شهرآرانیوز - بیشتر افرادی که میخواهند در دنیای کارآفرینی و استارتآپی قدم بگذارند به دنبال نقشه راهی هستند که بتوانند بر اساس آن مسیرهای شکلگیری یک استارتآپ را بگذرانند. در این مسیر ۲ راه وجود دارد: راهی که از کسبوکارهای سنتی نشئت گرفته است و به ایجاد برنامهریزیهای دقیق و پلنهای کسبوکار تکیه دارد و مسیر دوم که در کتاب بهتفصیل معرفی میشود و هدف آن تسریع فرایند و پیشرفت با حداقل منابع است.
رویکرد سنتی برای کارآفرین بودن معمولا عبارت بوده است از پیدا کردن ایده و نوشتن طرح کسبوکار، چند ماه به دنبال سرمایهگذار گشتن و شروع به ساخت و فروش محصول. مشکل این رویکرد این است که بازارهای امروزی خیلی سریع تغییر میکنند و این احتمال وجود دارد که طرح کسبوکار شما پیش از اینکه به پایان برسد قدیمی شود. قطعا شما نمیخواهید همه پولی که جذب کردهاید را برای تولید محصولی که مشتری ندارد هزینه کنید.
رویکرد بهتر این است که از روش «چهارچوب مدل ناب» استفاده کنید که بر بازخورد گرفتن از مشتریها مبتنی است. این رویکرد میگوید اگر میخواهید یک محصول را بفروشید، کافی است آن را درست کنید. اگر میخواهید خدماتی را بفروشید، کافی است آن را ارائه کنید. اگر میخواهید یک شرکت تأسیس کنید، کافی است آن را تأسیس کنید. هیچ زمانی نبوده است که مثل امروز در زمان حال زندگی کنیم.
برنارد شرودر، نویسنده «شکست سریع یا پیروزی بزرگ»، مدیر مرکز کارآفرینی دانشگاه سندیگو است. او علاوه بر اینکه در دانشگاه سندیگو کارآفرینی تدریس میکند، به عنوان مشاور و رهبر استراتژیک، با صدها استارتآپ نیز همکاری میکند.
پیش از اینکه برنارد شرودر به دانشگاه بپیوندد، شریک ارشد انجمن بازاریابی CKS بود و در برندسازی و بازاریابی اولیه شرکتهای یاهو، آمازون، کوربیس، ESPN، تراولاسیتی و دیگر شرکتها بزرگ همکاری کرده است. او همچنین با اپل، نایکی، جنرالموتورز، آمریکناکسپرس و دیگر شرکتهای برتر دنیا کار کرده است. پس اگر قصد دارید استارتآپی برای خود راه بیندازید، خواندن این کتاب و استفاده از راهنماییهای فردی با این مقدار تجربه در حوزههای کارآفرینی، بسیار راهگشا خواهد بود.
شکست سریع یا پیروزی بزرگ
نویسنده: برنارد شرودر
انتشارات: کتابراه