صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

اجرای آسفالت لایه نازک در خیابان های مشهد برای اولین بار در کشور

  • کد خبر: ۸۷۶۸۳
  • ۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۰
فریدون مقدس نژاد، دبیر همایش ملی قیر، آسفالت و ماشین آلات گفت: در شهرداری مشهد اقدامات مؤثری در این حوزه و اجرای موفقیت آمیز آسفالت لایه نازک در شبکه معابر انجام شده است.

علیرضا ظهیری | شهرآرانیوز؛ در سیزدهمین همایش ملی قیر، آسفالت و ماشین آلات که با حضور وزیر راه و شهرسازی برگزار شد، از شهرداری مشهد برای اقدامات مؤثر در حوزه فناوری‌های نوین و اجرای آسفالت لایه نازک تمجید شد.

دبیر همایش ملی قیر، آسفالت و ماشین آلات ضمن تأکید بر اجرای آسفالت لایه نازک، گفت: این روش در دنیا مرسوم است و اجرای آسفالت لایه نازک برای کاهش آلودگی‌ها در زمان تولید، پخش، تهیه آسفالت و باتوجه به محدودبودن مصالح سنگی، با هدف کاهش هزینه‌ها انجام می‌شود.

فریدون مقدس نژاد ضمن تمجید از شهرداری مشهد برای اجرای این شیوه در حوزه عمرانی، ادامه داد: در شهرداری مشهد اقدامات مؤثری در این حوزه و اجرای موفقیت آمیز آسفالت لایه نازک در شبکه معابر انجام شده است.

دراین زمینه، مدیرکل نظارت بر نگهداری، تعمیرات و بهره برداری تأسیسات و زیرساخت‌های شهری شهرداری مشهد در گفتگو با شهرآرا با اشاره به برگزاری این همایش و تمجید از شهرداری مشهد برای اجرای آسفالت لایه نازک گفت: ارتفاع پخش این آسفالت باتوجه به اینکه به صورت پلیمری ساخته می‌شود، نسبت به آسفالت‌های معمولی کمتر است. بدین ترتیب، اگر آسفالت معمولی با ارتفاع حدود ۵ سانتی متر در خیابان پخش می‌شود، این آسفالت را می‌توان با ارتفاع ۵/۱ تا ۲ سانتی متر در خیابان پخش کرد.

بهنام خیاط افزود: عملیات اجرای تولید و پخش این روش آسفالت از حدود یک سال ونیم پیش در چند خیابان مشهد انجام شده است و اکنون این روش در مراحل آزمایشی قرار دارد تا پس از اینکه مزایا و معایب اجرای چنین آسفالتی به صورت کامل مشخص شد، بتوانیم به صورت انبوه تری از چنین روشی در معابر استفاده کنیم.

وی به برخی معایب و مزیت‌های به دست آمده در طول زمان بهره برداری از این روش آسفالتی اشاره کرد و گفت: به قطع اولین مزیت استفاده از این روش، کاهش هزینه هاست، اما دستگاه تراش خاصی برای برش آسفالت زیر نیاز است که این دستگاه هزینه کار را افزایش می‌دهد و درعین حال، همچنان باید روی موج‌های به وجودآمده در لایه آسفالتی خیابان کار شود.

خیاط با بیان اینکه استفاده از روش آسفالت لایه نازک برای اولین بار در کشور در برخی خیابان‌های شهر مشهد انجام شده است، ادامه داد: استفاده از این روش آسفالت به عنوان یکی از روش‌ها با فناوری‌های نوین در صنعت آسفالت در دنیا مرسوم است که اجرای چنین عملیاتی از دید مسئولان کشوری دور نماند و در همایش اخیر قیر و آسفالت که با حضور وزیر راه وشهرسازی برگزار شد، به اجرای چنین روشی در شهر مشهد اشاره و از شهرداری مشهد برای استفاده از روش‌های نوین تمجید شد.

وی ترکیب مصالح آسفالت و ترکیب آن با پودر لاستیک‌های ضایعاتی بازیافت شده و تبدیل شدن این آسفالت به آسفالت پلیمری را ازجمله ویژگی‌های این محصول دانست و افزود: پخش کردن این آسفالت پلیمری در خیابان سبب کاهش حرکت صدای وسیله نقلیه می‌شود و همچنین این آسفالت از مقاومت بیشتری نسبت به دیگر مدل‌های آسفالتی بهره‌مند است. در عین حال، این محصول شکل پذیری خوبی هم دارد. بدین ترتیب، در برخی نقاط که آسفالت حالت مواج به خود می‌گیرد، این آسفالت قابلیت ترمیم دارد.

مدیرکل نظارت بر نگهداری، تعمیرات و بهره برداری تأسیسات و زیرساخت‌های شهری شهرداری مشهد تأکید کرد: در صورتی که مراحل آزمایشی استفاده از آسفالت لایه نازک در شهر مشهد با موفقیت انجام و ایرادات آن گرفته شود، شهرداری مشهد امکان تولید انبوه این آسفالت و پخش انبوه آن را در خیابان‌های شهر دارد.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.