فرزانه شهامت | شهرآرانیوز؛ همان بای بسم ا... به خود و مهمانانمان یادآور میشویم که چارهای نداریم جز مختصر صحبت کردن. هرچند که چالشی شدن بحث و گذشت یک ساعت و اندی از ابتدای گفتگو نشان داد که تذکرمان مثمرثمر نبوده است. چیز عجیبی هم نیست.
برای هزاران کاربر کنونی و رو به افزایش این مجموعه، پای یک عمر زندگی مشترک در میان است. در روزهایی که بوی عید و شادی، مشاممان را پر کرده است، میزبان مدیران «مجموعه توانمندسازی و تسهیلگری ازدواج آدم و حوا» هستیم؛ مجموعهای که یکی از خدماتش، کمک به جوانهای دم بخت برای پیداکردن نیمه گمشده شان است.
اصغری: محمدحسین اصغری، کارشناس ارشد فناوری اطلاعات از دانشگاه امام رضا (ع) و مدیرعامل مجموعه آدم و حوا هستم.
ستاری: سیدمصطفی ستاری هستم. سطح چهار حوزه علمیه و مسئول مرکز مشاوره آدم و حوا.
اصغری: وارد دوره رشد شده ایم یعنی مرحله مقدماتی ورود به پارک علم و فناوری را سپری کرده ایم و از نظر تعداد کاربر، میزان خدمات، مجوزها و هیئت مدیره به سطح ویژهای رسیده ایم. ۳ تا ۶ ماه بعد از ورود به دوره رشد میتوان دانش بنیان شد. مجوز فناور هم مجوزی است که اگر بگیری، تسهیلات ویژه دریافت میکنی؛ همین.
اصغری: باید تمدید کنیم. بگذارید به حساب مشغله. میتوانید اشاره نکنید.
اصغری: سال ۹۷ با دوستان جمعیت امام رضاییها به این نتیجه رسیدیم که اگر بخواهیم در بُعد خانواده اثرگذار باشیم، باید یک پنج ضلعی را درکنار هم داشته باشیم؛ همسان گزینی، آموزش، مشاوره، تسهیلگری و شبکه سازی واسطه ها. برای اولی، الگوریتم هوشمند تعریف کردیم. در بحث دوم یعنی آموزش، با کمک استادان درجه یک، حدود ۸۰۰۰ دقیقه فیلم آموزشی ضبط شده و بستر آموزشمان از قبل ازدواج تا تربیت فرزند، کامل است. در زمینه سوم یعنی مشاوره، مشاوران زبدهای که میشناسید با کمترین هزینه و خیلی جاها رایگان، پیش و پس از ازدواج مشاوره میدهند.
برای تسهیلگری، برنامه ارتباط با اصناف مرتبط با ازدواج مثل آتلیهها را در دستورکار داریم تا برای کاربران آدم و حوا تخفیف داشته باشند. درباره قسمت پنجم (شبکه سازی واسطه ها) الان در مشهد خودمان حاج خانمهایی هستند که واسطه گری میکنند. ما بستری را فراهم میکنیم که ازطریق پلتفرم ما کارشان را گسترش بدهند. دانشگاه ها، مثل دانشگاه علوم پزشکی هم با ما تفاهم نامه دارند. ما قدرت واسطه گرها راتجمیع میکنیم.
اصغری: اوایل سال ۹۸.
اصغری: پارسال، ابتدا مجوزای نماد وزارت صمت را گرفتیم. رونمایی رسمی، مرداد پارسال بود. آبان برای مجوز سازمان تبلیغات درخواست دادیم. اردیبهشت امسال اعطا شد.
اصغری: در همین مدت ۱۰ هزار کاربر منحصربه فرد (یونیک) جذب شدند و ما به ۳۰ هزار درخواست، خدمت ارائه کردیم.
اصغری: مواردی که به ما اطلاع دادند، ۳۵۵ ازدواج و ۱۱ فرزند است.
اصغری: ۳۷ هزار تا که ۱۷ هزار تا را سیستم رد کرده است، چون به صورت هوشمند، تشخیص داده که اینها به درد هم نمیخورند. ۱۰ هزار تا را طرف مقابل رد کرده است. ۱۰ هزار تای باقی مانده به مرحله دادن شماره تلفن رسیده است که در میان آنها یک مورد گزارش تخلف هم نداشته ایم.
اصغری: ما دو فرایند داریم. یکی همسان گزینی با کمک هوش مصنوعی، دیگری اینکه آقا فرم خانم را (بدون مشخصاتی مثل اسم و عکس) دیده و درخواست وساطت کرده است. اگر سامانه و دخترخانم بپذیرند، به مرحله معرفی خانوادهها میرسد.
اصغری: نه، به هیچ وجه. برخی استادان، آمار ازدواج را به دلیل زیادبودن باور نمیکردند تا اینکه مستندات ارائه کردیم. ما هنوز تبلیغ خاصی نداشته ایم. ضمن اینکه مگر هر کس یک بار رفت خواستگاری، به جواب میرسد؟
ستاری: هرقدر تعداد کاربران بیشتر شود، شمار ازدواجها به صورت نمایی زیاد میشود.
اصغری: همه جای کشور؛ اما مشهد، اصفهان، کرمانشاه، اهواز، شیراز و اردبیل بیشترین ازدواجها را دارند.
اصغری: تا جایی که ما رصد کردیم، صفر.
ستاری: ببینید، ما در آدم و حوا ادعای معجزه نداریم و نمیگوییم هیچ وقت طلاقی رخ نخواهد داد. همین که آمار طلاق را به طور محسوسی کاهش بدهیم، کار بزرگی است. تا الان موردی نداشته ایم که طرفین در دوره عقد یا بعد از تشکیل زندگی مشترک جدا شوند. کم و بیش اطمینان دارم چنین اتفاقی نمیافتد، زیرا موارد مختلف را بررسی میکنیم، چیزهایی که شاید تصورش را نکنید یک مشاور به آنها توجه کند.
اصغری: نه. ما قبل از خلقت مجموعه آدم و حوا ازدواج کرده بودیم.
اصغری: بله.
اصغری: ما فناوری را به خدمت سنت و عرف اصیل آوردیم. در روش سنتی، مبنا خانواده است. در آدم و حوا هوش مصنوعی و آی تـی برای یک تطبیق یابی هوشـــمند دخــــیـل شده است و همچنان، خانوادهها محور کار هستند.
اصغری: دخترها و پسرهای آماده ازدواج، در سامانه آدم و حوا فرم پر میکنند. بعد از اینکه این فرم تأیید شد، باید خانواده هایشان را به ما معرفی کنند. بعد از احراز هویت ها، سامانه هوشمند همسان گزینی، گزینههایی را برای ازدواج معرفی میکند. اگر طرفین تأیید کردند، مادر دختر خانم به مادر آقا پسر معرفی و خواستگاری به روش اصیل و سنتی انجام میشود. همه ازدواجهایی که با آدم و حوا انجام شده با محوریت خانواده بوده است.
اصغری: آدمها مغز سیستم را طراحی کردند. استادان بارز حوزه خانواده که چندین جلد کتاب و هزاران مشاوره داشته اند، مثل آقای عباسی ولدی، شیوه نامهای را دتدوین کردند که واسطه گری اسلامی در بستر آی تی انجام بشود. تا امروز -به درستی- آنچه را مدنظر استادان بود انجام داده ایم. استادانی مثل آقای واعظ موسوی، آقای داوودی نژاد، خانم نیلچی زاده، خانم دکتر فردوسی، آقای حورایی و ... بر عملکرد سامانه صحه گذاشتند. کار ما دانش بنیان است و عضو پارک علم و فناوری خراسان رضوی هستیم.
اصغری: رایگان است.
اصغری: ۱۵ نفر.
اصغری: همه دارند حقوق میگیرند. تمام هزینههای آدم و حوا تا الان به صورت مردمی و خیریهای تأمین شده است. سازمان مردم نهاد «جمعیت امام رضایی ها» با مدیریت حاج حسین یکتا، منابع خیریهای را در اختیار طرح قرار دادند. نگاه مردم به امور خیریه دارد تغییر میکند. تا دیروز به چند زوج جهیزیه میدادند. الان با همان پول، به مدیریت پلتفرمی مثل آدم و حوا کمک میکنند که خدمات دهی به هزاران نفر را انجام میدهد.
ستاری: نه. جوانبی که گفتم مثل اینکه از اپلیکیشن، درآمد تبلیغاتی کسب کنیم و برای هزینههای جاری، خرج کنیم. کسانی که در رأس این مجموعه هستند، درآمدهای خوبی از فعالیت هایشان خارج از این مجموعه دارند و نیازی به کسب درآمد از آدم و حوا ندارند.
اصغری: حدود ۱۷۰ تا.
اصغری: ویژگیهای ظاهری، اعتقادی، دوران کودکی، اهداف آینده، مباحث شغلی، انتظارات از طرف مقابل (مادی، معنوی، اخلاقی)، فرهنگهای مراسم ازدواج، روابط اجتماعی و طبع شناسی.
ستاری: بخشی هم در پشتیبانی معلوم میشود. سطح فرهنگ خانوادهها را بعد از اینکه پشتیبان با آنها مرتبط میشوند بررسی میکنیم. بعد هم دورههای آموزشی و مشاوره داریم، تا جایی که خودشان بخواهند.
ستاری: بله بسیار کم. هزینه دوره استادی که همه او را میشناسند و بهتر است اسم نبریم، کمتــــر از ۱۰۰ هزار تومان است و همین دوره، به صورت خصوصی و آزاد، ۲ میلیون تومان.
اصغری: نه. استادان به اعتبار جمعیت امام رضاییها با ما تعامل خوبی دارند.
ستاری: ما دو گروه مراجع میتوانیم داشته باشیم. کسانی که واقعا قصد ازدواج دارند و آنهایی که ندارند؛ دنبال وقت گذرانی اند، کنجکاوند یا هر چه. هیچ کس نمیآید صد و چند سؤال را جواب بدهد و بعد، وارد مواجهه با پشتیبانهای آموزش دیده بشود.
اصغری: جواب سؤالات و بعد ارسال مدارکی مثل صفحه اول و دوم شناسنامه خود، مدارکی از مادر و.... نه، هیچ کس برای وقت گذرانی یا هر نیتی جز ازدواج وارد چنین فرایند وقت گیری نمیشود.
اصغری: ممنوع است. چنین خدماتی نداریم. مورد داشتیم که طرف، رضایتنامه کتبی همسر اولش را هم آورده بود که ما نپذیرفتیم.
اصغری: بلافاصله حساب کاربری مسدود میشود. همان طور که گفتم آنقدر سختگیریها زیاد است که کسی برای ماجرا جویی وارد سامانه ما نمیشود.
ستاری: مشکلی که جوانها و خانوادهها دارند، این است که حرف هم را نمیفهمند و نمیتوانند همدیگر را مجاب کنند. برای نمونه، آقا پسر به ظاهر همسر آینده اش اهمیت میدهد و برای خانواده، این گزینه اولویت نیست. به صورت طبیعی، کسی که سراغ آدم و حوا میآید، نظر استادان را قبول دارد. ما چیزی را که تشخیص میدهیم براساس شاخصهای کارشناسی تعیین میکنیم؛ ممکن است گاهی حق را با جوان یا گاهی با خانواده اش بدانیم. اگر دیدیم اختلافی وجود دارد طرفین را اقناع میکنیم.
اصغری: ما که به افراد نمیگوییم باید دنبال حوریه و غلمان باشند. ما میگوییم زوجین هر چه که هستند، باید همسان باشند و به درد هم بخورند.
ستاری: هر کس با هر شرایطی میتواند از آدم و حوا استفاده کند. ما در سؤالاتمان انواع پوشش خانمها و آقایان و حتی استعمال مواد مخدرو دخانیات را دیده ایم. در دورههای آموزشی و پشتیبانیها سعی مان این است که موارد مرتبط با مسائل خانوادگی را اصلاح کنیم. مثلا آقایی مواد مخدر مصرف میکند. خانم هم مسئلهای ندارد، شاید پدری داشته که یک عمر استعمال کرده است. میدانیم این قضیه در زندگی مشترک تأثیر دارد. به این فرد میگوییم ترک کن، این هم مشاوری که میتوانی کمک بگیری. بنا به هر علتی اگر نمیشود، با این شرایط رفتار کن تا به زندگی مشترکت آسیب نزند.
اصغری: محرمانگی دو جنبه دارد؛ یکی از نظر ساختار فنی است یکی مدیریتی. از نظر فنی نگرانی تان این است که اگر هک بشویم، همان طورکه میلیونها ایمیل یاهو هک شد، آن وقت چه؟ ادعا نداریم که امنترین سامانه دنیا را داریم و هیچ هکری از هیچ جای دنیا نمیتواند نفوذ کند. اما این کار راحت نیست؛ چون جدیدترین پروتکلهای امنیتی را لحاظ کردیم. لطفا توضیحات فنی بنده را به خاطر برخی ملاحظات امنیتی، ننویسید. همچنین داریم در مسابقات باگ بانتی شرکت میکنیم؛ مسابقاتی که جایزه میدهیم به هر کس که بتواند ما را هک کند.
ستاری: از نظر مدیریتی، دسترسی کامل به اطلاعات کاربران، به مدیران ارشد محدود است که صلاحیتشان از نظر امنیتی تأیید شده است. کارشناسان هم به صورت طبقه بندی به دادهها دسترسی دارند. همچنین برای احراز اطلاعات شناسایی متقاضیان، فقط ۲۴ ساعت به کارشناس مجموعه، وقت داده و بعد از آن، دادهها قفل میشود. دسترسی به شماره تلفن کاربران، پروتکل امنیتی دارد. کارشناسی که به شماره خانواده دخترخانم دسترسی دارد؛ برای اطلاع از شماره خود دخترخانم، محدودیت دارد.
ستاری: تأیید اطلاعات، پیشترها یک روزه بود. بعد از تبلیغات و برنامه تلویزیونی، تماسها خیلی زیاد شد. داریم پشتیبانها را زیاد میکنیم تا دوباره به همان ۲۴ ساعت برسیم. از لحظه تأیید سامانه، معرفی گزینهها شروع میشود.
اصغری: در سه روز باید تعیین تکلیف شود. دختر تا ۴۸ ساعت فرصت دارد بگوید میخواهد یا نه. اگر تأیید کرد ۲۴ ساعت بعد، باید شماره تلفن مادر دختر خانم به مادر آقا پسر داده و تماس گرفته شود. اگر در ۷۲ ساعت، فرایند به تماس نرسد؛ ما به دلیل اینکه آقاپسر، سیستم را معطل و خانواده دختر خانم را منتظر نگه داشته است، محدود میکنیم. کوچکترین چیزها را کارشناسان دیده اند.
اصغری: طرفین دائم به ما بازخورد میدهند. مورد داشتیم که خانواده دختر خانم پس از خواستگاری، از رفتار خانواده آقا پسر گله کردند و گفتند درباره یکی از ویژگیهای ظاهری دخترخانم، از لفظ غیر مؤدبانهای استفاده کردند. ما اینها را شناسایی میکنیم، امتیاز منفی میدهیم و گاهی تا مرحله انسداد حساب کاربری پیش میرویم.
ستاری: نمیشود گفت هیچ تکدر خاطری پیش نمیآید؛ جزو طبیعت ارتباطات است؛ با این حال حساسیتمان را از وساطتهای عادی خیلی بالاتر برده ایم.
اصغری: به سایت آدم و حوا به نشانی adamvahava.org مراجعه و گزینه ارتباط با ما را انتخاب کنند. این گزینه در اپلیکیشن آدم و حوا هم هست. در دایرکت اینستاگرام به نشانی adamvahava_org هم پاسخ گو هستیم.