«محتوا پادشاه است.» احتمالا این جمله را زیاد شنیدهاید، اینکه با محتوا همهکار میتوان کرد و چه شرکتهایی با توجه به همین «جناب پادشاه» به چه سودهایی که نرسیدهاند.
عماد پورشهریاری | شهرآرانیوز؛ «محتوا پادشاه است.» احتمالا این جمله را زیاد شنیدهاید، اینکه با محتوا همهکار میتوان کرد و چه شرکتهایی با توجه به همین «جناب پادشاه» به چه سودهایی که نرسیدهاند. اما قرار نیست همیشه شما خودتان تولیدکننده محتوا باشید. ویژگی و خاصیت شبکههای اجتماعی و فضای دیجیتال، تعاملی بودن آنهاست. گاهی باید تولید محتوا را به کاربران و مخاطبانتان بسپارید و از مزایای حیرتانگیز این پادشاه لذت ببرید. به این شکل از محتوا user-generated content) UGC) یا محتوای کاربرمحور گفته میشود.
به عکس، ویدئو، متن، نظر یا شکلی از محتوا که کاربران درباره یک برند، مجموعه یا سازمان تولید میکنند محتوای کاربرمحور میگویند. اگر به رستورانی میروید و عکسی از غذای خود استوری میکنید یا برای یک محصول در فروشگاهی اینترنتی نظری درج میکنید یک محتوای کاربرمحور تولید کردهاید.
اجازه دهید کاربران تولیدکننده باشد
بسیاری از شرکتها و مجموعهها برای نمایش کیفیت محصولات یا خدمات خود به تولید محتوای کاربرمحور تقلبی اقدام میکنند. یعنی خودشان چند پست و استوری منتشر میکنند و از محصولشان تعریف میکنند. فراموش نکنید در دنیای دیجیتال هیچچیز مهمتر از صداقت نیست. هر تقلبی خیلی زود دستش رو خواهد شد و این نقطه پایانی بر فعالیت یک مجموعه بزرگ خواهد بود.
مسابقه برگزار کنید
از روشهای معمول برای ترغیب مخاطب به تولید محتوای کاربرمحور، برگزاری مسابقه و جایزه است. روال کار بسیار ساده است. از مخاطب بخواهید برای برند شما محتوایی متناسب تولید و روی صفحه اجتماعی خود منتشر کند، اما حسابی دقت کنید مسابقه متناسب با فعالیت شما باشد. روال داوریها یا قرعهکشی را از پیش تعیین و شفاف اطلاعرسانی کنید. جایزهها را هم در سریعترین زمان به دست مخاطب برسانید.
مسابقههایی از این دست نتایج خیرهکنندهای دارند، اما اگر اعتماد مخاطب را از دست بدهید، به همان اندازه زیان خواهید کرد. این روزها مسابقههای اینچنینی زیاد برگزار میشود. برای اینکه بهتر دیده شوید، خلاق باشید و یک فرایند مستمر برای این کار برنامهریزی کنید.
نشان دهید محتوای کاربرمحور برای شما اهمیت دارد
بخشی از سایت یا شبکه اجتماعی خود را به این محتواها اختصاص دهید. درج یک هایلایت ویژه در اینستاگرام گزینه خوبی برای این کار است. به مخاطب نشان دهید نظرات آنها برای شما مهم است. مکالمههای خود را برخی از مشتریان منتشر کنید حتی اگر انتقادی از شما میشود. اما حتما پاسخ قانعکنندهای هم به آن بدهید.
به محتوای مخاطب اعتبار دهید
وقتی کاربری به هر شکل محتوایی درباره شما تولید میکند، به آن واکنش نشان دهید. اگر در تعریف از شماست، به نحو شایسته از او تشکر کنید. اگر محتوای او را در صفحه خود بازنشر میکنید، حتما نام و حساب کاربریاش را قید کنید. به این شکل، به سایر مخاطبان آموزش میدهید چه محتوایی درباره شما منتشر کنند و به آنها انگیزه خواهید داد.
اگر محتوایی درباره شما در صفحهای منتشر شده است یا میخواهید بخشی از مکالمه خود را با او منتشر کنید حتما اجازه بگیرد. رعایت حریم خصوصی میتواند پاشنه آشیل محتوای کاربرمحور باشد.
شبکههای اجتماعی و سایتها را زیر و رو کنید
محتوای کاربرمحور همیشه به درخواست شما تولید نمیشود. گاهی ممکن است مخاطب توییتی درباره شما منتشر کند و اصلا شما را منشن نکند. فرد یا گروهی را برای این کار در نظر بگیرید. شبکههای اجتماعی، فرومها و وبلاگها را دقیق بررسی کنید. هر نظری یا محتوایی درباره شما منتشر میشود ارزشمند است، چه مثبت چه منفی. به آنها پاسخ دهید و اگر دوست داشتید، آن را در رسانههای خود بازتاب دهید.
از اینفلوئنسرها کمک بگیرید
پویشهای UGC گرچه باید کاملا مشخص و از پیش تعیینشده باشند، چهارچوبهای سختگیرانه مخاطب را از تولید محتوا دور میکنند. برای اینکه استانداردهای خود را برای مخاطبان تعریف کنید، از اینفلوئنسرهای حرفهای استفاده کنید. برای این کار، شخص یا صفحهای را انتخاب کنید که دقیقا با هدف شما مطابقت داشته باشد و مطمئن باشید که میتواند معیارهای شما در تولید محتوا را به دیگران منتقلکند.
هدف از محتوای کاربرمحور سرگرمی است
اگر کاربر از تولید محتوای خود سرگرم نشود، اصلا آن را تولید نخواهد کرد. اگر به دنبال پویش UGC هستید، سعی کنید موضوعی را انتخاب کنید که برای مخاطب جذاب باشد. بهترین نوع UGC محتوایی است که بهیادماندنی، سرگرمکننده و بهشدت ظرفیت بازنشر داشته باشد.