افزایش ۳۰ درصدی نیرو‌های کارگری شهرداری مشهد در شب‌های قدر همراهی مشهد با پویش جهانی «ساعت زمین» سرویس‌دهی صلواتی ناوگان اتوبوسرانی مشهد به حرم مطهر در سالروز شهادت حضرت علی(ع) کاهش محسوس دما در مشهد فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) شهردار مشهد: تست گرم فاز اول خط ۳ قطار شهری مشهد ١٨ فروردین انجام می‌شود یک قلاده گرگ هار در مشهد زنده‌گیری شد + عکس سرویس دهی رایگان قطار شهری مشهد در روز شهادت امام علی(ع) | فعالیت قطار شهری در شب های قدر تا پایان مراسم سومین دوره پویش «مشهد مهربان» در مشهد آغاز شد+ فیلم شهردار مشهد مطرح کرد؛ تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش «مشهد مهربان» خدمات‌رسانی رایگان خطوط قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد در شب‌های قدر + فیلم ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی (۸ فروردین ۱۴۰۳) خدمت رسانی ۳۵ هزار ناوگان مسافربری برون شهری به زائران و مسافران نوروزی مشهد مراسم شب‌های قدر در گلزار مطهر شهدای بهشت رضا (ع) برگزار می‌شود «جناب خان» و فرزاد حسنی روی آنتن شبکه نسیم می‌روند فرماندار مشهد: رضایت زائران از اقدامات شهرداری مشهد در استقبال از بهار ملموس است اسکان ۸ هزار زائر نوروزی طی هشت روز در سالن‌های ورزشی شهرداری مشهد «سید ناصر نعمتی» به عنوان مدیرکل حوزه استاندار خراسان رضوی منصوب شد حاجی بگلو: واگذاری اختیار کمیسیون ماده ۵ به شهرداری‌ها باعث رونق اقتصاد و ایجاد اشتغال می‌شود + ویدئو بهای بلیت قطار شهری مشهد افزایش یافت | افزایش بلیت اتوبوس از اردیبهشت ماه (۷ فروردین ۱۴۰۳) نوروزی متفاوت در فرودگاه مشهد | از اجرای برنامه‌های فرهنگی تا استقبال عروسک‌ها از مسافران خردسال
سرخط خبرها

وارونگی هوای مشهد، بیشتر از تهران

  • کد خبر: ۵۶۳۰۲
  • ۰۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۳
وارونگی هوای مشهد، بیشتر از تهران
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی: شرایط آلودگی هوا در کلان شهر‌ها متأثر از ۲ عامل انتشار آلاینده‌ها و عامل شرایط جغرافیایی و محیطی کلان شهرهاست. در مشهد بیشتر از تهران شرایط وارونگی هوا را داریم؛
لاله سادات کوثری | شهرآرانیوز - مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوی گفت: براساس مصوبه کارگروه کاهش آلودگی هوا مقرر شده است طرح بازنگری شده‌ای برای تعطیلی یک روز در هفته (پنجشنبه یا روزی دیگر) به شورای همتای استان ارائه شود.

تورج همتی در یک نشست خبری به مناسبت روز هوای پاک با اعلام این خبر افزود: سابقه پیگیری برای تعطیلی پنجشنبه‌ها در مشهد به یک دهه اخیر برمی گردد. در سال ۸۸ شورای ترافیک استان مقرر کرد شهرداری مشهد یک برنامه جامع در زمینه تعطیلی پنجشنبه‌ها ارائه دهد. ۱۳ سناریو بررسی شد و خروجی مشخص کرد تعطیلی پنجشنبه‌ها نقش مهمی در کاهش آلودگی هوا دارد. همتی افزود: تا سال گذشته در شورای ترافیک استان مطرح و مشخص شد که باید مجوز شورای ترافیک شهرستان مشهد را بگیریم، اما پیگیری کار متأسفانه در فرمانداری شهرستان مشهد در سال گذشته قفل شد.


ارائه طرح بازنگری شده به شورای همتا

این مقام مسئول ادامه داد: امسال از طریق رئیس کارگروه کاهش آلودگی هوای استان دوباره پیگیری کردیم. اکنون براساس مصوبه کارگروه کاهش آلودگی هوا مقرر شده است طرح بازنگری شده‌ای را به شورای همتای استان ارائه دهیم تا کار دوباره بررسی شود. این طرح در حال بررسی است و طبعا باید یک روز تعطیل اعلام شود تا بار آلودگی در شهر کاهش یابد، حتی اگر پنجشنبه نباشد.


تردد مدارس و کارمندان، عامل ۳۰ تا ۳۵ درصد آلودگی‌ها

وی با اشاره به اینکه در بررسی‌ها مشخص شده که تردد دانش آموزان مدارس و کارمندان بالغ بر ۳۰ تا ۳۵ درصد در ایجاد آلودگی هوا نقش داشته است افزود: اینکه گفته می‌شود در ایام کرونا تردد‌ها کم شده، پس چرا آلودگی کاهش نیافته است منطقی نیست.
همتی ادامه داد: تردد کارمندان هنوز وجود دارد، تردد خودرو‌های شخصی زیادتر و پاییز امسال نسبت به سال قبل ۲ درجه سردتر شده است پس بیشتر از سوخت گاز استفاده کردیم و مصرف آب هم حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد زیادتر شده است.


وارونگی هوای مشهد، بیشتر از تهران

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گفت: یکی از چالش‌های اصلی خراسان آلودگی هواست. در این اداره حدود ۳ سال است دنبال این هستیم که نقشه راه جامع در حوزه محیط زیست داشته باشیم و براین اساس سند توسعه پایدار و همه جانبه نگر استان با رویکرد آمایش راهبردی را تدوین کردیم و قرار است این سند در اختیار دستگاه‌های اجرایی استان قرار گیرد.

همتی با اشاره به آلودگی‌های چندروز اخیر در مشهد افزود: شرایط آلودگی هوا در کلان شهر‌ها متأثر از ۲ عامل انتشار آلاینده‌ها و عامل شرایط جغرافیایی و محیطی کلان شهرهاست. در مشهد بیشتر از تهران شرایط وارونگی هوا را داریم؛ یعنی در بیشتر ایام سال پدیده اینورژن را تجربه می‌کنیم.
وی با بیان اینکه مشهد شهری اتومبیل محور است، زیرا در این شهر حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار خودرو داریم، افزود: در حوزه منابع ثابت، نیروگاه‌ها با ۶۲ درصد و در حوزه منابع متحرک نیز خودرو‌های شخصی و کامیون‌ها بیشترین سهم آلودگی هوای شهر را دارند.


اجرای قانون هوای پاک از سال آینده

وی گفت: طبق ماده ۱۸ قانون هوای پاک از سال ۱۴۰۰ به بعد باید کل سوخت‌های مصرفی ما استاندارد ملی داشته باشد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ادامه داد: مهم‌تر از استفاده از سوخت مازوت یا ذغال سنگ در نیروگاه ها، خروج کار نیروگاه‌ها و استاندارد بودن عملکرد آن هاست.
همتی در ادامه با توضیح اینکه باید نیروگاه صنایع مختلف مجهز به سیستم فیلتراسیون باشد تأکید کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد نیروگاه توس و سایر نیروگاه‌های ما از نظر سیستم فیلتراسیون به استانداردسازی لازم نرسیده اند؛ ضمن اینکه فرسودگی فناورانه سیستم‌ها نیز اجازه نمی‌دهد برخی صنایع به سیستم فیلتراسیون جدید تجهیز شود.

همتی اظهار کرد: امسال و تاکنون ۲۲۰ اخطار برای متخلفان محیط‌زیست صادر کرده ایم که از مجموع آن ۱۷۲ اخطار برای مشهد صادر شده است. در بحث نظارت بر آزمایشگاه‌های معتمد ۹۳ مورد نظارت انجام شده است که برای ۵ مورد تخلف، اعمال قانون صورت گرفته است. در چندسال اخیر ۷۲ مورد سیستم فیلتراسیون روی صنایع نصب شده و بازدید ما از مراکز معاینه فنی در طرح «ال‌ای زد» نیز ۷۸ مورد بوده است و دراین باره ۱۲ مورد اعمال قانون کرده ایم.


الزام برای نیروگاه توس

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بیان کرد: طبق قانون هوای پاک ۱۴ دستگاه در ایجاد هوای پاک نقش مستقیم دارند؛ سوخت یورو ۴ که اکنون برای حمل و نقل توزیع می‌شود باید برای گازوئیل نیروگاه و محور‌های مواصلاتی هم تأمین شود. در نیروگاه توس روزانه باید یک ونیم میلیون مترمکعب سوخت گاز مصرف شود، مگر در شرایط اضطراری که آن هم در حوزه اختیار ما نیست.

همتی یادآور شد: امسال ۲۷۴ دستگاه تاکسی ۱۱۱ اتوبوس و مینی بوس و ۴۳ مورد از ناوگان جاده‌ای نوسازی شده است، اما در سیستم حمل ونقل عمومی هنوز ضعف داریم. در تاکسی کاتالیز و در اتوبوس‌ها باید فیلتر دوده استفاده شود. متأسفانه از سال ۹۸ تا امسال آمار خودرو‌های اسقاطی صفر بوده است.
وی ادامه داد: طرح کهاب (کاهش، هدایت، انتقال و بازیافت بخار بنزین) در ۱۱ جایگاه از ۵۶ جایگاه مشهد اجرا می‌شود و اعلام کرده ایم اجازه بهره برداری به جایگاه بدون اجرای این طرح نخواهیم داد.
همتی بیان کرد: طبق ماده ۱۸ قانون هوای پاک، همه موتورخانه‌های دستگاه‌های دولتی باید معاینه فنی شوند، اما در این مورد پیگیری‌ای جدی از سوی اداره استاندارد وجود نداشته است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->