسی یکی دو سال اخیر زده باشید، رشد و توسعه محتواهای صوتی را حس کردهاید، اما این شکل از محتوا چطور میتواند نقش بازاریابی محتوا را برای شما بازی کند و در نهایت به توسعه کسبوکارتان منجر شود؟
چه پادکستی تولید کنیم؟
پادکستهای فارسی مورد استقبال اینروزها، برنامههای روایی است، چه به صورت مستند چه داستانی. شرکتها و کسبوکارهای مختلف برای تولید پادکست با این چالش روبهرو هستند که چه چیزی تولید کنند. بسیاری از مجموعههای فعال نه بهسادگی میتوانند داستانی برای روایت بیابند نه موضوع دنبالهداری برای نقل کردن پیدا میکنند. بهطورکلی مجموعههایی که با دامنه گستردهتری از محتوا سروکار دارند ظرفیتهای تولید پادکست بیشتری هم خواهند داشت. مثلا یک وبسایت ارائهدهنده فیلمهای شبکه خانگی با اقیانوسی مثل سینما همراه است که خوراک فوقالعادهای برایش فراهم میکند.
برای حضور در پادکستها چند پیشنهاد یا فرصت وجود دارد. یکی صحبت درباره صنعت و حوزه کسبوکار است. برای مثال، اگر تولیدی پوشاک دارید، میتوانید درباره تاریخچه پوشاک و فرهنگها و سنتها در جهان و ایران برنامهای مستند تولید کنید.
پیشنهاد دوم آموزش است. اگر در حوزهای فعالیت میکنید که میتوانید نکتهای به مخاطب آموزش دهید، پادکستها فرصت خوبی خواهند بود. برای نمونه، یک مجموعه آنلاین یا آفلاین آموزش زبان انگلیسی محتوای نامحدودی برای تولید پادکست خواهد داشت.
آیتمسازی نکنید
یکی از آسیبهای پادکستهای کمتر حرفهایتر، علاقه تولیدکننده به برنامههای آیتمی است. این شکل از پادکستها هم ممکن است در برخی موارد مخاطبی را به خود جلب کنند، اما در نهایت، کمک چندانی به کسبوکار شما نخواهند کرد.
این نکته را فراموش نکنید که پادکستها معمولا به عنوان یک محتوای همراه استفاده میشوند. بسیاری از مخاطبان سوار بر مترو یا تاکسی، هنگام انجام کارهای خانه یا پیش از خوابیدن، محتوای صوتی شما را گوش میدهند. برنامه آیتمی این فرصت را به آنها میدهد که به دلایل مختلف محتوای شما را زودتر از آنچه انتظار دارید رها کنند.
همهجا حضور داشته باشید
بعد از اینکه پادکست خود را تولید کردید، در همه پادکستگیرها حضور داشته باشید. فهرست مهمترین پادکستگیرها یا چگونگی کار با آنها را با یک جستوجوی ساده پیدا خواهید کرد. در یکی از پادکستگیرهای فارسی هم حتما فعال باشید. شبکههای اجتماعی، وبسایت یا حتی ویدئوهای شما باید فرصتی برای تبلیغ پادکست باشند. البته پادکست شما هم بعدا این لطف را جبران میکند و مخاطب خود را به سایر رسانهها هدایت خواهد کرد. بسیاری از معروفترین پادکستهای دنیا فایلهای صوتی خود را به صورت فایل ویدئویی در یوتیوب و آپارات هم منتشر میکنند. در هر صورت، محتوای ارزشمندی که با هزینه زیاد تولید شده است باید از همه فرصتهای دیده شدن استفاده کند. در موارد بسیاری، تولیدکنندگان پادکست علاوه بر صوت و ویدئوی برنامه خود، متن برنامه خود را سئوشده پیادهسازی و در وبلاگ یا وبسایت خود منتشر میکنند.
محتوای بیزمان تولید کنید
محتوای صوتی یا پادکست دیرتر از دیگر قالبهای محتوا به مخاطب میرسد. به همین دلیل، بههیچعنوان محتوایی که تاریخمصرف داشته باشد مناسب پادکستها نیست. البته ناشران محتوا و مراکز تولید خبر از این قاعده مستثنا هستند. محتوای همیشهسبز مناسبترین شکل محتوا برای پادکستها هستند، اما برای اینکه مخاطب خود را سریعتر با پادکست آشنا کنید، میتوانید تصویر یا ویدئویی مرتبط با محتوای ارائهشده در شبکههای اجتماعی منتشر کنید.
سر و شکل حرفهای داشته باشید
دنیای پادکست فارسی رقبای حسابی و حرفهای زیادی دارد. مطمئن باشید هیچ مخاطبی دوست ندارد با یک محتوای کمکیفیت گوش خود را آزار دهد. پادکستها را معمولا با هدفون گوش میدهند. برای این دوکانال بودن صداها هم برنامه داشته باشید. برای این کار از یک متخصص کمک بگیرید تا صدای شما را تنظیم و به آن موسیقی اضافه کند. علاوه بر این، استفاده از طرحهای گرافیکی مناسب برای کاور پادکستها نشان از حرفهای بودن شما خواهد داشت.
منظم منتشر شوید
مخاطب را به گوش دادن پادکستهای خود عادت دهید. حتما یک برنامه از پیش تنظیمشده داشته باشید و در روزها و حتی ساعتهای خاصی در هفته منتشر کنید. برای انتشار نخستین پادکست خود، پیشنهاد میکنیم دستکم ۳ برنامه را از پیش آماده کنید. اگر میخواهید بازخوردها یا نظرات را در پادکست خود لحاظ کنید، به همین ۳ برنامه نیاز خواهید داشت.