پیدا شدن گوشت الاغ در یکی از هتل‌های اطراف حرم مطهر رضوی برنامه افزایش ظرفیت تولید روزانه پارس در سال جدید بیش از ۹۰ تن تخم مرغ غیر بهداشتی در شهرستان مشهد کشف و توقیف شد کم فروشی یک نانوایی در مشهد را به پلمب کشاند (۹ فروردین۱۴۰۳) جزئیات افزایش ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت در سال ۱۴۰۳ + جدول ۴۲ واحد گرانفروش و متخلف در مشهد پلمب شدند (۹ فروردین ۱۴۰۲) آغاز حراج‌های خرده‌فروشی اموال تملیکی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ حقوق ورودی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار مشخص شد تعریف ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب مشهد در سال جدید | اختصاص بیش از ۴ هزار میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات سایپا + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات ایران‌خودرو + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) جدی شدن احتمال تغییر دستمزد ۱۴۰۳ کارگران آیین‌نامه دستمزد  ۱۴۰۳ در هیئت دولت تصویب شد ویدئو| توضیحات رئیس سازمان برنامه بودجه درباره تخصیص ارز برای واردات خودرو (۸ فروردین ۱۴۰۲) فرودگاه‌ها زیر ذره بین نظارتی سازمان هواپیمایی کشوری جزئیات پیش فروش بلیت قطار‌های مسافری از ۹ فروردین ماه سهمیه ویژه اقلام اساسی به استان‌های مسافرپذیر تخصیص می‌یابد
سرخط خبرها

رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار مشهد: انتظار کاهش قیمت میوه در شب عید را داریم

  • کد خبر: ۶۰۶۶۵
  • ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۵
رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار مشهد: انتظار کاهش قیمت میوه در شب عید را داریم
رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار مشهد گفت: محدودیت صادرات میوه کشور تأثیر مستقیمی بر کاهش قیمت میوه در آستانه سال نو می‌گذارد.

طنین همتی|شهرآرانیوز، ۲هفته تا پایان سال باقی مانده، اما هنوز خبری از سازوکارهای تنظیم بازار به‌ویژه در بازار میوه اتخاذ نشده است. تاکنون جلساتی که در ستاد استان برای تنظیم بازار میوه برگزار شده، به نتیجه نرسیده است و معلوم نیست عرضه میوه تنظیم بازار برای متعادل‌سازی قیمت‌ها در ایام عید چه زمانی آغاز می‌شود.
میوه در ۳ماه پایانی سال افزایش بی‌سابقه‌ای را تجربه کرد، به‌طوری‌که حتی در برخی اقلام شاهد افزایش ۳ تا ۴برابری نسبت به مدت مشابه سال گذشته بودیم که باعث شد با وفور میوه در بازار و کاهش تقاضا روبه‌رو شویم.

احتکار و صادرات عامل اصلی گرانی این روزهای میوه در بازار

معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت گفته است: در سال۱۳۹۸ نسبت به سال۱۳۹۷ حدود ۷۰درصد رشد صادراتی و امسال نسبت به سال۱۳۹۸ حدود ۳۰درصد رشد صادرات میوه داشتیم و باید توجه کرد که سرکوب قیمت از طرفی سبب به مخاطره افتادن تولید و متعاقب آن، صادرات می‌شود.
باتوجه‌به اینکه در آستانه سال نو شاهد افزایش تقاضا هستیم، باید صادرات این محصولات متو‌قف شود تا قیمت‌ها را تحت‌تأثیر قرار دهد.

 

رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار مشهد دراین‌باره اظهار کرد: صادرات، احتکار و افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل از دلایل افزایش قیمت میوه در بازار است. متأسفانه امسال به‌علت گرانی میوه و صیفی‌جات و قدرت خرید ضعیف مردم، بازار میوه و تره‌بار تقاضایی ندارد، وگرنه میوه در میادین میوه و خرده‌فروشی‌ها فراوان است.

 

مصدق ادامه داد: قیمت‌ها نسبت به سال قبل 3 تا 4برابر شده است و باتوجه‌به اینکه مردم وضعیت اقتصادی مناسبی ندارند، این قیمت‌های نجومی بازار ما را هم تحت‌تأثیر قرار داده است. باتوجه‌به تجربه سال‌های قبل، انتظار داریم در ایام عید و شب عید قیمت‌ها کم شود و امیدواریم جلو صادرات گرفته شود تا مردم بتوانند میوه ارزان‌تر بخرند.

وی اضافه کرد: اگر در سال‌های گذشته شاهد افزایش قیمت در آستانه سال نو بودیم، احتمال دارد امسال با عرضه میوه‌های سردخانه‌ای و انبارها، در روزهای عید شاهد کاهش قیمت باشیم و امیدواریم این اتفاق بیفتد.

 

وی درباره آخرین تحولات بازار میوه و تره‌بار اظهار کرد: اکنون در بازار تقاضا بیشتر برای سیب و پرتقال است. میوه‌ای مثل انار خیلی در بازار موجود نیست و‌ اگر هم در بازار میوه و تره‌بار موجود باشد، با قیمت ۳۵هزار تومان عرضه می‌شود.

پرتقال شمال از ۸۰۰۰تومان تا ۱۴هزار تومان بدون احتساب سود خرده‌فروش در میادین میوه و تره‌بار عرضه می‌شود. پرتقال جنوب هم از ۱۸هزار تومان تا ۲۸هزار تومان و سیب هم از ۸۰۰۰تومان تا ۱۸هزار تومان عرضه می‌شود.

 

وی درباره گران‌ترین میوه کنونی در بازار اظهار کرد: اکنون موز با افزایش قیمتی که داشت، همچنان گران‌ترین میوه بازار است، به‌طوری‌که موز هندی ۴۰هزار تومان و‌ موز اکوادوری ۵۳هزار تومان عرضه می‌شود و موز پاکستانی هم از ۲۰هزار تومان در بازار موجود است.

 

وی ادامه داد: خوشبختانه پیاز و گوجه‌فرنگی و سیب‌زمینی با قیمت مناسب به وفور در بازار موجود است. سیب‌زمینی از قیمت ۲۰۰۰تومان تا ۳۰۰۰تومان در بازار موجود است. پیاز هم حدود کیلویی ۳۰۰۰تومان موجود است و خوشبختانه افزایش قیمت در آن نداشتیم. لیموترش هم از ۱۸هزار تا ۲۰هزار تومان موجود است. سبزی‌های بسته‌بندی هم که از شمال به بازار مشهد عرضه می‌شود، حدود کیلویی ۳۰۰۰تومان در بازار خرده‌فروشی عرضه می‌شود.

 

رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار مشهد در ادامه گفت: علاوه بر صادرات که بر قیمت میوه تأثیر گذاشته است، هزینه‌های جانبی از جمله حمل‌ونقل و دستمزد هم در آن تأثیرگذار است، اما بازهم افزایش قیمت‌ها بیشتر تحت‌تأثیر صادرات است. باید هرچه زودتر به این مسئله رسیدگی شود تا مردم دست‌کم در شب عید میوه ارزان‌تر بخرند.

 

وی افزود: در آتش‌سوزی‌ای که در مرز دوغارون اتفاق افتاد و باعث شد بعضی اقلام مثل گوجه‌فرنگی به بازار برگشت داده شود، کاهش قیمت کاملا محسوس بود. ما تقریبا از اواخر پاییز شاهد افزایش قیمت بودیم که در بعضی از اقلام بیش از ۳برابر افزایش قیمت داشتیم. درباره تنظیم بازار شب عید نیز تا این لحظه در مشهد کسی به‌عنوان مباشر خرید، چه از شمال و چه از استان‌های غرب کشور مشخص نشده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->