به گزارش شهرآرانیوز، موضوع حمل و نقل بار با توجه به گسترش شهرها و افزایش جمعیت به ویژه در کلانشهرها از اهمیت زیادی برخوردار است و هر شهروندی به فراخور کار و فعالیتی که دارد به گونهای با بخش حمل ونقل بار سروکار داشته و یا دارد، بر همین اساس ساماندهی و مدیریت حمل و نقل بار درون شهری یکی از ملزومات و ضروریات است، با توجه به همین موضوع برای اطلاع از اقدامات این حوزه با مدیرعامل سازمان مدیریت حمل و نقل بار درون شهری شهرداری مشهد همکلام شدیم.
علی با خرد در این گفت و گوی ویژه با بیان اینکه طبق برآوردها حدود ۷۰ هزار وسیله نقلیه سبک، سنگین و نیمه سنگین در حوزه حمل ونقل بار درون شهری مشهد فعال هستند و از خدمات شهری بهره مند میشوند، اظهارکرد: با توجه به این موضوع اگر حمل و نقل بار درون شهری ساماندهی نشود ممکن است به زیر ساختهای شهری از جمله آسفالت معابر، پلهای عابر پیاده و جداول آسیب وارد شود.
وی تصریح کرد: با توجه به این نیاز سازمان مدیریت حمل و نقل بار درون شهری براساس قانون جامع حمل و نقل بار کشور سال ۹۱ و با هدف ساماندهی حمل و نقل بار در حوزه شهر و حومه شهر در شهرداری مشهد و برای نخستین بار در بین سایر شهرداریها تشکیل شد.
وی اضافه کرد: این سازمان در مجموع سه هدف ساماندهی حمل و نقل بار درون شهری، اطمینان بخشی به صاحبان کالا و همچنین حفظ زیرساختهای شهری را دنبال میکند.
مدیرعامل سازمان مدیریت حمل ونقل بار درون شهری ادامه داد: در حوزه حفظ زیرساختهای شهری اگر یک خودروی باری، بیشتر از وزن مشخص شده و استاندارد بار حمل کند به زیرساختهای شهری از جمله آسفالت آسیب میرساند که این کار تخلف محسوب میشود و باید بر این موارد نظارت شود که این کار ازسوی این سازمان انجام میشود.
باخرد با بیان اینکه طبق برآوردها بیش از ۲۰ درصد تخلفات ترافیکی در حوزه خودروهای حمل و نقل باری است، خاطرنشان کرد: این امر ساماندهی حمل و نقل بار درون شهری را ضروری میکند.
وی در ادامه گفت: یکی از مشکلات در حوزه حمل و نقل بار درون شهری که اعتراض شهروندان را نیز به دنبال دارد توقف خودروهای سنگین و نیمه سنگین در معابر شهری است بر همین اساس با توجه به ممنوع بودن پارک خودروهای سنگین در معابر، یکی از موضوعاتی که مورد توجه مدیریت ساماندهی حمل و نقل بار قرارگرفت ایجاد توقفگاه برای خودروهای سنگین و نیمه سنگین است.
وی افزود: بر همین اساس تا کنون ۵ توقفگاه با مساحت بیش از ۷۵ هزار مترمربع در نقاط مختلف شهر احداث شده است که در مجموع دارای ظرفیت توقف ۸۵۰ کامیون سنگین هستند.
باخرد با بیان اینکه برای پیشگیری از ترافیک و سایر مشکلات تردد خودروهای سنگین باید در شهر ساماندهی شود، اظهارکرد: بر همین اساس و با توجه به مصوبات شورای همتا شهر مشهد به سه محدوده قرمز، زرد و سبز برای خودروهای سنگین تقسیم شده است که طبق آن تردد خودروهای سنگین به جز خودروهای دارای بار خاص مانند دارو و غذا که دارای مجوز از این سازمان هستند تردد خودروهای سنگین در مناطق قرمز شامل هسته مرکزی شهر و مبادی پیرامون حرم مطهر ممنوع است.
مدیرعامل سازمان مدیریت حمل و نقل بار درون شهری اضافه کرد: همچنین تردد خودروهای سنگین در محدوده زرد حدفاصل هسته مرکزی شهر تا حاشیه شهر تنها در ساعاتی خاص از روز و با ارائه مجوز مجاز است.
وی تصریح کرد: نظارت بر تردد خودروهای سنگین در محدودههای زرد و قرمز بر عهده سازمان مدیریت حمل و نقل بار درون شهری شهرداری مشهد است.
باخرد با بیان اینکه در حال حاضر ۷۰ هزار خودرو باری در مشهد فعالیت دارند، خاطرنشان کرد: از این تعداد تاکنون برای ۵۲ هزار دستگاه خودرو سنگین، نیمه سنگین و سبک باری از سوی سازمان حمل و نقل بار درون شهری مجوز فعالیت صادر شده است.
باخرد افزود: در مجموع این سازمان برای حوزه حمل و نقل بار سه نوع پروانه صادر میکند که شامل صدور پروانه فعالیت، پروانه اشتغال و همچنین پروانه بهره برداری است.
مدیرعامل سازمان مدیریت حمل و نقل بار درون شهری در پاسخ به این سوال که چه اقداماتی در حوزه تامین سهمیه سوخت ناوگان حمل ونقل بار درون شهری از سوی این سازمان انجام شده است، اظهار کرد: در حوزه مدیریت مصرف سوخت و ارائه سهمیه به ناوگان حمل و نقل بار درون شهری نیز سازمان حمل و نقل بار درون شهری نقش مهمی دارد، زیرا سهمیه سوخت ناوگان براساس باربرگ صادرشده ارائه میشود؛ اگر این خودروها مجوز فعالیت از سوی این سازمان نداشته باشند بار برگی برای آنها صادر نخواهد شد و در نتیجه سهمیه سوختی نیز به آنها تعلق نمیگیرد.
وی گفت: لذا توصیه میکنیم صاحبان خودروی باری برای آنکه در استفاده از سهمیه سوخت و سایر موارد دچار مشکل نشوند، نسبت به دریافت مجوز فعالیت از سازمان مدیریت حمل و نقل بار درون شهری اقدام کنند.
وی در ادامه در خصوص لزوم معاینه فنی خودروهای سنگین با توجه به افزایش آلودگی هوا نیز خاطرنشان کرد: طول عمر خودروهای سنگین ما زیاد است. با توجه به موارد مختلف ازجمله تحریم که مانعی بزرگ در راه نوسازی است. تعداد زیای از ناوگان حمل و نقل بار سنگین در حال حاضر فرسوده هستند و برخی بیش از ۲۵ سال کارکرده اند لذا بحث انجام معاینه فنی در طول سال ضروری است.
با خرد افزود: با توجه به اینکه از میان حدود ۷۰ هزار ناوگان حمل و نقل بار درون شهری حداقل ۲۰ هزار خودرو باری سنگین و نیمه سنگین هستند و همچنین حدود ۵ هزار خودروی سنگین و نیمه سنگین در حوزه شهرداری مشهد فعال هستند که این خودروها هم نیاز به انجام معاینه فنی دارند لذا یکی از موضوعات مهم با توجه به بحث آلودگی هوا معاینه فنی این خودروها است.
مدیرعامل سازمان مدیریت حمل و نقل بار درون شهری شهرداری مشهد اضافه کرد: با توجه به نبود مرکز معاینه فنی خودروهای سنگین این خودورها باید به خارج شهر مراجعه کنند که این امر مشکلاتی را درپی دارد.
وی ادامه داد: برهمین اساس اواسط سال گذشته طرحی را در سازمان پیگیری کرده و از راه داری کشور خواستیم تا مجوز راه اندازی مرکز معاینه فنی خودروهای سنگین در شهر مشهد را صادر کند که خوشبختانه اواخر سال این مجوز صادر شد و در پی آن لایحهای را برای تصویب به شورای شهر برای راه اندازی مرکز معاینه فنی مجهز خودروهای سنگین در مشهد ارائه دادیم.
وی با بیان اینکه با پیگیریهای شهردار و معاون عمران، حمل ونقل و ترافیک شهرداری مشهد شورای شهر با این لایحه موافقت کرد، افزود: اکنون کارهای مقدماتی برای راه اندازی این مرکز انجام و زمینی در محدوده بزرگراه آیت الله هاشمی رفسنجانی به وسعت ۸ هزار مترمربع دراختیار یک شرکت بخش خصوصی برای احداث این مرکز قرار داده شده است.
باخرد اضافه کرد: طبق برنامه ریزیهای انجام شده، کلنگ آغاز عملیات اجرایی این مرکز در دهه مبارک فجر به زمین زده خواهد شد و ظرف هشت ماه آماده بهره برداری میشود.
مدیرعامل سازمان مدیریت حمل و نقل بار درون شهری شهرداری مشهد در پاسخ به این سوال که چه اقداماتی برای توسعه و ترویج استفاده از موتور سیکلت برقی از سوی این سازمان انجام شده است نیز گفت: درحال حاضر ۴۰۰ هزار موتور سیکلت در مشهد وجود دارد که براساس بررسیها هر موتور ۱۹ برابر یک خودرو آلودگی ایجاد میکند و در مجموع منبع ۶ درصد آلودگی هوای مشهد موتور سیکلتها هستند که این عدد قابل توجهی است.
وی تصریح کرد: یکی از اولویتهای شهردار و شورای شهر مشهد، استفاده از حمل و نقل پاک به ویژه سیستمهای حمل و نقل برقی است، برهمین اساس با تاکیدات شهردار مشهد لایحه ارائه تسهیلات خرید ۱۰۰ هزار دستگاه موتور برقی به شورای شهر ارائه و به تصویب رسید، در این راستا با ۵۰ شرکت تولید کننده موتور سیکلت برقی داخلی مکاتبه کرده ایم و تاکنون با ۸ شرکت تولید کننده که دو شرکت داخل استان هستند تفاهم نامه امضاء شده است.
باخرد اضافه کرد: اولویت بعدی ما برقراری ارتباط با جامعه هدف استفاده کننده از موتور سیکلت برقی است، که در اولویت اول پیکهای موتوری و شرکتهای خدماتی قراردارند و در مراحل بعدی نیز پیکهای ارگانهای مختلف از جمله پست مد نظر قرار خواهند گرفت.
مدیرعامل سازمان مدیریت حمل و نقل بار درون شهری شهرداری مشهد، ادامه داد: طبق قانون هوای پاک تمام دستگاههای خدماتی و دولتی باید در سال ۹۹ موتور سیکلت برقی را جایگزین موتور سیکلتهای بنزینی که دراختیار دارند کنند، که با این دستگاهها نیز مکاتبه شده است.
وی اضافه کرد: درمرحله بعدی نیز سایر شهروندان نیز میتوانند از این تسهیلات استفاده کنند.
باخرد تصریح کرد: اولویت کاری دیگر پیگیری و اجرای طرح اسقاط موتورسیکلتهای فرسوده بنزینی است که براساس آن برای اسقاط هر موتور سیکلت بنزینی به غیر از ۵۰۰ هزارتومان مرکز اسقاط، مبلغ یک میلیون تومان بلاعوض از سوی شهرداری مشهد به مالک موتور پرداخت میشود.
وی به پیگیری احداث ایستگاههای شارژ اشاره و خاطرنشان کرد: اولویت بعدی ستاد، تامین خدمات پایه از جمله احداث ایستگاههای شارژ موتور سیکلتهای برقی و شناسایی محلهای استقرار این ایستگاهها است.
باخرد تصریح کرد: برای تامین خدمات پس از فروش و قطعات موتور سیکلت برقی نیز شرکتهای طرف قرارداد موظف شده اند که در مشهد دفاتر خدمات پس از فروش خود را فعال کنند.
مدیرعامل سازمان مدیریت حمل و نقل بار درون شهری شهرداری مشهد ادامه داد: همچنین پیگیری و هماهنگی با بانک عامل برای پرداخت تسهیلات معادل ۸۰ درصد هزینه خرید موتور سیکلت برقی تا سقف ۳۵۰ میلیون ریال انجام شده است، که سود مازاد بر چهاردرصد این تسهیلات از سوی شهرداری مشهد پرداخت خواهد شد.
وی افزود: پس از ثبت نام متقاضیان در سامانه الکترونیکی که برای این امر درنظر گرفته خواهد شد و به اطلاع عموم خواهد رسید، تقاضاها بررسی و متقاضیان برای دریافت تسهیلات بانکی به بانک معرفی میشوند، پس از طی روند قانونی و دریافت وام موتورسیکلت برقی به متقاضی تحویل داده خواهد شد.
باخرد اضافه کرد: در مجموع در کنار کاهش آلودگی هوا استفاده از موتور سیکلت برقی و جایگزینی آن با موتور سیکلتهای برقی حداقل ۵۰۰ هزار تومان در ماه برای مصرف کننده هزینهها را کاهش میدهد که این موضوع برای افرادی که با موتور سیکلت کار میکنند قابل توجه است.
وی در پایان گفت: طی برنامه ریزیهای انجام شده در فاز اول ۱۰ هزار دستگاه موتور سیکلت برقی به متقاضیان واگذار میشود.
منبع: پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد