صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

مدیر انتشارات جهاددانشگاهی مشهد: برای خرید کتاب نیازآفرینی نشده است

  • کد خبر: ۵۲۱۹۳
  • ۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۱
برگزاری نمایشگاه کتاب به‌شکل مجازی واکنش‌های مختلف انتشاراتی‌های مطرح مشهد را در بر داشته است.
امیری|شهرآرانیوز، درحالی‌که برخی ناشران چون انتشارات «به‌نشر» معتقدند که برگزاری نمایشگاه مجازی در شرایط کنونی که امکان برگزاری نمایشگاه فیزیکی وجود ندارد، به‌هرحال اتفاق خوبی است، برخی هم معتقدند هنوز هیچ‌چیز درباره برگزاری نمایشگاه مجازی اعلام نشده است و از الان نمی‌شود برای حضور در این نمایشگاه اعلام آمادگی کرد: «نمایشگاه مجازی قرار است با چه طرح و برنامه‌ای برگزار شود؟ آیا قرار است نمایشگاهی شبیه به برگزاری طرح‌های کتاب باشد؟ آیا مشارکت ناشران اتفاق مهمی را رقم می‌زند؟ چه ناشرانی بیشتر اعلام حضور می‌کنند؟ تخفیف‌ها به چه صورت است؟ و…» این‌ها دغدغه‌های ناشرانی است که برخی از آن‌ها حتی هنوز از قطعی‌شدن برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب هم مطلع نشده‌اند و می‌گویند اخباری کلی منتشر می‌شود که هیچ جزئیاتی در آن معلوم نیست.
مدیر انتشارات «جهاددانشگاهی» مشهد با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب طرحی مبهم است و ناشران هیچ اطلاعی از کم‌وکیف آن ندارند، می‌گوید: اینکه برخی می‌گویند برگزاری هر نمایشگاهی به‌صورت مجازی در این شرایط خوب است، تاحدی درست است، اما موضوع این است که مردم در شرایط سخت کرونایی برای برطرف‌کردن نیازهای خود اقدام می‌کنند، درحالی‌که برای خرید کتاب نیازآفرینی نشده است.
افخمی‌زاده معتقد است صرف بودجه برای تولید برنامه‌هایی در رسانه‌های پرمخاطب چون صداوسیما درباره نیاز به کتاب، می‌تواند این نیاز را در مخاطبان به وجود بیاورد که کتاب تهیه و نیازهایشان را اولویت‌بندی کنند.
به‌عقیده او نیاز خفته‌ای به کتاب وجود دارد، اما باید بیدار شود و بهترین راه بیدارکردن آن، یادآوری کتاب در فضاهایی است که در آنجا  مردم از خدمات ضروری آگاه می‌شوند. زیرا وقتی مخاطب به کتاب احساس نیاز کند، برای رفع آن می‌کوشد. در آن صورت کتاب‌فروشی‌ها و ناشران زیادی هستند که در این شرایط فروشگاه مجازی خود را شکل داده‌اند.
به‌گفته او بسیاری از آن‌ها حتی اگر سایت هم ندارند، یک کانال فروش راه‌ انداخته‌اند و به‌این‌ترتیب کتاب‌های خود را معرفی می‌کنند، از این‌رو مخاطب به این طریق می‌تواند نیازش را برطرف کند.
او ادامه می‌دهد: وقتی هنوز مخاطب به کتاب احساس نیاز نمی‌کند، برگزاری نمایشگاه‌های مجازی چندان تأثیری ندارد، درحالی‌که اگر نیازآفرینی شود، مخاطب بدون نمایشگاه هم برای خرید کتاب تشویق می‌شود.
او در پایان یادآور می‌شود: با همه این‌ها برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب می‌تواند اتفاق خوبی باشد، اما خوب است جزئیات این طرح روشن شود تا ناشران بتوانند به‌درستی تصمیم بگیرند.
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.