طنین همتی| شهرآرانیوز، محمدباقر قالیباف در مراسم افتتاح چند پروژه شهری در مشهد گفت: توفیق حضور در شهر مشهد را به برکت اقدامات خوبی که شهرداری انجام داده است، داریم. این توفیق منحصربهفردی در این شهر مقدس است که عملیات زیرساختی در آن انجام میدهند و بستر را برای زائران و مجاوران هموار میکنند.
وی افزود: همه ما خدمتگزاران مردم هستیم. اولین نکتهای که باید بدانیم، ضرورت پیشرفت در شهرهای ماست که اجتنابناپذیر است. متأسفانه مهاجرت از شهرهای کوچک حتی روستاها به شهرهای کلان باعث میشود سرانه خدمات شهری کم شود که عیبی بزرگی در حوزه سرمایهگذاری ملی ماست.
وی ادامه داد: سیستم غلط اعمالنکردن و انجامندادن تصمیمات باعث شد مردم از مناطق دوردست به حاشیه شهر بیایند؛ بنابراین زیرساختهای شهری برای یک زندگی خوب که حق مردم است، وظیفه شهرداری است. متأسفانه در قانونگذاریها کملطفیها شامل حال شهرداری شده است، باتوجهبه اینکه بار سنگینی را بدوش میکشند.
*عکس از محسن بخشنده
او با تأکید بر اینکه اقتصاد معیشتی و شهری هم هنر زندگی خوب است، اما باید از جهت اقتصاد و معیشت شهری با محوریت شهرداری همگام باشد که اینگونه نیست، افزود: وقتی از زندگی خوب حرف میزنیم، منظور آرامش شهر و اوقات فراغت شهری است و اینکه حتما با رویکرد اجتماعی باشد. وقتی از زندگی خوب حرف میزنیم، منظور همین هوشمندسازی و کارآمدسازی است. وقتی از زندگی خوب حرف میزنیم، یعنی هرگز نباید بپذیریم بین ۳۰ تا ۳۵درصد حاشیهنشین داریم. وقتی حاشیهنشین داریم، یعنی فقر و ظلم داریم. باید آنها در اولویت قرار بگیرند. این زندگی خوب با همت مدیریت شهری و شهرداری انجام میشود.
قالیباف ادامه داد: باتوجهبه تجربه کاریمان، نباید در حوزه مسائل شهری بههیچعنوان نگاه سیاسی داشته باشیم؛ هر نگاه سیاسی در مدیریت شهری سم مهلکی برای مردم و مدیریت شهری است.
به گفته وی، نکته دیگر در حوزه خدمات و وظایفمان، این است که باید حکم خورشید برای مردم داشته باشیم؛ برای خورشید مهم نیست بر چه فردی میتابد. ما در حوزه خدمات و امنیت باید با همین دید به مردم نگاه کنیم، غیر از این به مردم ظلم کردهایم. البته که مبانی انقلاب و مکتب قران بر ما مکلف کرده است عدالت مبنای کار باشد و محرومان در اولویت کار مدیریت شهری باشند. مردم هم همراهی دارند که این اولویت صورت بگیرد. توجه به مردم کمبضاعت و حاشیهشهر تبعیض نیست، عین عدالت است.
قالیباف در ادامه با بیان اینکه شهرداری باید رویکرد محلهمحوری داشته باشد و نمیشود یک نسخه برای کل شهر گرفت، افزود: اگر این امر مرکز نسخهپیچی ما باشد، چقدر کار سختتر است.
وی با اشاره به چهار عنصر مهم در مدیریت شهری اظهار کرد: مدارس در حوزه محلات باید پیوندی محکم در آن محله داشته باشند. محلهمحوری باید با مرکزیت مسجد و تفکر مسجدی انجام شود؛ مسجد نهتنها جای نمازخواندن است، بلکه باید نقطهای فعال در محله باشد. اگر این سه مهم باهم ارتباط پیدا کنند، خیلی از آسیبهای اجتماعی را شاهد نخواهیم بود؛ مردمیسازی در همین نقطه است. مدیریت شهری میتواند نقطه تحول باشد بهشرط اینکه عدالت را مدنظر داشته باشیم.
وی در پایان جنایتهای اسرائیل در غزه محکوم را و تأکید کرد: لازم است همه امت اسلامی با هر گرایش و سلیقه و دین و مذهبی این اقدام را محکوم کنند.
محمدرضا کلائی، شهردار مشهد، نیز در مراسم آغاز عملیات حفاری خط چهار قطار شهری مشهد و چندین پروژه عمرانی شهرداری مشهد گفت: با همدلی در استان از مقامات اجرایی تا مسئولان نظامی و تولیت آستان قدس حال مشهد خوب است.
وی ادامه داد: ۲۷ هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی در حال انجام داریم که نسبت به گذشته پیشرفت قابل توجهی داشته است.
شهردار مشهد خاطرنشان کرد: امیدوارم حضرت رضا(ع) از تلاشهای ما راضی و خوشنود باشند.
وی در ادامه گفت: ۶۰ درصد تونل خط سه تکمیل شده است. حفاری خط چهار امروز از مهرمادر به سمت حرم مطهر آغاز شد. از سمت شهرک شهید رجایی شروع شد تا سریعتر پیش رود.
به گفته شهردار مشهد خط ۴ مناطق پیرامونی و حاشیه شهر را پوشش میدهد که در جهت رفع تبعیض در شهر اهمیت دارد. فاز اول آن ۱۱۰۰ میلیارد است، جمعاً ده هزار میلیارد تومان هزینه خواهد داشت.
وی افزود: امروز همچنین سامانه شهروندسپاری و حملونقلی و زیست محیطی رونمایی شد.
خلیلالله کاظمی، معاون عمران، حملونقل و ترافیک شهرداری مشهد، نیز در مراسم آغاز عملیات حفاری خط چهار قطار شهری مشهد و افتتاح چندین پروژه بزرگ مدیریت شهری با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مشهد امروز پیشرو احداث مترو در کشور است. تا امروز ۱۱ کیلومتر از حفاری تونل خط سه در جبهه شرقی حدفاصل میدان فردوسی تا میدان صبا انجام شده و تنها ۲ کیلومتر از تونل خط سه در این جبهه باقی مانده است که حداکثر تا پایان سال ۱۴۰۰ با رسیدن دستگاه حفار به شهرک ابوذر حفر تونل در این جبهه به اتمام خواهد رسید.
وی افزود: فعالیتها برای بهرهبرداری از ۵.۵ کیلومتر از خط سه قطار شهری حدفاصل میدان شهدا تا پایانه امام رضا(ع) در ۶جبهه درحال انجام است.
به گفته وی، خط چهار قطار شهری به طول ۱۷.۵ کیلومتر با ۱۵ ایستگاه از انتهای مهر مادر تا شهرک شهید رجایی احداث خواهد شد و در میدان شهدا به خطوط دو و سه متصل میشود.
وی خاطرنشان کرد: اعتبار خط چهار ۱۱۰۰ میلیارد تومان پیشبینی شده است. سال ۹۲ همه هزینهها از طریق دولت تأمین شد، اما بعد از آن از طریق اوراق مشارکت تأمین اعتبار شد. امیدوارم با کمک آقای قالیباف سهم مشهد از این اوراق بیشتر شود.
کیانوش کیامرز، مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد، نیز در مراسم آغاز عمليات حفاری خط چهار قطار شهری مشهد و افتتاح چندین پروژه بزرگ مدیریت شهری با حضور رئيس مجلس شورای اسلامی گفت: عملیات دستی خط ۳ قطار شهری که از الهیه آغاز شد، ۳.۸ هکتار آن بهصورت دستی انجام میشود.
وی با بیان اینکه قرارداد پروژه ۴۰۰ میلیارد تومان و خط سه طولانیترین مسیر مترو مشهد است، افزود: سال۹۵ عملیات حفاری خط سه به طول ۲۸ کیلومتر از میدان فردوسی در دو جبهه آغاز شد، ۱۷ کیلومتر حفاری شده است. دو ایستگاه در محدوده حرم مطهر داریم.
به گفته وی، ۳هزار میلیارد تومان اعتبار نياز داریم، درحالیکه ۸۰ درصد ایستگاهها کامل شده است.
علی شیرازی، مدیرکل اداره امور شهرسازی شهرداری مشهد، همچنین در مراسم آغاز عملیات حفاری خط چهار قطار شهری مشهد و افتتاح چندین پروژه بزرگ مدیریت شهری با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مردم فارغ از اینکه کجای شهر، کشور یا دنیا هستند، میتوانند از خدمات شهرداری الکترونیک مشهد استفاده کنند.
وی افزود: هرکس با هر سطح سواد و تخصص میتواند خدمات شهرسازی مثل استعلام و پایانکار را در منزل بهصورت صفر تا ۱۰۰ انجام دهد.
به گفته وی، در زمان کرونا شهرداری مشهد حرفهایترین خدمات را به مردم ارائه کرد. ۴هزار متخصص بهعنوان پشتیبان در این طرح فعالاند.
شیرازی خاطرنشان کرد: سیستم، پیشنهاد مالک را دریافت میکند و بهصورت هوشمند آن را اصلاح و ارسال میکند.