رئیس اتحادیه فروشندگان لوازمخانگی مشهد میگوید: بسیاری از شرکتهای بزرگ، کالا به بازار نمیدهند و قیمت هم اعلام نمیکنند.
ملیحه فلاح | شهرآرانیوز؛ نوسان نرخ ارز، شیوع کرونا و تحریمها پیش از این هم بازار لوازمخانگی را بهسمت رکود برده بود، اما حالا ۱۰ روزی میشود که به قول رئیس اتحادیه فروشندگان لوازمخانگی در مشهد، بازار این کالاها به رکود ۱۰۰ درصدی رسیده است. ازآنجاییکه بازار لوازمخانگی از نوسانات نرخ ارز تأثیر میگیرد، روند تغییر در قیمت پولهای خارجی، باعث رکود بیشتر این بازار نسبتبه قبل شده است و بهگفته فروشندههای جزئی لوازمخانگی، شرکتهای بزرگ از اعلام قیمت و فروش کالا به آنها خودداری میکنند.
آنطور که پیداست، امید بازاریان این صنف به رسیدن اعیاد ربیع و رونق ازدواج و خرید جهیزیه در این ماه بود که با دست نگه داشتن خریداران به امید ارزانتر شدن کالاها، به نتیجه دلخواه نرسیدند. آقای تکبیری، یکی از فعالان این صنف، به شهرآرا میگوید: زمانی که نرخ دلار روند صعودی داشت، مردم از ترس گران شدن کالا، بیشتر به خرید رومیآوردند، اما حالا به امید ارزانتر شدن، دست از خرید کشیدهاند.
فعلا بازار خوابیده است و ما نیز توانایی خرید جنس نداریم، اما شرکتها هم به ما جواب درستی درباره قیمتها نمیدهند و فعلا فروش را تعطیل کردهاند. هرچند برخی رسانهها از ارزان شدن ۱۰ تا ۲۰ درصدی برندهای خارجی در بازار نوشتهاند، بررسی نمودارهای قیمتی کالاها نشان میدهد که هنوز تغییر محسوسی در قیمت این لوازم در بازار خردهفروشی روی نداده است و به گفته فعالان این صنف، اگر کاهش قیمتی هم رخ میدهد، مربوط به کم کردن سود ازسوی جزئیفروشان لوازمخانگی برای فروش کالاهایشان در این رکودبازار است و شرکتهای بزرگ هنوز خبری درباره کاهش قیمت این لوازم در بازار اعلام نکردهاند.
با وجود اینکه در سالهای گذشته با تشدید تحریمها، برخی شرکتهای خارجی بهخصوص دو برند معروف کرهای از بازار ایران خارج شدند، همیشه تقاضا برای همین میزان از محصولات خارجی که به طرق مختلف به بازار ایران راه پیدا میکنند، زیاد است. بر این اساس، شاید بتوان گفت که بهدلیل کمبود این کالاها در بازار، کاهش نرخ ارز نیز، تأثیر چندانی بر کاهش قیمت آنها نخواهد گذاشت.
نگاهی به بازار مجازی و حضوری نشان میدهد که بهعنوان مثال بسیاری از انواع یخچالهای سامسونگ در بازار ناموجود است، اما یک مدل یخچال و فریزر دوطبقه این برند از ۱۲ آبان با ۹ درصد تخفیف ازسوی یکی از شرکتهای واردکننده، به تعداد اندکی در بازار موجود است که البته قیمت پایه آن تغییری نکرده است.
یخچال و فریزرهای با برند داخلی نیز در برخی مدلهای دوطبقه، کاهش قیمتی درحدود ۱۰۰ هزار تومان داشتهاند و نمودار برخی از آنها نیز قوس نزولی و صعودی داشته است.
همچنین میانگین کاهش قیمت لباسشوییهای داخلی در برخی مدلها، حدود ۱۰۰ هزار تومان بوده و در برندهای خارجی نیز تغییرات نامحسوسی داشته است.
آنطور که پیداست، بازار لوازمخانگی نیز مانند بازار تلفنهمراه بهدلیل دست کشیدن مردم از خرید به امید ارزانی و لغو فروش کالا ازسوی شرکتها تا رسیدن به ثبات قیمت، به خواب رفته است. اما اگر قصد خرید دارید، باید بهصورت میانگین دستکم بهمنظور خرید برندهای معتبر داخلی برای یک یخچال و فریزر دوطبقه ۶ میلیون تومان، برای یک تلویزیون ۳۲ اینچ ۳ میلیونو ۵۰۰ هزار تومان، برای یک اجاقگاز طرح فر یکمیلیونو ۵۰۰ هزار تومان و برای یک لباسشویی ۶ کیلویی، ۶ میلیونو ۵۰۰ هزار تومان هزینه کنید.
رکود ۱۰۰ درصدی بازار لوازمخانگی مشهد
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازمخانگی مشهد به شهرآرا میگوید: در این ۱۰ روز، رکود در بازار بهحدی رسیده است که برخی کسبه به اتحادیه اعلام کردند در این مدت هیچ فروشی نداشتهاند. بهدلیل نوسانات ارزی، خیلی از شرکتهای بزرگ، کالا به بازار نمیدهند و قیمت نیز اعلام نمیکنند. از طرف دیگر هرچند کالا در بازار هست، مردم بهدلیل کاهش توان خرید و همچنین به امید کاهش قیمتها، فعلا از خرید دست نگه داشتهاند و همین موضوع، باعث رکود ۱۰۰ درصدی بازار شده است.
غلامرضا رزقیان با تاکید بر اینکه قیمتها هنوز کم نشده است، چون کالا با برند خارجی حتی با نرخ دلار ۳۰ هزار تومان هم وارد نمیشود چه برسد با نرخهای جدید آن، میافزاید: شرکتهای بزرگ، اصلا کالا به فروشگاهها نمیدهند، وگرنه فروشندهها طبق فاکتور خرید تا سود ۷ درصد لوازمخانگی را عرضه میکنند.
به گفته او، برخی فروشندهها بهدلیل سنگین بودن بازار، با سود یک یا ۲ درصدی جنسهای خود را میفروشند و به همین علت بعضی فکر میکنند کالا ارزان شده، وگرنه هنوز هیچ شرکتی اعلام کاهش قیمت نکرده است.