در دروه جدید هم یکی از پدیدههای مجلس یازدهم خانم فاطمه محمدبیگی است که از حوزه قزوین به نمایندگی مجلس رسیده است و با ۳۹ سال سن، علاوه بر شرکت در انتخابات دوره دهم مجلس و رأی نیاوردن، دبیر بنیاد عفاف و حجاب استان قزوین هم بوده است.
محمدناصر حقخواه | شهرآرانیوز؛ نمایندگان مجلس در ۴ سال دوره دهم و نزدیک به ۶ ماه دوره یازدهم، با پدیده جدیدی روبهرو هستند که همتایان پیشین آنها در ادوار سابق مجلس یا هرگز با آن سروکار نداشتند یا در حجم کمتری با آن درگیر بودند. این پدیده، گسترش نفوذ شبکههای اجتماعی است. گسترش اینستاگرام و توئیتر و حضور پررنگ مردم در این رسانههای جذاب، از سویی برای بعضی نمایندگان به تریبونی برای افزایش سرمایه اجتماعی و ابراز شفاف و مستقیم و بدون واسطه نظرهایشان تبدیل شده و کارکرد مثبتی در روند خدمت آنها داشته و از سمتی این مستقیم و بدون واسطه بودن، برای بعضی از این نمایندگان دردسرهایی آفریده است.
زیرا در سالهای قبل پدیدهای بهنام دروازهبانی خبر وجود داشت که خبرنگاران کارکشته هر اظهارنظری را روی خروجی رسانهها نمیآوردند و بهاینترتیب از بعضی سوءتفاهمها جلوگیری میشد. مشکل یا شاید هم نکته مثبت دیگر گسترش فضایمجازی هم این است که خیلی از مردم که تا پیش از این هرگز پیگیر گسترده اخبار در رسانهها نبودند یا بهشکل گذرا از رسانههای حرفهای اخبار را میشنیدند، حالا بین گشتوگذارهای مجازیشان بخشی از حرف یک مسئول را هم میبینند.
در واقع گسترش شبکههای اجتماعی هم برای فرستنده پیام کار را آسان کرده و هم تعداد گیرندگان را افزایش داده است. در مورد خاص نمایندگان مجلس، کسی مثل محمود صادقی، نماینده دوره پیشین مجلس، جزو افرادی بود که حضور پررنگی در توئیتر داشت و اظهارنظرهای او تا مدتها نامش را سر زبانها انداخته بود و او را به یکی از معروفترین نمایندگان مجلس تبدیل کرده بود، درحالیکه پیش از ورود به مجلس در سال ۹۴ کسی او را نمیشناخت.
در دروه جدید هم یکی از پدیدههای مجلس یازدهم خانم فاطمه محمدبیگی است که از حوزه قزوین به نمایندگی مجلس رسیده است و با ۳۹ سال سن، علاوه بر شرکت در انتخابات دوره دهم مجلس و رأی نیاوردن، دبیر بنیاد عفاف و حجاب استان قزوین هم بوده است.
خانم محمدبیگی پس از ورود به مجلس یازدهم، با ۱۰ هزار دنبالکننده اینستاگرامی و نزدیک به ۶هزار دنبالکننده در توئیتر، حضورش را به شکلی قوی در فضایمجازی شروع کرده است و در این چند ماه با اظهارنظرهایی خاص، بهتدریج توجه رسانهها و کاربران فضایمجازی را هم به سوی خود برگردانده است تا از دیگر نظرهای او هم مطلع شوند. بیشتر حرفهای خانم محمدبیگی در حوزه زنان و خانواده است. از اظهارنظرهای او درباره مسئله رشد جمعیت بهعنوان دغدغهای مهم که کارشناسان هم بهدرستی به آن اشاره میکنند، میتوان به این اشاره کرد که او دلیل افزایش سرطان خانمها را کاهش باروری آنان دانسته و از برنامه پنتاگون برای واردات جمعیت از هند و بنگلادش به ایران حرف زده است.
حرفهایی که تاحدی اصل مسئله کاهش رشد جمعیت را به محاق برده است و بهعنوان یک سوژه بامزه در رسانهها دستبهدست میشود. البته او در حوزه کودکان هم نگرانیهایی مطرح کرده و گفته است که نگران است فرزندش در فضای «اندروید» محتوای مستهجن ببیند. این اظهارنظر آخر البته با پیشنهاد کاربران به ایشان برای استفاده از فضای ios برای کمکردن از استهجان روبهرو شده است! نمیتوان فهرستخوانی کرد و این نوع اظهارنظرها را ناشی از دغدغه او درباره مسائل دانست یا تلاشی برای دیدهشدن، اما هر کدام که باشد، شاید یکی از حرفهای تأملبرانگیز او این باشد که بهتازگی گفته است چند سال پیش آیکیوی ایرانیها ۱۰۴ بوده و حالا به ۶۸ رسیده است!