آغاز عملیات محلول پاشی برگی در فضای سبز شهری مشهد (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت بلیت اتوبوس از امروز در مشهد تغییر یافت + جزئیاتی از تغییر کرایه‌های ناوگان حمل و نقل عمومی در مشهد (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) اتمام مرمت بازار فرش و برخی پروژه‌های عمرانی منطقه ثامن در سال ۱۴۰۳ آموزش ١٠٠ هزار نفر در فرهنگسراهای سطح مشهد مقدس جوابیه فرودگاه مشهد در پی سرگردانی مسافران دبی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) موفقیت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی با همدلی و همکاری تمام دستگاه‌ها مأموریت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی چهل‌روزه بود تشرف پنج میلیون زائر به حرم مطهر رضوی در شب‌های قدر کاهش ٢۶ درصدی تصادفات جاده‌ای خراسان رضوی در نوروز ۱۴۰۳ بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١۵٠٠ واحدی میدان شهدا تا انتهای بهار ۱۴۰۳ مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد برگزار شد دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: صنعت حمل‌ونقل در کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به‌زودی برقی‌سازی می‌شود + فیلم تلاش مدیران شهری کلانشهرهای کشور برای ایجاد نشاط اجتماعی نشست مجمع شهرداران کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به میزبانی مشهد | کلانشهر‌های ایران مهیای برپایی جشن‌های دهه کرامت + فیلم درباره یادگار آذربایجانی‌ها در مشهد شهردار تهران و رئیس مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: فعلا نمی‌توان در مورد مطالبات شهرداری‌ها به‌طور شفاف صحبت کرد + فیلم
سرخط خبرها

تعطیلی پنجشنبه‌های مشهد روی میز کارگروه آلودگی هوای استان

  • کد خبر: ۵۳۲۹۳
  • ۰۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۶
تعطیلی پنجشنبه‌های مشهد روی میز کارگروه آلودگی هوای استان
موضوع تعطیلی پنجشنبه‌های مشهد موضوع جدیدی نیست و ۱۰ سال است که مسئولان برای این‌مهم وعده به این‌ماه و ماه بعد می‌دهند.
لاله سادات کوثری | شهرآرانیوز؛ باوجود وعده ۱۲ آذرِ مدیرکل محیط زیست خراسان‌رضوی برای برگزاری جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای استان و تعیین تکلیف تعطیلی پنجشنبه‌های مشهد، این‌وعده هنوز محقق نشده و به گفته وی کرونا عامل برگزار نشدن این‌جلسه بوده است.

به گزارش خبرنگار ما، از ۱۶ مهرماه امسال که سرپرست استانداری خراسان‌رضوی اعلام کرد تعطیلی روز‌های پنجشنبه در مشهد با بررسی کارشناسی و تخصصی بیشتر در وزارت کشور پیگیری می‌شود، دوماه‌ونیم می‌گذرد، اما مشهد و شهروندانش همچنان در انتظار تعیین تعطیلی پنجشنبه‌ها برای کاهش بار آلودگی شهر هستند.
 
موضوع تعطیلی پنجشنبه‌های مشهد موضوع جدیدی نیست و ۱۰ سال است که مسئولان برای این‌مهم وعده به این‌ماه و ماه بعد می‌دهند.

حال‌وهوای مشهد نیز آن‌گونه که باید و شاید پاک و تمیز نیست، به‌گونه‌ای که در ۷ ماه اول سال، مشهدی‌ها تنها ۳۴ روز هوای پاک استشمام کردند.


همچنان پیگیریم

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان دراین‌باره به خبرنگار ما می‌گوید: متأسفانه به دلیل تعطیلی یکی‌دو هفته اخیر به‌دلیل شرایط کرونا جلسه برگزار نشد، اما همچنان پیگیر و منتظریم جلسه برگزار شود.
تورج همتی با بیان اینکه بررسی تعطیلی پنجشنبه‌های مشهد مهم‌ترین اولویت کارگروه کاهش آلودگی هوای مشهد است، می‌افزاید: با توجه به محدودیت‌های موجود کرونایی، همچنان پیگیر برگزاری جلسه کارگروه هستیم تا در خروجی این‌جلسه به جمع‌بندی تأیید تعطیلی پنجشنبه‌های مشهد برسیم.

وی بیان می‌کند: رئیس این‌کارگروه معاون عمرانی استاندار است و امیدواریم شرایط هفته اخیر با توجه به بهبودی وضعیت شیوع کرونا به‌گونه‌ای پیش برود که بتوانیم این‌جلسه را برگزار کنیم.
وی با بیان اینکه در روز‌های اخیر وضعیت آلودگی هوای مشهد در شرایط نامناسبی قرار دارد، می‌گوید: بهتر است گروه‌های حساس، همانند افراد مسن و کودکان، در روز‌های اخیر از تردد در خیابان خودداری کنند.


بررسی در کمیته فنی کارگروه

معاون پایش و نظارت اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان نیز درباره وضعیت طرح تعطیلی می‌گوید: برخلاف موارد گذشته، بحث تعطیلی جدی‌تر شده و موضوع این‌طرح در کمیته فنی بررسی شده است و امیدواریم در این‌هفته در کارگروه آلودگی هوای استان مطرح شود.

محمد عرفانی ادامه می‌دهد: متأسفانه در موضوع آلودگی هوای مشهد ۶۴ درصد آلودگی هوا سهم حمل‌ونقل است و تردد کارمندان و کارکنان دستگاه‌ها و ادارات هم بخشی از این‌موضوع است.
او با بیان اینکه در بسیاری از کلان‌شهر‌ها پنجشنبه تعطیل است، اظهار می‌کند: طرح تعطیلی پایان هفته حدود ۱۰ سال است که از سوی معاونت حمل‌و‌نقل و ترافیک شهردای مشهد پیشنهاد شده است و روی این‌موضوع کار کارشناسی شده است و شهرداری برای این‌کار مشاور در نظر گرفته است.
 
وی تأکید می‌کند: دنیا برای موضوع مدیریت آلودگی هوا به سمتی پیش رفته است که تعطیلی‌ها را از ۲ روز به ۳ روز برساند و در مقابل ساعات کار افراد افزایش پیدا کند؛ با این‌کار در حقیقت با یک تیر ۲ نشان زده می‌شود؛ هم امور مردم و شهروندان راحت‌تر رفع می‌شود و هم آلودگی هوا مدیریت می‌شود.
عرفانی بیان می‌کند: براساس قانون هوای پاک، محیط زیست می‌تواند در ساعات تردد محدودیت ایجاد کند و یکی از این‌راهکار‌ها می‌تواند تعطیلی‌های پایان هفته برای مشهد باشد.


سهم ۱۹ درصدی نیروگاه‌ها

عرفانی با اشاره به اینکه ۴۶ درصد آلودگی هوا در مشهد مربوط به منابع ثابت است می‌گوید: از این‌رقم سهم ۱۹ درصدی آلودگی هوا مربوط به نیروگاه‌هاست.

او بیان می‌کند: متأسفانه مشهد در بیشتر روز‌های سال پدیده وارونگی دما را تجربه می‌کند. وارونگی دما باعث می‌شود اگر به میزان کم آلودگی داشته باشیم، این‌آلودگی ماندگار شود؛ چون شهر از یک طرف به ارتفاعات بینالود و از طرف دیگر با هزارمسجد احاطه شده است.

وی با بیان اینکه حذف سوخت مازوت در نیروگاه توس یکی از گام‌های مؤثر برای کاهش آلودگی هوای مشهد است ادامه می‌دهد: استفاده از حمل‌و‌نقل عمومی، تزریق گاز به نیروگاه‌ها و روستا‌هایی که هنوز از سوخت مایع استفاده می‌کنند، تزریق موتورسیکلت‌های برقی، چک کردن معاینه فنی خودرو‌ها و توسعه خطوط بی‌آرتی از مواردی است که با کمک شهرداری تا حدودی پیشرفت داشته است.

عرفانی اجرای طرح «کهاب» را از دیگر برنامه‌های اجرایی برای مقابله با آلودگی هوا بیان می‌کند و می‌افزاید: هدف اصلی این‌طرح کاهش از دست رفتن بخار بنزین در سوخت‌گیری است و این‌طرح هم اکنون توسط شرکت نفت استان با ارائه سوخت یورو ۴ در حال اجراست.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->