صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

در حاشیه طرح «محله ما» این رویداد با مشارکت اهالی رخ داد

رویداد کودک و محله در شقایق

  • کد خبر: ۵۲۴۳
  • ۲۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۳

نجمه موسوی کاهانی - یک زمین خالی و چند حلقه لاستیک، چند سطل رنگ و تعدادی قلم‌مو. تمام وسایل مورد نیاز برای ساختن رؤیای بزرگ بچه‌های محله شقایق همین چند قلم است. قرار بود زمین کوچکی که معلوم است تازه آسفالت شده با دو تیر دروازه در دو طرف آن تبدیل شود به بزرگ‌ترین ورزشگاهی که بچه‌های این محله با دست‌های کوچک خود آن را رنگ‌آمیزی کرده تا روزهای کودکی خود را در آن سپری کنند. رویداد کودک و محله در محله شقایق این‌بار بچه‌ها را از صبح زود پای کار کشاند و هر کدام قلم‌مویی در دست، زمین بازی خود را بر اساس آرزوهای خود طراحی کردند.  

 

زمین بازی، اولویت سوم اهالی
این رویداد که در ادامه طرح «محله ما» اجرا می‌شود توسط مجریان طرح در محله شقایق پیگیری شده و داوطلبانه در روز شنبه 23شهریورماه، با همکاری تعدادی از دانشجویان دانشگاه فردوسی و تعدادی از اهالی محل انجام شد.
به گفته سیده نیلوفر هاشمی سرپرست محله شقایق در طرح «محله ما» ایجاد فضای سبز و زمین بازی در سومین اولویت مردم این محله قرار داشت که پس از بهسازی پیاده‌روها و آسفالت معابر در رتبه سوم نیازهای اهالی قرار دارد. از همین رو مجریان طرح تصمیم گرفتند که با همکاری شهرداری و مشارکت اهالی رویدادی را خارج از طرح‌های «محله ما» در این محله اجرا کنند که  با استقبال خوبی نیز روبه‌رو شد.

 

رفع مشکل سالک
هاشمی درباره روند اجرای رویداد گفت: باتوجه به اینکه ایجاد زمین بازی برای کودکان از مهم‌ترین نیازهای اهالی این محل بوده به دنبال زمین خالی متعلق به شهرداری گشتیم و موفق شدیم همین زمین کوچک را برای بازی بچه‌ها آماده کنیم. با همکاری شهرداری این زمین خاکی که خطر وجود پشه سالک نیز در آن وجود داشت، آسفالت شد تا علاوه‌بر ایجاد فضای تفریح و بازی از خطر شیوع سالک جلوگیری کنیم.
وی افزود: با همکاری خوب شهرداری منطقه اطراف این زمین فنس شد تا از ورود حیوانات و افراد مزاحم و همچنین امکان خطر برای بچه‌ها جلوگیری شود. شهرداری منطقه9 علاوه‌بر ایجاد این فضا از پیشنهاد ما  برای رنگ‌آمیزی زمین استقبال کرد و با در اختیار گذاشتن رنگ و قلم‌مو و دیگر امکانات مورد نیاز شرایط حضور مردم و دانشجوهای داوطلب را برای انجام این رویداد فراهم کرد.

 

طراحی بازی با نظر بچه‌های محل
هاشمی در ادامه گفت: با آماده‌شدن آسفالت و فنس زمین از بچه‌های محل خواستیم که به کمک ما بیایند تا زمین بازی آن‌ها با سلیقه و نظر خودشان آماده شود. با این‌کار، هم اهالی را پای کار آورده‌ایم و هم به بچه‌ها از همین سنین کودکی مشارکت در امور اجتماعی را آموزش داده‌ایم. از طرفی وقتی اهالی در ایجاد فضای بازی مشارکت کنند در نگهداری و مراقبت از آن نیز خواهند کوشید. در این زمین انواع بازی‌های بومی و خط‌کشی طراحی می‌شود. در نظرسنجی‌ای که از بچه‌ها داشتیم بازی‌های فکری مانند دوز و خط بازی
نیز پیشنهاد شد. ما تصمیم داریم علاوه‌بر رنگ‌آمیزی دیوارهای اطراف زمین با قراردادن تعدادی لاستیک و خط‌هایی که روی زمین کشیده می‌شود انواع بازی‌ها را در این فضا ایجاد کنیم تا بچه‌ها بدون تفکیک جنسیت و در تمام سنین در بازی‌ها مشارکت کنند.

 

شوق بچه‌های محل
بچه‌های محله یکی یکی به جمع ما اضافه شده و متوجه شدند که باید خودشان قلم‌مو و رنگ را در دست بگیرند و زمین بازی را رنگ‌آمیزی کنند. عده‌ای منتظر شدند تا طراح نقشه مورد نظر را روی زمین حک کند و آن‌ها رنگ‌آمیزی را آغاز کنند. محمد که اولین نفر قلم‌مو و سطل رنگ سفید را برداشت به ما گفت: اینجا زمین فوتبال می‌شود. خط‌کشی‌ها را مشخص کنید تا رنگ کنم. در این زمین فقط بازی‌های پسرانه انجام می‌شود.
بچه‌ها شروع به بحث درباره نوع بازی‌ها کردند اما امیرعباس پنج‌ساله بدون توجه به حرف‌ها و بحث میان بزرگ‌ترها قلم مویی آغشته به رنگ زرد را برداشت و طبق راهنمایی مجری طرح، دیواری که علامت‌گذاری شده بود رنگ کرد. علی هم مشغول رنگ‌زدن دیرک دروازه شد.
کم کم بچه‌ها متوجه شدند که هر کدام باید یک گوشه کار را برعهده بگیرند تا قبل از غروب آفتاب زمین زیبایشان به اتمام برسد و صبح فردا آماده بهره‌برداری باشد و این‌گونه زمین کامل شد.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.