صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

افزایش قیمت میوه در عین فراوانی | بازار میوه پر بار است، جیب مردم نه!

  • کد خبر: ۶۰۸۴۲
  • ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۰
گزارش شهرآرانیوز بیانگر افزایش ۵۰ درصدی قیمت میوه از میدان تا خرده‌فروشی است.
ملیحه فلاح | شهرآرانیوز - از پرتقال و سیب و گلابی بگیرید تا کیوی و انار و موز همه به وفور در سبد میوه فروشی‌ها چیده شده‌است. میوه فراوان است. برخی از آن‌ها از مناطق کشور و برخی نیز از آن سوی مرز‌ها به شهر ما می‌رسد، اما این فراوانی تأثیری بر کاهش قیمت‌ها نگذاشته و همچنان میوه‌ها گران است و این همان چیزی است که رهبر معظم انقلاب در بیانات خود در روز درختکاری به آن اشاره کردند. ایشان فرمودند: «میوه فراوان است، اما قیمت‌ها بسیار زیادشده و متاسفانه سود حاصل از این قیمت‌ها به جیب باغدار هم نمی‌رود که ما مثلا بگوییم یک قشر زحمت کشی سودی می‌برند. نه، متاسفانه این سود را دلال‌ها و واسطه‌ها و این دست‌های وسط و سودجو می‌برند و به باغدار چیزی نمی‌رسد. به مردم هم که ضرر می‌رسد.» همین گفته‌ها بهانه‌ای شد که بار دیگر سری به چند میوه فروشی بزنیم و میانگین قیمت‌ها را بررسی کنیم.


تفاوت قیمت میوه در شهر

پیش از رفتن به بازار، قیمت‌های میوه در میدان تره بار را از رئیس اتحادیه صنف بارفروشان مشهد می‌گیریم تا وقتی به بازار خرده فروشان می‌رویم، ببینیم آیا طبق قانون همان ۳۰ درصد سود به قیمت پایه میوه اضافه شده است یا بیشتر. همان اول کار و در مرکز شهر، جواب منفی است و میوه‌ها معمولا ۴۰ تا ۵۰ درصد بیشتر از نرخ نامه قیمت گذاری شده اند و این موضوع در مناطق برخوردار تا ۷۰ درصد نیز می‌رسد. طبق نرخ نامه میادین، برای هر میوه ۳ قیمت درجه یک، درجه ۲ و ممتاز ارائه شده، اما ممکن است در مواردی قیمت‌ها بیشتر یا کمتر نیز باشد، با این قیمت‌ها انگار همه میوه فروش‌های شهر، میوه خود را با کیفیت‌های مختلف از گران‌ترین میوه فروش میدان خریده اند. پیش از این نیز میوه فروش‌های شهر اظهار می‌کردند ۳۰ درصد را براساس فاکتور خرید خود محاسبه کرده اند، اما بررسی این موضوع چه در میادین و چه در خرده فروشی ها، نیاز به ورود بیشتر دستگاه‌های نظارتی دارد.

اکنون میانگین قیمت پرتقال جنوب ممتاز در میوه فروشی‌های مرکز شهر ۳۵ هزار تومان، پرتقال توسرخ ۲۰ هزار تومان، پرتقال معمولی شمال ۱۷ هزار تومان، نارنگی ۲۵ هزار تومان، نارنگی پاکستانی ۳۵ هزار تومان، سیب زرد درجه یک ۱۶ هزار تومان، سیب قرمز درجه یک ۱۵ هزار تومان، انار درجه دو ۲۰ هزار تومان، انار درجه یک ۳۰ هزار تومان، گلابی درگزی ۳۵ هزار تومان و موز درجه دو ۵۵ هزار تومان است.

قیمت برخی میوه‌ها مانند انار و نارنگی در نرخ نامه ذکر نشده است، ولی دیگر اقلام میوه که مشتی از خروار میوه با کیفیت‌های مختلف است، به غیر از موز همه بین ۴۰ تا ۵۰ درصد بیشتر از نرخ نامه در بازار عرضه می‌شوند. البته همان طور که گفتیم، قیمت همین محصولات در مناطق برخوردار حتی به بیشتر از ۷۰درصد نرخ نامه نیز می‌رسد.


ساختار نادرست سیستم اقتصادی، موجب گرانی میوه است

به سراغ حیدر ساکن، رئیس اتحادیه صنف بارفروشان مشهد، می‌رویم تا از او درباره قیمت میوه پیش و پس از میدان میوه وتره بار سوال کنیم. او با اشاره به اینکه ساختار نادرست سیستم اقتصادی باعث این گرانی‌ها شده است، می‌گوید: اکنون بیش از ۷۰ درصد باغداران به صورت مستقیم فروشنده میوه هستند و بین ۲۰ تا ۳۰ درصد میوه در دست دلال هاست که این افراد نیز دو دسته اند؛ برخی برای سیستم مفید هستند و برخی افراد سودجویی هستند که باعث ایجاد اختلال در بازار می‌شوند. اما نباید همه این مسائل را مربوط به دلال‌ها دانست؛ چون درصورت نبود دسته اول، چرخه اقتصاد نارسا خواهد شد.

رئیس اتحادیه صنف بارفروشان مشهد اظهار می‌کند: سود مجاز یا همان حق العمل در میادین ۵ درصد است، مگر اینکه قراردادی با کشاورز داشته باشند مبنی بر اینکه تامین مالی کنند، آن وقت درصد‌های بیشتری نیز دریافت می‌شود که بخشی برای مسائل تامین مالی است.


از تولید تا توزیع، ۲۰۰ درصد سود در جیب دلالان

پس از سخنان رهبری، رسانه‌ها نیز به سراغ این موضوع رفته اند. به گزارش تسنیم، مجتبی شادلو، عضو هیئت مدیره اتحادیه باغداران کشور، در این باره گفته است: درحالی سود فروش میوه نهایت باید ۳۰درصد باشد که واسطه‌ها و ودلالان از مرحله خرید میوه از باغدار تا زمانی که میوه به دست مصرف کننده می‌رسد، تا ۲۰۰درصد سود می‌کنند و علت آن هم معاملات مکرر میوه بین واسطه هاست.

رئیس جمهور نیز پس از سخنان رهبر معظم انقلاب در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، گفت: دولت در اجرای تذکرات مقام معظم رهبری در مدیریت قیمت کالا‌های اساسی، برنامه‌هایی را درنظر گرفته است. وزارت صمت موظف است با طراحی‌های ویژه و سریع الوصول ضمن کوتاه کردن مسیر زنجیره تولید تا توزیع و عرضه گسترده میوه و مواد غذایی به همراه شفافیت اطلاعات، در ایام سال نو و همچنین ماه مبارک رمضان، برای کاهش قیمت‌ها اقدامات لازم را انجام دهد.
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.