صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

معرفی فیلم‌های جشنواره ونیز ۲۰۲۰ | «سیب‌ها» (APPLES (MILA + تریلر

  • کد خبر: ۴۲۵۳۰
  • ۲۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۳
هفتاد و هفتمین جشنواره فیلم ونیز از تاریخ ۲ سپتامبر (۱۲ شهریور) تا ۱۲ سپتامبر (۲۲ شهریور) برگزار می‌شود؛ این جشنواره که امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا با تدابیر بهداشتی برگزار می‌شود، هم‌چنان نقش اساسی در معرفی فیلم‌های موفق فصل جوایز سینمایی و اسکار دارد. شاگرد خلف لانتیموس انگار با اولین فیلمش، «سیب‌ها»، دل همه را در جشتواره ونیز امسال برده است.

کاظم کلانتری | شهرآرانیوز - طی یک همه‌گیری ناشناخته کل مردم دنیا به فراموشی مبتلا می‌شوند. این جمله برایتان آشنا نیست؟ گل سرسبد جشنواره ونیز امسال که تناسبی عجیب با شرایط کنونی دنیا دارد از ذهن استعداد جدید موج نو یونان درآمده؛ شاگرد خلف لانتیموس انگار با اولین فیلمش دل همه را در جشتواره امسال برده است. کریستوس نیکو که در فیلم «دندان نیش» دستیار لانتیموس بوده، تمام مؤلفه‌های موج نو عجیب کشور یونان را با امضای خودش دارد؛ نگاه انتقادی و طنزآمیز به لایه‌های پنهان نظام اجتماعی و خانواده با روایتی نامأنوس، خاص و عجیب. نیکو را باید روایتگر جدید تنهایی غریب انسان‌ها در سینما بدانیم.

 

«سیب‌ها»

 

(APPLES (MILA

 

محصول یونان

 

 

خلاصه داستان

 

میان گرفتاری جهان در یک بیماری همه‌گیر که باعث فراموشی ناگهانی می‌شود، «آریس» میان‌سال می‌فهمد که در یک برنامه بهبودی ثبت‌نامش کرده‌اند. این برنامه برای کمک به بیماران است تا با ساخت یک هویت جدید به زندگی عادی برگردند. کارهای روزانه برای بیماران روی نوارهای کاست آماده می‌شود، پس شخصیت اصلی داستان می‌تواند خاطرات جدیدی برای خودش بسازد و آن‌ها را روی یک دوربین ثبت و ضبط کند. آریس به زندگی عادی بازمی‌گردد و با «آنا»، زنی که او هم در حال درمان است، ملاقات می‌کند.

 

 

درباره کارگردان

 

 
 
کریستوس نیکو سال ۱۹۸۴ در آتن یونان به دنیا آمد و همان‌جا هم در رشته کارگردانی و فیلمنامه‌نویسی تحصیل کرد. او از سال ۲۰۰۸ به عنوان دستیار کارگردان وارد سینما شد؛ «دندان سگ» لاتتیموس و «پیش از نیمه شب» ریچارد لینکلیتر مهم‌ترین فیلم‌هایی است که او به‌عنوان دستیار کارگردان در آن‌ها حضور داشته است. پیش از فیلم «سیب‌ها» او فقط فیلم کوتاه «کیلومتر» را ساخته بود.

 

 

فیلم‌نامه‌نویس

 

کریستوس نیکو

 

استاوروس راپتیس

 

 

بازیگران

 

 

آریس سروتالیس

 

صوفیا جورگوواسیلی

 

 

کارگردان درباره فیلمش چه گفته است؟

 

چه مقدار از حافظه ما انتخابی است؟ آیا چیزی را به یاد می‌آوریم که تجربه کرده‌ایم یا چیزی را به یاد می‌آوریم که انتخاب کرده‌ایم؟ آیا می‌توانیم مواردی را که به ما آسیب می‌رساند فراموش کنیم؟ آیا ممکن است در اعماق وجودمان نخواهیم تجربیات دردناک را فراموش کنیم چون بدون آن‌ها موجودیت خود را از دست می‌دهیم؟ و در پایان آیا ما جمع همه آن چیزهایی هستیم که فراموش نمی‌کنیم؟ «سیب‌ها»، یک کمدی-درام تمثیلی است که در هسته اصلی خود تلاش می‌کند نحوه عملکرد حافظه و تأثیر آن بر ما را کشف کند. چگونه احساسات بر حافظه ما تأثیر می گذارند؟ چه‌قدر حافظه ما تحت‌تأثیر فناوری است؛ فناوری‌ای که امروزه ضبط اطلاعات را بسیار آسان کرده است. آیا ممکن است این همه پیشرفت فن‌آوری باعث شده باشد مغز ما تنبل شود و بنابراین ما کمتر و کمتر رویدادها و عواطف و احساسات را به یاد می‌آوریم؟ آیا ممکن است در نهایت «کمتر» زندگی کنیم؟ این فیلم همچنین درباره نحوه مواجهه ما با از دست دادن حافظه، از دست عزیزانمان و از دست دادن احساساتمان است. جالب و البته از جهاتی پوچ است که ما از وقتی وارد بزرگ‌سالی می‌شویم زمان به سرعت برایمان می‌گذرد. هدف من در این فیلم ایجاد جهانی آشنا در گذشته‌ای نه‌چندان دور است، در جامعه‌ای که فناوری چندان در آن حضور ندارد؛ جامعه‌ای از افراد تنها که فراموشی در آن مانند ویروس در حال گسترش است. «سیب‌ها» در یک محیط ضدآرمان‌شهری شروع می‌شود، اما خیلی زود به یک رویکرد انسان‌محور تغییر می‌کند. ما در فیلم شخصیت اصلی را در قاب‌های باریک دنبال می‌کنیم تا انزوای او را نشان دهیم. برای اینکه احساسات او را از نزدیک دنبال کنیم، از نسبت تصویر 4:3 استفاده کردیم، قابی با اشاره مستقیم به گذشته‌ای نه چندان دور که به وضوح مربوط به عکس‌های پلاروید (اندازه عکس‌های فوری) است. این عکس‌ها هم عنصر بسیار مهمی از داستان هستند.

 

نظر منتقدان

 

 

 

دیوید ارلیچ | indieWire

 

این یک فیلم پر از لحظات زیبا و دوست‌داشتنی است که شما را به تأمل در ارزش خاطرات دردناکتان دعوت می‌کند.

 




 

دیوید رونی | هالیوود ریپورتر

 

غم‌انگیز و سوررئال. این یک مراقبه خیره‌کننده درباره دستکاری حافظه برای کم‌کردن درد است که با وسواسی زیاد در ترکیب تجربه دیداری و شنیداری ساخته شده است.

 




 

ژان بروکس | گاردین

 

اگر مسئولان جشنواره ونیز دنبال فیلمی مناسب برای افتتاحیه بخش «افق‌های نو» امسال می‌بودند، به سختی می‌توانستند فیلمی بهتر از ساخته عجیب و تأثیرگذار کریستوس نیکو پیدا کنند.

 




 

ژئو-نینگ سو | Awards Daily

 

اولین ساخته کارگردان یونانی یک لذت مالیخولیایی جذاب و عجیب‌وغریب است که طرفداران پوچ‌گرایی موج نو یونان را به وجد می‌آورد.

 




 
مینا تکلا | AwardsWatch
 

فیلمی جاه‌طلبانه و درعین‌حال آشفته که فقط چند جذابیت کنجکاوی‌برانگیز می‌سازد اما در حفظ آن‌ها موفق نمی‌شود.

 




 
جارد مبارک | Jaredmobarak.com
 

«سیب‌ها» فیلمی بسیار آرام و غم‌انگیز که شوخ‌طبعی سرراستی دارد و همچنین قدرت رسیدن به یک نقطه اوج جانسوز که همه‌چیز را آشکار می‌کند.

 




 
نیکلاس بل | IONCINEMA.com
 

نیکو کمی گرم‌تر و هم‌دلانه‌تر از رفتارهای عجیب‌و‌غریب و سرد لانتیموس، الکساندروس آوراناس یا بابیس ماکریدیس هویت را چیزی می‌داند که ریشه در اجتماعی‌بودن ما دارد، چون بدون ارتباطات اجتماعی ممکن است نامرئی باشیم.

 




 
استفان سایتو | Moveable Fest
 

در زمانی که همه چیز ناهماهنگ به نظر می‌رسد ، فیلم «سیب‌ها» درخشان ظاهر می‌شود.

 




 

کلیم آفتاب | Cineuropa

 

از آن نوع فیلم‌ها که خاص و عام تشویقش می‌کنند.

 




 
وندی ایده | Screen International
 

اولین فیلم نیکو کاملا موفق و راضی کننده و خاص است.

 

 

 

 

 

 
 
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.