صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

علت افزایش قیمت خودرو چیست؟ مدیران ایران خودرو و ساپیا توضیح دادند (۲۰ آبان ۱۴۰۰)

  • کد خبر: ۸۷۵۶۴
  • ۲۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۳
  • ۳
مدیران عامل دو شرکت خودروسازی، ایران خودرو و سایپا درباره دلایل افزایش مجدد قیمت خودرو پاسخ دادند.

به گزارش شهرآرانیوز، فرشاد مقیمی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری چهارشنبه شب (۱۹ آبان ۱۴۰۰) در شبکه دو سیما با اشاره به افزایش ۱۹ درصدی قیمت خودرو‌های این شرکت افزود: در محصولات گروه صنعتی ایران خودرو بر اساس فرمول شورای رقابت و تورم بخشی که در آن لحاظ می‌شد و بانک مرکزی درصد تورم بخشی را در گذشته نزدیک اعلام کردند و بر اساس همان چارچوب وزارت صمت این موارد را به خودرو ساز‌ها اعلام کردند و ما بر همان اساس اقدام کردیم.

مقیمی گفت: در پژو پارس ۱۷/۴ دهم درصد رشد قیمت داشتیم که در این افزایش قیمت هیچگونه سودی لحاظ نشده است.

وی خاطر نشان کرد: افرادی که تا پایان سال ۱۳۹۹ ثبت نام کردند و سود مشارکت هم ندارند تورم اردیبهشت سال ۹۹ را برایشان لحاظ نکردیم و با قیمت پایین‌تر خودرو را دریافت می‌کنند بعنوان مثال قیمت مصرف کننده پژو پارس برای افرادی که دارای سود مشارکت هستند. ۱۶۴ میلیون تومان می‌باشد و افرادی که فاقد سود مشارکت هستند ۱۴۳ میلیون تومان دعوت نامه صادر شده است.

وی تصریح کرد: خودروی ۲۰۶ هم ۱۸/۱ دهم درصد افزایش به ۱۴۹/۵۰۰۰۰۰ تومان رسیده و برای افرادی که تا پایان سال ۹۹ ثبت نام کردند و سود مشارکت نداشتند این مبلغ ۱۳۰ میلیون تومان محاسبه می‌شود و طبق دعوت نامه برایشان ارسال می‌شود.

مدیرعامل گروه سایپا گفت: در گروه سایپا به طور متوسط میزان افزایش قیمت؛ ۱۶ درصد بوده است.

سیدجواد سلیمانی افزود: تیبا ۲ از ۹۲ میلیون تومان به حدود ۱۰۶ میلیون تومان افزایش قیمت داشته است و بر اساس برنامه ریزی‌ها تا پایان سال برای کلیه تعهدات که پیش فروش شده هیچ گونه افزایش قیمتی نخواهیم داشت. این مرحله آخرین افزایش قیمتی بوده که در ارتباط با تعهداتمان تا پایان سال داشتیم.

مدیرعامل سایپا هم گفت: طبق برنامه ریزی حداقل ۱۰ درصد افزایش تولید در سال جاری داریم و هر هفته برنامه عرضه خواهیم داشت.

سید جواد سلیمانی افزود: یکی از اهداف برنامه ریزی شده توسط وزارت صمت این است که بتوانیم علاوه بر تعهداتی که در طول سال جاری داریم افزایش تولید داشته باشیم؛ این میزان افزایش تولید را به صورت مداوم عرضه خواهیم کرد و هر چقدر بیشتر عرضه شود؛ بازار تحت کنترل قرار می‌گیرد و التهاب بازار کاهش پیدا می‌کند.

وی گفت: ما هر هفته برنامه عرضه خواهیم داشت و اعلام خواهیم کرد.

سلیمانی ادامه داد: برنامه ریزی شده حداقل ۱۰ درصد افزایش تولید در سال جاری داشته باشیم، سال گذشته حدود ۴۰۰ هزار دستگاه تولید داشتیم و امسال به ۴۴۰ هزار دستگاه افزایش پیدا خواهد کرد، ضمن این که از خودرو‌های کف پارکینگ هم حدود ۱۰ هزار دستگاه به بازار عرضه خواهد شد و در مجموع حدود ۵۰ هزار دستگاه تا انتهای سال افزایش عرضه خواهیم داشت.

وی خاطرنشان کرد: از هفته گذشته تا کنون افزایش تولید ۲۰۰ دستگاه در روز داشتیم و از تولید هفتگی ۷۵۰۰ دستگاه به ۸۵۰۰ دستگاه افزایش داشتیم و امیدواریم این روند تا پایان سال ادامه پیدا کند.

مدیرعامل سایپا تصریح کرد: درباره فک رهن خودرو‌ها هم حدود ۱۵۰ هزار مشتری داریم که سند در رهن دارند که از این تعداد ۳۰ هزار نفر بدهی یک میلیون تومانی و حدود ۱۲۰ هزار نفر هم حدود ۵۰ هزار تومان بدهی دارند که برنامه ریزی شده از امروز چهارشنبه مشتریان سایپا با مراجعه به سایت سایپا و نمایندگی‌ها اقدام لازم برای فک رهن را انجام دهند و تا الآن ۱۵۰۰ نفر اقدام کردند و امیدواریم مابقی افراد طی هفته‌های آینده اقدام کنند و اسناد در اختیار مردم قرار گیرد.

سلیمانی گفت: برنامه ریزی شده در سال جاری شاهین اتوماتیک را به بازار عرضه کنیم و نیم شاسی کاملاً ایرانی آریا هم تا کنون ۳۰ نمونه به تولید اولیه رسیده که در مرحله تست می‌باشد و برنامه ریزی شده تا پایان سال؛ تولید این محصول هم شروع شود، دو محصول جدید هم طراحی و نمونه سازی شده است؛ اول هاچ بک جدید به اسم اطلس و دوم سدان جدید که جایگزین خودرو‌های تیبای فعلی خواهد بود که به روزتر خواهد شد؛ البته وانت جدید را در دستور کار داریم که یک وانت بسیار زیبا با قیمت بسیار پایین‌تر عرضه خواهد شد، وانت دو کابین را خواهیم داشت و یک وانت جدید که جایگزین وانت نیسان خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: میزان بدهی گروه سایپا به قطعه سازان حدود ۸ هزار میلیارد تومان است.

مدیرعامل سایپا تصریح کرد: برای اولین بار در خودرو‌های داخلی، گارانتی ۶۰ هزار کیلومتر را اجرایی کردیم یعنی سه سال گارانتی ارائه می‌دهیم.

فرشاد مقیمی؛ مدیرعامل ایران خودرو در ادامه این برنامه گفت: این اقدام (افزایش قیمت خودرو) بر اساس اعلام تورمِ بخشی بوده است و چند هدف کلی در این طرح دنبال می‌شود؛ اول خودروسازان زیان نکنند و دوم مردم گران نخرند.

وی افزود: بازار آزاد با افزایش تولید و عرضه تحت تأثیر قرار می‌گیرد و ایران خودرو رشد تولید و عرضه را در برنامه کار دارد.

مقیمی ادامه داد: از امروز چهارشنبه؛ ۱۹ آبان که شرایط فروش را در سایت قرار دادیم و هر هفته ایران خودرو عرضه فوری و فوق العاده را انجام می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: امروز خودروی ۲۰۶ را در فروش فوق العاده گذاشتیم برای هفته آینده هم مجدداً این خودرو را می‌فروشیم که موجب می‌شود اتفاقات خوبی را رقم بزند؛ مردم عجله نکنند، چون عرضه ایران خودرو بر اساس برنامه زمان بندی، تولید و تعهداتمان است.

مدیرعامل ایران خودرو تصریح کرد: عرضه بیشتر خودرو یعنی کاهش التهاب در بازار و دسترسی بهتر مردم به خودرو از طریق خودروساز.

مقیمی گفت: رشد تولید اتفاق خواهد افتاد و در این چند روز بالای ۲۳۰۰ دستگاه تولید کردیم که متوسط تولید در روز‌های گذشته امسال حدود دو هزار دستگاه بوده است.

وی افزود: تولید خودروی ۲۰۶ را از ۱۵۰ دستگاه در روز به ۲۵۰ دستگاه و در هفته آینده به ۳۵۰ دستگاه افزایش خواهیم داد، خودروی پارس هم از ۴۰۰ دستگاه تا ۷۰۰ دستگاه و در مرحله بعد تا ۹۵۰ دستگاه افزایش خواهیم داد.

مقیمی ادامه داد: افزایش کیفیت؛ قابل انتظار است، افزایش اشتغال یا تثبیت اشتغال هم وجود دارد، در سال ۹۸ زمانی که تولید دستگاه از حدود ۸۰۰ دستگاه به دو هزار دستگاه افزایش پیدا کرد؛ طبق آمار دبیران انجمن ها؛ حدود یکصدهزار اشتغال مجدد برگشت.

وی خاطرنشان کرد: نکته بعدی؛ حوزه نوسازی می‌باشد، الآن یکی از تعهدات ما به مردم، سهامداران و وزارت صمت؛ ارائه خودرو‌های جدید به بازار است که این خودرو‌های جدید نیاز به کار پروژه‌ای دارد و امروز بالغ بر هشت هزار میلیارد تومان پروژه‌های مختلفی وجود دارد که بعضی از آن‌ها امسال به بهره برداری می‌رسد.

مدیرعامل ایران خودرو تصریح کرد: موضوع بعدی درباره کاهش هزینه‌های مالی و همچنین سرعت اجرای پروژه هاست و ما الآن پروژه جدید تارا را به سرانجام رساندیم و الآن خودروی نیم شاسی K۱۲۵ را در دستور کار قرار دادیم و تعهد داریم تا بهمن سال آینده این پروژه را به سرانجام برسانیم.

مقیمی گفت: داخلی سازی؛ اول کاهش وابستگی به خارج کشور دارد و دوم کاهش قیمت هم اتفاق می‌افتد.

وی افزود: امروز ۱۲۰۰ خودرو را از رهن خارج کردیم و پیام به همه مشتریان ارسال خواهد شد؛ تا امروز ۶۵ هزار پیامک ارسال شده است که تا کنون ۱۲۰۰ نفر از مشتریان تکمیل وجه انجام دادند و سند‌های آنان آزاد شده است.

مقیمی درباره قرعه کشی خودرو هم گفت: در محصولات ایران خودرو یک قیمتی در بازار وجود دارد و قیمتی که الآن کارخانه می‌فروشد نسبت به بازار، اختلاف قابل توجهی دارد؛ بنابراین انتظار داریم با افزایش عرضه و انگیزه در رشد تولید؛ التهاب بازار کم شود، اگر بتوانیم شرایط را تنظیم کنیم تا منابع مالی مورد نیاز قطعه سازان را به موقع پرداخت کنیم، آن‌ها هم از ظرفیت موجود در کشور استفاده می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: افزایش تولید هزینه‌های جذب نشده را کاهش می‌دهد و در کاهش بهای تمام شده هم مؤثر است.

مدیرعامل ایران خودرو تصریح کرد: بیش از هشت هزار میلیارد تومان پروژه در حوزه صنعت خودرو تعریف شده است که از مهمترین آن‌ها موتور سه استوانه‌ای است که با مصرف سوخت بسیار پایین زیر پنج لیتر در دستور کار قرار دارد و در سال ۱۴۰۱ به تولید خواهیم رساند و همچنین گیربکس شش سرعته را در اواخر سال ۹۹ نهایی کردیم، گیربکس شش سرعته نیمه اتوماتیک هم تا حدود یک ماه آینده تولید آن شروع می‌شود و اولین خودروی آن رانا سقف شیشه‌ای با گیربکس شش سرعته نیمه اتوماتیک می‌باشد؛ خودروی دنا با گیربکس شش سرعته دستی در دستور کار قرار دارد که بتواند مصرف سوخت را از طریق استفاده از این گیربکس تا دو و نیم درصد کاهش دهد.

مقیمی گفت: برای مصرف کننده؛ موضوع افزایش کیفیت خودرو‌ها را داشتیم و در سال ۱۴۰۰ خودروی تارا به بازار عرضه شد و در ابتدای تولید؛ چهار ستاره کیفی را گرفتیم و تا پایان سال هم پنج ستاره کیفی را دریافت خواهیم کرد؛ البته وزیر صمت این تعهد را گرفتند که خودروی زیر سه ستاره دیگر تولید و عرضه نشود.

وی افزود: کل بدهی ما به مجموع قطعه سازان حدود ۱۹ هزار میلیارد تومان است؛ واگذاری دارایی‌های غیرمولد ما در حال پیگیری است که تبدیل واگذاری دارایی‌های غیرمولد به دارایی‌های مولد؛ یکی از سیاست‌های کلان ایران خودرو است.

مقیمی ادامه داد: حدود ۱۶ شرکت ما تا سه ماه اول سال ۱۴۰۱ تعیین تکلیف می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: در موضوع پرداخت بدهی به قطعه سازان هم اگر این بدهی‌ها روند کاهشی نداشته باشند؛ نمی‌توان رشد تولید را انتظار داشت و باید به سمت پرداخت بدهی‌ها برویم.

سهیل معمارباشی؛ مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صمت در ارتباط تصویری با این برنامه گفت: هماهنگی‌ها و مجوز‌های لازم در افزایش قیمت خودرو اخذ شده است، ولی هماهنگی با شورای رقابت انجام نشده است که تقصیر من بود و موضوع تنظیم بازار خودرو به وزارت صمت واگذار شده است.

وی افزود: ساز و کاری که برای قیمت گذاری خودرو وجود دارد این است که قیمت خودرو‌هایی که از محل افزایش تولید خودروسازان به بازار عرضه خواهد شد با احتساب قیمت تمام شده و سود قانونی که به تأیید نهاد ناظر خواهد رسید محاسبه می‌شود.

معمارباشی ادامه داد: برای تعهدات خودروسازان که تا پایان سال؛ زمان تحویل آن‌ها فراخواهد رسید، این افزایش قیمت اعمال نخواهد شد؛ فقط افزایش قیمت از محل تورم بخشی که بانک مرکزی اعلام کرده، اعمال می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: برای این که بازار را سازماندهی کرد یک زمان بین اجرای برنامه‌ها و اتفاقات و تأثیر آن در بازار را خواهیم داشت؛ ما در این طرح؛ بحث افزایش تولید و عرضه خودرو به بازار را دیدیم به صورتی که خودروسازان مکلف شدند تا پایان سال حداقل ۱۲۰ هزار دستگاه بیش از تعهداتشان به بازار عرضه کنند.

مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صمت درباره تعهدات اخذ شده از خودروسازان هم گفت: اول موضوع افزایش تولید و عرضه خودرو می‌باشد که تا پایان سال حداقل باید ۱۲۰ هزار دستگاه بیش از تعهداتشان به بازار عرضه کنند و سال آینده هم افزایش تولید معادل ۵۰ درصد تولید سال ۱۴۰۰ برنامه ریزی شده و در این موضوع خودروسازان تعهد دادند، موضوع بعدی کاهش قیمت تمام شده خودرو‌ها می‌باشد که از خودروسازان تعهد گرفته شده تا پایان سال آینده ۱۵ درصد قیمت تمام شده خودرو‌ها به قیمت ثابت کاهش دهند و در این زمینه اصلاح قیمت در زنجیره ارزش خودرو مدنظر است.

معمارباشی افزود: موضوع کاهش خودرو‌های ناقص که کف کارخانه وجود دارد و دغدغه مردم و وزارت صمت می‌باشد؛ یکی دیگر از تعهدات خودروسازان است، به صورتی که خودرو‌های ناقص تا پایان سال باید حداکثر به معادل تولید ۱۵ روز کاری این شرکت‌ها برسد.

وی ادامه داد: موضوع بعدی؛ مجوز آزادسازی اسناد در رهن خودرو‌هایی بود که در طرح‌های قبلی به مردم واگذار شده بود که در این خصوص ۳۶۰ هزار دستگاه خودرو داریم که اسناد آن در رهن خودروسازان می‌باشد که این مجوز صادر شده و طی هفته آینده از این محل پیش بینی می‌شود خودرو‌های زیادی به بازار عرضه شود.

معمارباشی گفت: موضوع عرضه مستمر خودو و کاهش زمان تحویل خودرو‌ها از ۹۰ روز به ۴۵ روز هم جزو تعهدات اخذ شده از خودروسازان است، بنابراین در این بسته‌ای که دیده شده فقط موضوع تعدیل قیمت برای انتفاع خودروساز نبوده بلکه انتفاع مصرف کننده هم دیده شده است.

وی افزود: بر اساس تکلیفی که وزیر صمت داشته است، ما برنامه تولید و عرضه هفتگی خودرو‌ها و برنامه جمع کردن روزانه خودرو‌های ناقص و موارد دیگر را از خودروسازان اخذ کردیم؛ پایش‌های روزانه از هفته قبل شروع شده و جلسات روزانه با حضور وزیر صمت داریم.

مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صمت ادامه داد: ما به تعهداتی که به مردم دادیم و خودروسازان به تعهدی که به وزارت صمت در این مورد دادند پایبند هستیم و حتماً این برنامه اجرایی خواهد شد.

معمارباشی خاطرنشان کرد: شرکت بازرس منتخب داریم که هر سه ماه یک بار گزارشات را به کمیسیون امور صنایع مجلس شورای اسلامی ارسال می‌کند.

وی گفت: در حوزه تیراژ تولید به دلیل مسائلی که ناشی از تحریم بوده و شرکت‌های همکار تولید کنندگان داخلی ما از کشور خارج شدند موجب شد با یک افت شدید تولید مواجه شویم و این افت شدید تولید باعث شد در ادامه؛ اهدافی که در سند پیش بینی شده بود را با مشکلاتی مواجه کند؛ در سال ۱۴۰۰ به نقطه‌ای بازگشتیم تا در راستای سند تولید بتوانیم حرکت کنیم به طوری که طبق برنامه ریزی سال آینده یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو و سال بعد آن دو میلیون دستگاه خودرو و به همین ترتیب تا سال ۱۴۰۴ تولید خودرو را به سه میلیون دستگاه خواهیم رساند.

میلاد بیگی کارشناس بازار خودرو نیز در ارتباط تصویری با این برنامه گفت: در زمینه افزایش قیمت خودرو از دو جنبه باید نگاه کنیم؛ اول شیوه اجرای اصلاح قیمت است که این اصلاح قیمت زمانی می‌تواند مؤثر باشد که چند فاکتور رعایت شود؛ مثلاً در زمانی اجرا شود که بین همه تصمیم گیران و سیاست گذاران یک مفاهمه سیاسی ایجاد شده باشد و مناقشات بین گروه‌های تصمیم گیر در این حوزه به حداقل برسد.

وی افزود: دومین موضوع؛ آماده سازی اذهان عمومی می‌باشد تا مردم را همراه کنند و همچنین اصلاح قیمتی در دوره‌ای اتفاق بیفتد که از لحاظ پارامتر‌های اقتصادی در یک وضع با ثبات قرار داشته باشیم، چون موجب می‌شود اصلاح قیمت به اهداف خود نرسد.

منبع: تسنیم

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
ناشناس
۰۷:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
کسی دیگه علتی برای افزایش قیمت خودرو نمیخاداونا به این شیوه درامد میکنند
ناشناس
۱۷:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
به این آقای مقیمی بگویید پژوه پارس ۱۴۱ تومانی به ۱۸۰ میلیون رسانداون هم ماشین بی کیفیت بازهم می گویی سودی لحاظ نکردیم ومیگویید بخاطر مصرف کننده اگربخاطر مصرف کننده بود ۹۰ میلیون اعلام می کردید شما فقط نفع خودتان را درنظر می گیرید نه مصرف کننده ا....
همایون
۱۵:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
چپاول فریبکارانه مردم توسط مدیران مزور شرکتهای خودرویی