صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

جهان، نگران کرونای جهش‌یافته

  • کد خبر: ۵۳۹۲۰
  • ۰۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۰
دو گونه جدید از ویروس کرونا که به‌تازگی در بریتانیا شناسایی شده است، مسری‌تر از ویروس اولیه هستند و این حقیقت نگرانی مردم جهان را چندین‌برابر می‌کند.
عاطفه همایونی | شهرآرانیوز - دو گونه جدید از ویروس کرونا که به‌تازگی در بریتانیا شناسایی شده است، مسری‌تر از ویروس اولیه هستند و این حقیقت نگرانی مردم جهان را چندین‌برابر می‌کند. به گزارش نیویورک‌تایمز، مطالعات اولیه درباره اولین گونه جهش‌یافته ویروس کرونا در بریتانیا، بوریس جانسون، نخست‌وزیر این کشور را وادار کرد قرنطینه و محدودیت‌ها در دوران کریسمس را گسترش دهد و مقامات هلند، آلمان و دیگر کشور‌های اروپایی را بر آن داشت تا سفر به بریتانیا را ممنوع کنند.
 
دو گونه جدید کرونا، حالا مرکز توجه بسیاری از تحلیل‌ها و آزمایش‌ها قرار گرفته است و کشور‌های سراسر جهان در‌حال جست‌وجوی پایگاه داده‌های خود هستند تا ببینند آیا ویروس‌های جهش‌یافته درون مرز‌های آن‌ها در گردش است یا خیر. هفته گذشته، مقامات بهداشتی در هنگ‌کنگ گزارش دادند که به نظر می‌‎رسد دو دانش‌آموز که در این ماه از انگلیس بازگشته‌اند، به یکی از این گونه‌ها آلوده شده‌اند.
 
در فرانسه، هلند و دانمارک هم موارد مشابهی گزارش شده است. در این میان مقامات در ایتالیا از یک مورد ابتلا به ویروس جهش‌یافته خبر دادند، اما ارتباطی میان فرد مبتلا و بریتانیا نیافتند. همچنین محققان بریتانیایی درباره گونه دوم جهش‌یافته پی برده‌اند که مبتلایان با افرادی که از آفریقای جنوبی وارد کشور شده بودند، ارتباط داشته‌اند.

بر‌اساس مقاله‌ای که در نیویورک‌تایمز منتشر شد، دانشمندان باور دارند که گونه‌های جهش‌یافته ویروس کرونا، اَبَرویروس‌هایی بسیار خطرناک نبوده، و تنها گونه‌ای از ویروس کرونا هستند که با گسترش در سراسر جهان دچار تغییرات ژنتیکی شد‌ه‌اند. محققان با مشاهده ژنوم این دو گونه دریافتند که تعداد جهش‌های آن‌ها ۲۳‌مورد بوده است. بیشتر جهش‌هایی که در ویروس کرونا ایجاد می‌شوند یا برای ویروس مضر هستند یا هیچ تأثیری در آن ندارند. اما با‌توجه‌به تعداد جهش‌های گونه جدید، به نظر می‌رسد که تغییراتی در نحوه انتشار ویروس به وجود آمده است.
 
در‌عین‌حال دانشمندان می‌گویند که تاکنون هیچ مدرک محکمی وجود نداشته که نشان دهد این‌گونه جدید منجر به علائم شدیدتری در مبتلایان می‌شود. با‌این‌حال آن‌ها تأکید می‌کنند احتمال خطرناک‌بودن این گونه باید در‌نظر گرفته شود. علاوه‌بر‌این، در‌این‌باره که آیا با جهش جدید ویروس، واکسن‌هایی که تاکنون آماده شده‌اند بی‌اثر خواهند شد یا نه، بیشتر کارشناسان معتقدند که بعید است جهش‌ها تأثیری بر واکسن‌های اولیه داشته باشند.
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.