شهادت و زخمی‌شدن چندین فلسطینی در حملات جدید رژیم صهیونیستی واکنش حماس به کشف یک گور دسته جمعی دیگر در بیمارستان الشفا غزه اوکراین از زندانیان به عنوان نیروی جنگی استفاده می‌کند محمد اسلامی: منطق آمریکایی‌ها قلم‌کردن پاها و خلع سلاح است حمله ترکیبی حزب‌الله لبنان به موضع صهیونیستی «المالکیه» (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) حمله موشکی از نوار غزه به سرزمین‌های اشغالی (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) وزیر جنگ رژیم صهیونیستی: تابستان داغی خواهیم داشت حملات پهپادی و موشکی حزب‌الله به دو مقر ارتش اسرائیل جنایت جدید صهیونیست‌ها؛ کشف سومین گور جمعی در بیمارستان الشفا ارتش روسیه دو روستای دیگر را در اوکراین تصرف کرد دستور ویژه رئیس جمهور برای حل مشکل اشتغال استان‌های دارای نرخ بالای بیکاری شبکه مخابرات خراسان رضوی برای مرحله دوم انتخابات در پایداری کامل قرار گرفت نتایج سفر گروسی به ایران، محور دیدار مدیرکل آژانس اتمی با میخائیل اولیانوف پاسخ حزب‌الله به حملات اسرائیل به جنوب لبنان ۷ نیروی طالبان در انفجار بدخشان کشته شدند فرمانده منطقه پدافند هوایی شمال شرق: دشمن همیشه درصدد ضربه‌زدن است پیام تبریک شی جین‌پینگ به پوتین اوجی: تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان به ۶۷۶ رسیده است جشن گرامیداشت روز دختر؛ «دختران آرمانی» | رئیس‌جمهور: دختران امروز آینده‌سازان و نقش‌آفرینان کشور هستند
سرخط خبرها

حکم حبس خبرنگار چینی مهر تأییدی بر کم‌کاری پکن در برخورد با کروناست؟

  • کد خبر: ۵۴۱۴۹
  • ۰۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۲
حکم حبس خبرنگار چینی مهر تأییدی بر کم‌کاری پکن در برخورد با کروناست؟
طبق آنچه در خبرگزاری‌ها منتشر شده است، تاکنون ۸ شهروند چینی به‌دلیل افشای کم‌کاری چین در برخورد با کرونا محاکمه شده‌اند و ۳ شهروندخبرنگار دیگر هم به همین دلیل در انتظار محاکمه هستند.
محبوبه عظیم‌زاده | شهرآرانیوز؛ حالا بیشتر از یک سال از جولان ویروس کرونا در جهان می‌گذرد و همچنان انگشت اتهام اصلی به‌سوی چین نشانه گرفته شده است؛ اینکه دولت چین در اعلام روشن ویروسی که منشأ آن از یکی از شهرهایش بوده اهمال کرده، بر مبنای حقوق شهروندی و جهانی رفتار نکرده و جامعه جهانی را به روزی انداخته است که حالاحالا‌ها باید با این ویروس دست‌به‌گریبان باشد؛ موضعی که بسیاری از کشور‌های غربی هم روی آن پافشاری کردند.
 
اما درمقابل، چین با اطمینان کامل این ادعا‌ها را رد کرد و گفت تمام اطلاعاتی که باید دراختیار جامعه جهانی قرار می‌گرفته، به‌موقع و کامل مخابره شده است. ادعایی که در عمل چندان به چشم نمی‌خورد. طبق آنچه در خبرگزاری‌ها منتشر شده است، تاکنون ۸ شهروند چینی به‌خاطر افشای این موضوع محاکمه شده‌اند و ۳ شهروند خبرنگار دیگر هم به همین دلیل در انتظار محاکمه هستند و مجموعه این اتفاقات، این سوال اساسی را در ذهن خیلی‌ها ایجاد کرده است که اگر مبنا تعامل صادقانه بوده است، پس دلیل این رفتار‌ها چیست؟


۴ سال حبس؛ در انتظار خانم خبرنگار

حدود ۴ ماه پیش بود که خانمی به نام «ژائو لی» که پدرش را به‌دلیل کرونا از دست داده بود، به دادگاه شکایت برد و گفت: «به‌دلیل این مخفی‌کاری، مردم شهر «ووهان» به زندگی عادی خود ادامه دادند و جشن سال نو را طبق معمول برگزار کردند، بدون اینکه اقدام حفاظتی را رعایت کنند. این کار باعث شد پدر من مبتلا شود و جان خود را از دست بدهد.» اتفاقی که باعث شد دادگاه محلی از او بخواهد هم شکایتش را پس بگیرد، هم به‌صورت علنی هیچ حرفی در این زمینه به زبان نیاورد. حالا خبر رسیده است خبرنگاری که در سال گذشته هم‌زمان با آغاز شیوع کرونا در چین گزارش‌هایی منتشر کرده، به ۴ سال زندان محکوم شده است.
 
گزارش‌هایی که با سرعت خیلی زیاد در فضای مجازی پخش شد و توجه عام و خاص و مقامات دولتی چین را حسابی به خودش جلب کرد. این خانم که نامش «ژانگ ژان» است، در گزارش خود به عملکرد ضعیف مسئولان در ووهان اشاره کرده و نوشته بود: «دولت، اطلاعات کافی به مردم نداده و فقط شهر را قرنطینه کرده است. این کار، نقض حقوق بشر است.» دادگاه او در شانگ‌های چین برگزار شد و او درنهایت به جرم برپا کردن غوغا و ایجاد مشکل با گزارشی درباره شیوع بیماری تنفسی واگیردار ناشناخته، محکوم به تحمل حبس شد. حالا وکیل او می‌گوید که او حال چندان مساعدی ندارد و پیش از این در حین بازداشت، به اعتصاب غذا دست زده بود.


تو خود حدیث مفصل بخوان

این حاشیه‌ها به‌جز چین، یقه سازمان جهانی بهداشت را هم گرفت. پیش از این، وقتی دونالد‌ترامپ محکم‌تر از این روز‌ها در جایگاه ریاست‌جمهوری آمریکا قرار گرفته بود، WHO را به این متهم کرد که با اعتماد به اطلاعات و آمار غلط چین، مسبب همه‌گیری بیشتر این ویروس شده است. چین هم در این ماجرا با کنش و واکنش‌هایی که انجام داد، حسابی خودش را در مظان اتهام‌های بیشتر قرار داد.
 
به‌عنوان مثال بد نیست بدانید در سی‌ویکم دسامبر ۲۰۱۹ اداره بهداشت ووهان از ابتلای ۲۷ نفر به یک ویروس جدید خبر داد، اما هم‌زمان با این اتفاق، چند پزشک که پیش‌تر درباره همه‌گیری یک ویروس ناشناخته هشدار داده بودند، دستگیر و بازخواست شدند. یا در اول ژانویه ۲۰۲۰ سازمان جهانی بهداشت، بیانیه‌ای داد و اعلام کرد که تاکنون هیچ نشانه روشنی مبنی‌بر انتقال این ویروس از انسان به انسان مشاهده نشده است که درست سه روز بعد از این بیانیه، هنگ‌کنگ به‌خاطر شیوع این ویروس، شرایط اضطراری اعلام کرد. حالا ظاهرا خودمان باید بخوانیم حدیث مفصل از این مجمل را.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->