صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

مزاج‌های مختلف در فصل سرما چه بخورند؟

  • کد خبر: ۸۹۶۰۴
  • ۰۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۰
متخصصان طب ایرانی بر این باورند که، چون مزاج فصل زمستان سرد و‌ تر است باید از غذا‌هایی استفاده کنیم که مزاج‌شان با سردی و تری فصل زمستان تداخل پیدا نکند.

به گزارش شهرآرانیوز، همان طور که می‌دانید چهار مزاج داریم؛ بلغم، سودا، صفرا و دم. با توجه به اینکه بیماری‌ها در فصل سرما زیاد است و خشکی‌ها بر بدن عارض می‌شود افسردگی زیاد و کم خونی و ورم لوزه‌ها در این فصل شایع‌تر است، افرادی که مشکلات سیاتیکی دارند در فصل پاییز مشکل‌شان بیشتر می‌شود، انگل‌های گوارشی افزایش می‌یابد و ترک‌های بدن زیاد می‌شود و... باید بتوانید با رژیم غذایی مناسب بر این بیماری‌ها غلبه پیدا کنید. در ادامه به نکاتی در این باره می‌پردازیم:

مزاج گرم و خشک یا صفراوی

این افراد نباید غذا‌های گرم و خشک بخورند. آن‌ها باید میوه‌هایی مثل سیب، موز،  بالنگ،  کشمش یا ریشه‌هایی مانند ترب، زردک، سیب‌زمینی، هویج و شلغم مصرف کنند. از حبوبات می‌توانند لوبیا و از گوشت‌ها هم گوشت بره و بوقلمون استفاده کنند. اگر این توصیه‌ها را به کار ببرند بیماری‌ها در آن‌ها کم می‌شود.

خاکشیر با آب داغ برای افرادی که صفراوی و سودایی هستند توصیه می‌شود، چون این افراد مزاج‌شان خشک است  و باید در برنامه غذایی‌شان مصرف غذا‌های ملین را در نظر بگیرند.

مزاج گرم و‌تر یا دموی

افراد با مزاج گرم و‌تر دارای حجم خون بالایی هستند، اشتهای زیاد، نبض قوی و خواب خوبی دارند. این افراد تحمل گرمای زیاد و سرمای زیاد را ندارند. هم به شیرینی و هم به ترشی علاقه دارند.

خاکشیر، تخم ریحان، سوپ یا آش جو، نان جو، برگ زردآلو، هلو و انجیر برای آن‌ها مفید است.

مزاج سرد و‌تر یا بلغمی

اغلب چاق و پرچربی هستند.  پوست سفید و مو‌های کم پشت دارند. تشنه نمی‌شوند و دهان مرطوبی دارند. خواب زیادی دارند. تمایل به مصرف گرمی‌ها مثل شیرینی و ادویه دارند.

خرمای خشک،  انبه،  سیب، به، توت،  انجیر،  انگور،  کشمش، هویج،  کرفس،  زنجبیل،  دارچین و زیره به آن‌ها کمک می‌کند.

مزاج سرد و خشک یا سوداوی

اغلب ضعیف هستند و کمبود انرژی در آن‌ها شایع است، در هوای سرد به راحتی گرم نمی‌شوند، میل زیادی به خواب دارند برای این افراد مصرف گوشت گوسفند، خروس و شتر، نمک دریا، نبات سفید، نعناع و روغن کنجد، کلم،  جوانه گندم، ماش، پسته، بادام، گردو و چای دارچین توصیه می‌شود.

نکات کلی که باید در فصل پاییز رعایت کنید:

زیاد ورزش کنید.

خود را بپوشانید.

به اندازه بخوابید. افرادی که در این فصل خواب زیادی باید داشته باشند سردمزاج هستند و بنابراین باید در این فصل خوابشان را زیاد کنند.

در پاییز آب کمتری بنوشید و اگر خواستید آب بخورید حتما بگذارید آب با دمای محیط عادت کند و بعد آن را بنوشید. در این فصل آب سرد ننوشید.

اگر خواستید گوشت بخورید حتما با ادویه‌های گرم میل کنید، زیرا گوشت مزاج سرد دارد.

منبع: همشهری آنلاین 

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.