صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

دلایل افزایش قیمت ماهی در بازار چیست؟

  • کد خبر: ۸۴۲۸۷
  • ۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۱
گرانی به بازار آبزیان هم رسید، به‌طوری‌که قیمت هر کیلو ماهی قزل‌آلا اکنون در بازار به ۸۰ هزار تومان رسیده است.

طنین همتی|شهرآرانیوز، گرانی به بازار آبزیان هم رسید، به‌طوری‌که قیمت هر کیلو ماهی قزل‌آلا اکنون در بازار به ۸۰ هزار تومان رسیده است. قیمت ماهی قزل‌آلا در سال ۹۷ دوازده‌سیزده هزار تومان بود که نشان می‌دهد در ۳ سال، بیش از ۵۰۰ درصد افزایش قیمت داشته است. افزایش قیمت گوشت قرمز و مرغ، تقاضای مصرف ماهی را در بازار افزایش داده است، اما افزای چشمگیر قیمت ماهی روند نزولی تقاضا را برای این بازار در پی دارد.
مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی درباره دلایل افزایش قیمت انواع ماهی در بازار اظهار کرد: افزایش قیمت آبزیان کشوری است. بهای تمام‌شده ماهی در بازار از ابتدا تا زمان عرضه تحت‌تأثیر عوامل متعددی  ازجمله هزینه خوراک ماهی، هزینه مراکز نگهداری و پرورش ماهی، هزینه حمل‌ونقل، کارگری و انرژی که در این مدت همه این هزینه‌ها افزایش شده است.
دکتر مجید طاهرپور با بیان اینکه هزینه خوراک ماهی حدود ۶۰ درصد بهای تمام‌شده  پرورش ماهی را تشکیل می‌دهد تاکید کرد: هزینه خوراک آبزیان در این مدت افزایش چشمگیری داشته است. همه این فاکتور‌ها دست‌به‌دست هم داده‌اند تا قیمت تمام‌شده ماهی زیاد شود.
وی گفت: حضور واسطه‌ها در این بازار و تأثیرشان بر قیمت ماهی هم افزایش پیدا کرده است که این موضوع هم در قیمت آن تأثیرگذار است.
وی درباره اقدامات انجام‌شده برای توسعه و گسترس آبزی‌پروری در خراسان‌رضوی اظهار کرد: . اقدامی که ما در استان برای افزایش تولید و کنترل قیمت انجام دادیم شامل راه‌اندازی و افتتاح ۲ کارخانه خوراک آبزیان در سال جاری است که با راه‌اندازی این ۲ کارخانه  نه تنها بخشی از خوراک آبزیان در خود استان تأمین می‌شود  بلکه قابلیت صادرات را به سایر استانها فراهم می شود. 
طاهرپور با بیان اینکه به‌دنبال افزایش مراکز تکثیر و حد واصط در استان هستیم تا بچه‌ماهی مورد نیاز در خود استان تولید شود، اظهار کرد: مراکز تکثیر و حد واصط مراکزی هستند که در تولید و تکثیر بچه‌ماهی نقش دارند. با افزایش تولید در این بخش، دیگر به تأمین بچه‌ماهی از سایر استان‌ها نیاز نیست. در نتیجه صرفه‌جویی زیادی در قیمت تمام‌شده خواهد داشت.
وی افزود:  مکانیزاسیون و استفاده از فناوری جدید برای افزایش تولید در واحد سطح است که مسلما در افزایش تولید ماهی نیز مؤثر است. همچنین ایجاد مراکز مستقیم عرضه آبزیان از عواملی است که از ورود دلالان به این حوزه جلوگیری می‌کند. بر همین اساس پیگیر هستیم که چنین مراکزی در مشهد توسعه یابد.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.