صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

بازاریابی B2B  چیست؟

  • کد خبر: ۴۳۴۷۲
  • ۲۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۶
احتمالا تاکنون بارها با عبارت بازاریابیB2B در فرم‌های استخدامی مواجه شده‌اید. در این مقاله سعی کرده‌ایم به طور خلاصه این زمینه شغلی را معرفی کنیم.

به گزارش شهرآرانیوز، اگر بخواهیم در مورد بازاریابی  B2B اطلاعات بیشتری داشته باشیم نخست باید بدانیم که B2B مخفف و کوتاه شده ی  “Business To Business” است و به شرکتهایی گفته میشود که مشتریان آنها شرکت ها، سازمانها و کسب و کارهای دیگر هستند و در واقع این نوع بازاریابی شامل فروش محصول یا سرویس یک شرکت به شرکت دیگر است.

برای درک بهتر به عنوان مثال میتوان تولیدکنندگان ریزپردازنده های کامپیوتری، واردکنندگان انبوه کالاها، و یا تامین کنندگان صنعتی تولید قطعات کوچک خودرو را نام برد.

شرکت ‌های B2B  در هر صنعت, از تولید، مشاوره و فروش محصولات وجود دارند. هر جا که کسب ‌و کاری باشد، می‌ توانیم مطمئن باشیم که  تامین کنندگان B2B و شرکت‌ های مشاوره ‌ای نیز در حال فعالیت هستند. هر شرکت B2C که به محصولات خاص, خدمات و مشاوره حرفه ‌ای نیاز دارد, میتواند آن را از تامین کنندگان یا شرکتهای B2B تهیه نماید.

شرکتهای خودرو سازی مثال خوبی برای بیان بهتر این موضوع هستند. همه ما میدانیم که کمپانی های سازنده خودرو برای ساخت یک وسیله نقلیه به قطعاتی مانند تایر، بدنه خودرو، باتری، شیشه و انواع قطعات کوچک و بزرگ دیگر نیاز دارند. آنها بسیاری از مواد اولیه مورد نیاز خود را از تامین کنندگان مختلف تهیه می‌ کنند و سپس آن‌ ها را به محصول نهایی رسانده و به زبان ساده تر مونتاژ میکنند. زمانی که یک اتومبیل را از یک شرکت میخریم،  مجموع اجزایی را خریده ایم که توسط ده‌ ها شرکت مختلف تولید و به نزد خوردرو ساز ارسال گردیده است.

تفاوت های بازاریابی B2B و بازاریابی B2C در چیست؟

بازاریابی  “B2C ” Business To Costumer به طور مستقیم با خرده فروشان و یا مصرف کنندگان نهایی در ارتباط هستند. از نظر نوع مخاطب هدف کاملا متفاوت از بازاریابی B2B است. تفاوتهایی که در برنامه بازاریابی، استراتژی ها  و از همه مهمتر در نوع ارتباط با مشتریان به راحتی قابل ملاحظه هستند.شیوه بازاریابی B2B، نیاز به یک سری کالا ها و خدمات دارند که از طرف یک شرکت دیگر تامین میشود، پس بازاریابی بی تو بی، نیازهای شرکتها را هدف قرار میدهد و نمایندگان کسب و کارها را تشویق مینماید تا از کالاها و خدماتشان استفاده کنند در زیر نمونه ای از این شرکت ها را ذکر میکنیم :

 

  • شرکت Wework اجاره دهنده فضای کاری و اداری مشترک. فضای کار مشترک یا فضای کار اشتراکی یا کووُرکینگ روشی برای کار کردن است که شامل یک فضای کار به اشتراک گذاشته شده میشود، یک دفتر کار و فعالیت‌ های مستقل است. برخلاف محیط‌ های اداری معمولی، محیط های کووُرکینگ معمولاً توسط یک سازمانِ واحد، به کار برده نمی‌شود. این محیط‌ ها برای فریلنسر های حرفه ‌ای، پیمانکاران مستقل یا افرادی که اغلب در سفر هستند و فعالیت‌های مستقل انجام می ‌دهند جذاب می ‌باشد.
  • شرکت HubSpot! یک شرکت نرم ‌افزاری بازاریابی که ابزارهای مدیریت وب سایت های اجتماعی، نرم افزارِ تولید و دیگر ابزارهای بازاریابی را به شرکت ‌ها و سازمان ‌ها می‌ فروشد.

 

در مقابله با بازاریابی B2B بازاریابی B2C قرار دارد که  نیازها و دغدغه های مشتریان و مصرف کنندگان نهایی را هدف قرار میدهد. در نتیجه افراد را به مشتری تبدیل می‌ کند. در اینجا چند مثال از شرکت‌ های B2C ذکر شده‌ است:

  • شرکت Poppin یک شرکت تجارت الکترونیک که تدارکات اداری را به افراد از راه دور یا خود اشتغال می‌ فروشد.
  • شرکت Spotify یک بستر اشتراک موسیقی است که با فروش اشتراک به کاربران شرایط استفاده آن ها را از موسیقی های روز دنیا فراهم مینماید.

منبع: ویرگول

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.