صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

پروژه رمز ارز ملی موفق خواهد شد؟

  • کد خبر: ۹۵۷۲۳
  • ۲۳ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۵
رییس سازمان توسعه تجارت ایران اعلام کرد که امکان استفاده از رمزارزها در داد و ستدها با دیگر کشورها تا «دو هفته آینده» فراهم می‌شود. اما این تمام ماجرا نیست. همزمان، بانک مرکزی ایران هم آماده شده تا «رمزارز ملی» را وارد بازار کند.

به گزارش شهرآرانیوز، ایران برای استفاده از رمزارزها در تجارت خارجی آماده می‌شود. همین تازگی، «علیرضا پیمان پاک»، رییس سازمان توسعه تجارت ایران اعلام کرد که امکان استفاده از رمزارزها در داد و ستدها با دیگر کشورها تا «دو هفته آینده» فراهم می‌شود.

او گفته بود: «حتی با استفاده از رمزارزها پرداخت هم می‌تواند صورت گیرد، یعنی رمزارزها می‌توانند وسیله‌ای برای انتقال اعتبار صادرکننده به واردکننده کالا باشند، چرا که در بازارهای اصلی ما مانند روسیه، چین، هند و جنوب‌شرق آسیا، استفاده از رمزارزها رواج دارد.»

بانک مرکزی رمز ارز ملی را می‌سازد؟

اما این تمام ماجرا نیست. همزمان، بانک مرکزی ایران هم آماده شده تا «رمزارز ملی» را وارد بازار کند. «سیدابوطالب نجفی»، مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک هم به تازگی خبر داده که پس از حدود دو سال کار بر روی پلتفرم و زیرساختِ «رمزپول بانک مرکزی»، نمونه پایلوت این رمزارز آماده شده است.

او با اشاره به اینکه مثلا چینی‌ها نزدیک به هشت سال بررسی و تحقیق در خصوص رمزارز ملی را در دستور کار قرار داده‌اند، گفت: «مساله پروژه رمزپول فقط تبدیل ریال به فرم دیجیتال نیست، بلکه باید ابعاد اقتصادی، اجتماعی، حقوقی و ریسک‌ها را نیز درنظر بگیریم که این مساله نیازمند مطالعات سنگین است.»

تکلیف استخراج رمزارز ملی

اما هنوز هم مشخص نیست که «رمزارز ملی ایران» (یا هر نام خاصی که بعدها ممکن است روی آن گذاشته شود)، چه مشخصات دیگری دارد.

اگر چنان که در بالا گفته شد، هدف تنها دیجیتالی‌کردن «ریال» باشد، اتفاق جدیدی رخ نمی‌دهد، اما اگر این رمزارز تنها برخی مشخصات رمزارزهای کنونی را هم داشته باشد، تحولات بسیاری در راه خواهد بود.

مثلا، آیا امکان استخراج رمزارز ملی هم مشابه استخراج بیت‌کوین و اتریوم وجود خواهد داشت؟ اگر پاسخ مثبت است، آیا فکری به حال زیرساخت‌های شبکه برق و فشاری که باید تحمل کنند، شده است؟

علاوه بر این، هزاران مساله و مشکل حقوقی هم وجود دارد: آیا ساز وکارهای قانونی در مورد مالکیت رمزارزها، انتقال آنها و مواردی از این دست، در نظر گرفته شده است؟ در مورد وراثت رمزارزها چطور؟

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.