صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی دوغارون تایباد گفت: از ابتدای امسال، ۷۱۹میلیون و ۴۳۹هزار تُن انواع کالا از دوغارون به افغانستان صادر شده است. انواع مصالح ساختمانی، مواد غذایی، انواع فرآورده‌های نفتی و گاز ال پی جی از جمله این کالاها هستند.

به گزارش شهرآرانیوز - محمد رستمی مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی دوغارون تایباد، ارزش این میزان کالا را یک میلیارد و ۱۶۳میلیون دلار برآورد کرد و افزود: در شش ماه گذشته ۷۱۹ میلیون تن کالا به افغانستان صادر شده که نسبت به بازه زمانی سال گذشته ۳۳درصد افزایش داشته است.

 

وی خاطرنشان کرد: همچنین در شش ماه گذشته ۳۴هزار و ۹۸۱دستگاه کامیون حامل بار از افغانستان وارد این کانون اقتصادی شده است.

 

رستمی افزود: از ابتدای امسال تا پایان شهریور ماه، ۲میلیون و ۹۹۲هزار تُن انواع کالا به ارزش ۲میلیون و ۵۷۵هزار دلار وارد منطقه ویژه اقتصادی دوغارون شد.

 

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی دوغارون گفت: ۵۰درصد کالا‌های صادراتی از منطقه ویژه اقتصادی دوغارون به مقصد شهر هرات دومین بازار اقتصادی کشور افغانستان و ۵۰درصد دیگر به مقصد دیگر بازار‌های هدف بوده است.

 

وی ادامه داد: انواع مصالح ساختمانی، مواد غذایی، انواع فرآورده‌های نفتی و گاز ال پی جی از مهمترین اقلام صادراتی و انواع دانه‌های روغنی، سنگ‌های ساختمانی و باتری‌های فرسوده خودرو از مهمترین اقلام وارداتی به این منطقه اقتصادی بوده است.

 

رستمی گفت: روزانه ۵۰۰دستگاه کامیون ترانزیتی ایرانی و خارجی حامل انواع بار در این کانون اقتصادی تردد می‌کنند.

اهمیت دوغارون در اقتصاد خراسان رضوی

منطقه ویژه اقتصادی دوغارون از مهمترین دروازه‌های طلایی صادرات کالا به افغانستان و دیگر کشور‌های آسیای میانه به شمار می‌رود که با فعالیت ۲۳۳شرکت حمل و نقل، بازرگانی و خدماتی، زمینه اشتغال بیش از ۲هزار نفر در این منطقه فراهم شده است.

 

منطقه ویژه اقتصادی دوغارون تایباد در ۲۳۰کیلومتری شرق مشهد، در نقطه صفر مرزی بین ایران و افغانستان و در ۱۲۰کیلومتری شهر باستانی هرات در سال۱۳۸۷ راه اندازی شده است که در آن ظرفیت‌های بالقوه‌ای برای جذب سرمایه‌گذاری به ویژه در حوزه صنعت و خدمات صادرات وجود دارد.

 

هدف از ایجاد زیرساخت‌ها در مرحله نخست بهره برداری از این منطقه، صادرات کالا از ایران به مقصد افغانستان با حداقل هزینه و ارسال ارزان به بازار مصرف است.

 

 

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.