صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

علی جاهدی - مدیر مرکز رشد ICT پارک علم و فناوری
بر خلاف خیلی از کشور‌های دیگر دنیا که در آن‌ها قوانین سفت و سختی در حوزه رقابت پذیری وجود دارد و قانون گذار تلاش کرده است از ایجاد انحصار در بازار‌های مختلف جلوگیری کند، در کشور ما هنوز قوانین جامعی در این زمینه تدوین نشده است. این موضوع مشکلات مختلفی برای اکوسیستم استارت آپی و نوپا ایجاد کرده و در بعضی موارد، آن‌ها را از رقابت با مجموعه‌های بزرگ و سنتی که در بازار حضور دارند و سرمایه‌های فراوانی دارند ناتوان کرده است.
 
البته در این زمینه، گاهی پرونده‌هایی تشکیل می‌شود. همین امروز هم شکایت‌هایی از بعضی مجموعه‌ها مانند اسنپ و کافه بازار در این زمینه شده است، اما قوانین دراین باره هنوز شفاف و روشن نیست. هرچند از طرف قانون گذار، اتفاقاتی در حال وقوع است، هنوز هیچ رویه مشخص و قطعی‌ای در این زمینه تدوین نشده است.
 
امروز در حوزه قانون گذاری به نظر می‌رسد مجلس اولویت‌های دیگری دارد و وضع قوانین ضدانحصارگرایی چندان در اولویت نیست. به همین دلیل، حرکت به سمت ایجاد این قوانین شتاب مناسبی ندارد. با وجود این، اکوسیستم استارت آپی کشور از کانال‌هایی مانند کمیسیون اصل نود مجلس در حال پیگیری این موضوع است و با توجه به نیاز اقتصاد دانش بنیان کشور به وجود چنین قوانینی، امیدواریم هرچه زودتر شاهد اتفاقاتی مثبت در این زمینه باشیم.
 
امروز شرکت‌های دانش بنیانی داریم که محصولات ارزشمندی تولید کرده اند و نیاز دارند که در مقابل غول‌های دارای سرمایه که در بازار حضور دارند، حمایت شوند تا بتوانند به بقای خود ادامه دهند.
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.