چرا آمار ازدواج در دوران کرونا افزایش یافت؟

  • کد خبر: ۷۴۷۶۹
  • ۲۹ تير ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۷
چرا آمار ازدواج در دوران کرونا افزایش یافت؟
حتما شما هم باخبر شده‌اید که امسال نسبت به سال گذشته آمار ازدواج افزایش یافته است و در سال۱۴۰۰ در خراسان‌رضوی نسبت به سال قبل در ثبت این سنت نیکو ۱۷/۷رشد داشته‌ایم.

جانقربان | شهرآرانیوز- حتما شما هم باخبر شده‌اید که امسال نسبت به سال گذشته آمار ازدواج افزایش یافته است و در سال۱۴۰۰ در خراسان‌رضوی نسبت به سال قبل در ثبت این سنت نیکو ۱۷/۷رشد داشته‌ایم.

آمار چه می‌گوید؟

طبق آمار سازمان ثبت در استان، از ابتدای سال تا ۲۰تیرماه ۱۸۷۱۳ ازدواج ثبت شده است که ۱۷/۷درصد نسبت به سال قبل رشد داشته است.
تعداد ازدواج در مدت مشابه سال قبل ۱۵۹۰۳ واقعه بوده است و در مشهد از ابتدای سال تا ۲۰تیرماه ۸۱۶۲ زوج سنت نیکوی ازدواج را به‌جا آورده‌اند که رشدی ۱۷/۲درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل است. گفتنی است تعداد ازدواج‌های ثبت‌شده در سال قبل ۶۹۶۶ واقعه نسبت به مدت مشابه امسال کمتر ذکر شده بود. حالا با این اعدادوارقام و رشدی که ازدواج به خود گرفته است، سؤال این است که چه کسی یا چه چیزی عامل ازدواج افزایش شد؟

از عجایب یک ویروس

مادر داماد است و حسابی از سروسامان‌گرفتن پسرش خوش‌حال است. می‌گوید: نه اینکه نخواهیم مهمان دعوت کنیم، ولی به هرکسی از اقوام زنگ زدیم، عذرخواهی کردند و گفتند به‌علت کرونا به مجلس نمی‌آیند. راستش را بخواهید از اول هم قصد مجلس‌گرفتن نداشتیم، گفتیم همین پول تالار را به یک زخمی بزنند. خدایی کرونا هر چیز بدی داشت، این یکی خوب بود، چون دیگر پشت سر آدم حرف درنمی‌آورند که مجلس نگرفتی، همه می‌گویند به‌علت کرونا مجلس نگرفتند!

یکی از آقادامادهایی که در فروردین امسال راهی خانه بخت شده است نیز می‌گوید: من که از اول با خرج‌دادن مخالف بودم. هرچقدر هم که پذیرایی خوبی بکنی، مردم آخرش می‌گویند یک‌چیزی کم بود! بعدش هم با این ۱۰۰میلیون تومان پول مجلس دست‌کم چند وسیله می‌شود خرید!

عروس این داماد البته چندان از این اتفاق راضی نیست. او می‌گوید: من که خیلی دوست داشتم مجلس بگیریم، ولی به‌علت کرونا نشد، اما شوهرم قول داده است که وقتی کرونا تمام شد حتما برایم یک مجلس خوب بگیرد که به دلم نماند.

زوج دانشجوی دیگری که حسابی حسابگر هستند نیز می‌گویند: ما حساب‌وکتاب کردیم و دیدیم با تمام مخارج جانبی باید ۲۰۰میلیون تومان برای یک شب خرج کنیم. پولش را نداشتیم و اگر مجبور بودیم باید پول وام ازدواج را خرج می‌کردیم و ۴سال در عقد می‌ماندیم، ولی وقتی با خانواده مشورت کردیم و گفتند در این شرایط کرونایی کسی مهمانی نمی‌آید و اگر مجلس بگیریم ممکن است عامل بیماری و چه‌بسا مرگ‌ومیر شویم، دیگر مجاب شدیم که با پولمان وسیله بخریم و سر خانه‌و‌زندگی خودمان برویم. الان خرج که نکرده‌ایم هیچ، سر اقوام منت هم می‌گذاریم که به‌دلیل سلامتی شما مجلس نگرفتیم.

مادر یک نوعروس دیگر هم می‌گوید: برای مجلس مجبور بودیم طلا از داماد بگیریم که جلو چشم مردم نشان بدهیم، ولی حالا با دامادمان راه آمده‌ و گفته‌ایم که فعلا سرویس طلا نمی‌خواهیم. با این حقوق‌های کم‌، طفلی باید درآمد یک‌سالش را برای یک سرویس می‌گذاشت و سال دیگر برای عقدکنان می‌آمد!

کرونا همراه با خانواده‌ها

بسیاری از مردم دلیل افزایش ازدواج را ویروس کرونا می‌دانند، درحالی‌که روان‌شناسی که به گفت‌وگو با خبرنگار شهرآرانیوز نشسته است، دلیل آن را آسانی ازدواج و تغییر نگاه نسل نو می‌داند و می‌گوید: نسل در آستانه ازدوج الان که بیشتر جوانان دهه۸۰ هستند، نوع نگاه دیگری به زندگی دارند و آن را آسان‌تر می‌بینند. ضمن اینکه این نسل یاد گرفته است حرف خودش را به کرسی بنشاند و به‌نوعی فرزندسالار است. در زمان ازدواج نسل‌های قبلی مانند دهه۶۰ هرچه خانواده می‌گفت باید انجام می‌شد و خانواده هم غالبا شرایط مرسوم را پیش می‌گرفت که بیشتر چشم‌وهم‌چشمی بود.

مریم الهیاری می‌افزاید: منکر این نمی‌شوم که کرونا شرایط را راحت‌تر کرده است، اما نسل الان دوست دارد برای خودش هزینه کند و به دور از مناسبات اجتماعی و رسوم باشد، حتی به‌نوعی دنبال هنجارشکنی هم هست. البته ناگفته نماند که این نسل درک خوبی از شرایط جامعه نیز دارد و همچنین در درک شرایط طرف مقابل بیشتر همراهی می‌کند.

وی در ادامه می‌گوید: این نسل آسان و راحت به زندگی نگاه می‌کند که این نوع نگاه باید مدیریت شود، زیرا ممکن است همان‌قدر که در ساختن مؤثر است، در خراب‌کردن هم اثر بگذارد. خانواده‌ها باید یاد بگیرند که چه با کرونا و چه بی کرونا خودشان باشند. این روزها بهانه‌ای برای کم‌کردن مخارج وجود دارد، اما سنگ‌هایی را که جلو پای جوانان می‌گذارند، دور بیندازند و بپذیرند که همه نمی‌توانند شرایط ایدئالی برای زندگی مشترک داشته باشند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->