ویژگی انتقال تماس بین دستگاه‌ها به گوگل میت اضافه شد متاورس شرکت متا همچنان میلیاردها دلار ضرر روی دست مارک زاکربرگ می‌گذارد ظرفیت باتری قاب گلکسی بادز ۳ پرو مشخص شد آسیا بلاخیزترین قاره است کاهش قابل‌توجه حجم آپدیت‌های ویندوز ۱۰ با فناوری جدید مایکروسافت مدل پایه Surface Laptop 6 در راه است اگر آیفون دارید، می‌توانید بدون رمز وارد واتس‌اپ شوید اپل هوش مصنوعی خود را معرفی کرد | اینترنت لازم نیست؛ پردازش کنید! امضای جو بایدن پای لایحه «فیلترشدن یا فروش تیک‌تاک» |‌ اپلیکیشن چینی چه می‌کند؟ افزایش کاربران Threads | رقیب X حالا ۱۵۰میلیونی است برخی از مشخصات شیائومی ۱۵ لو رفت + جزئیات اعضای هیئت‌مدیره «انجمن هوش مصنوعی ایران» انتخاب شدند درباره ماه کامل صورتی که امشب (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) در آسمان می‌درخشد + دلیل نامگذاری کاهش تولید اپل ویژن پرو به‌دلیل تقاضای کمتر از حد انتظار قابلیت‌های جدید عینک متا ری-بن معرفی شد ویکی‌پدیای فارسی یک‌میلیونی شد رویداد «امید فردوسی» با رونمایی از کتاب «به توان هایتک» در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد سامسونگ، به صورت رایگان، صفحه‌نمایش گوشی‌هایی را که مشکل خط سبز دارند، تعویض می‌کند شرکت فنلاندی گوشی اختصاصی خودش را خواهد داشت | HMD Pulse Pro به‌جای Nokia ارتش کره جنوبی احتمالا استفاده از آیفون را برای نیروهایش ممنوع کند «سیستم بادبان خورشیدی» ناسا چیست و چگونه کار می‌کند؟ + عکس
سرخط خبرها

نگاهی به ویژگی‌های رمزریال و زمان اجرای آزمایشی این پروژه

  • کد خبر: ۹۹۹۹۳
  • ۰۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۱
نگاهی به ویژگی‌های رمزریال و زمان اجرای آزمایشی این پروژه
از مدتی پیش، زمزمه‌های ایجاد رمزریال یا همان پول دیجیتال ملی توسط مسئولان بانک مرکزی به گوش می‌رسد و آن‌طور که وعده داده شده است، این پروژه قرار است در ماه‌های ابتدایی سال آینده به طور آزمایشی آغاز به کار کند.

به گزارش شهرآرانیوز - از مدتی پیش، زمزمه‌های ایجاد رمزریال یا همان پول دیجیتال ملی توسط مسئولان بانک مرکزی به گوش می‌رسد و آن‌طور که وعده داده شده است، این پروژه قرار است در ماه‌های ابتدایی سال آینده به طور آزمایشی آغاز به کار کند.

در همین زمینه، صالح‌آبادی، رئیس کل بانک مرکزی، در هفته‌های گذشته از تصویب مقررات رمزپول ملی با نام «رمزریال» خبر داده بود. به گفته او، رمزپول ملی شکل الکترونیک همان پولی است که توسط بانک مرکزی خلق و صادر می‌شود.
مصطفی قمری‌وفا، مدیرکل روابط عمومی بانک مرکزی، نیز در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرد به‌زودی از ابزار نوینی به نام «رمزریال» در کنار مابقی ابزار‌های پرداخت روزمره مانند کارت بانکی، اینترنت‌بانک، همراه‌بانک و ... رونمایی خواهد شد.

اما رمزریال چیست و قرار است چه خصوصیاتی داشته باشد؟ آیا مانند رمزارز‌های مطرح موجود در بازار ارز‌های دیجیتال، می‌توان به خرید آن به چشم سرمایه‌گذاری نگاه کرد و انتظار افزایش قیمت آن را داشت؟

با توجه به اطلاعاتی که از پروژه رمزریال موجود است، می‌توان به استخراج‌ناپذیر بودن این ارز دیجیتال اشاره کرد. یعنی فرایند تولید و توزیع آن برخلاف بعضی رمزارز‌های معروف، به صورت متمرکز و از سوی بانک مرکزی انجام خواهد شد. از طرفی، این ارز دیجیتال را باید در دسته ارز‌های پایدار یا استیبل‌کوین‌ها دسته‌بندی کرد به این معنی که همواره ارزشی ثابت و برابر با میزان ارزش ریالی خود دارا خواهد بود و شاهد نوسان قیمت آن نخواهیم بود. در واقع، بانک مرکزی مهم‌ترین دلیل توسعه رمزریال را ارتباط ریال با بازار جهانی اعلام می‌کند.

از دیگر اهداف این پروژه، امکان پرداخت سریع با رمزریال است. فرض کنید در شرایطی خاص، پدر یا مادری در ایران تنها باشند و فرزندان آن‌ها در خارج از کشور، قصد خرید یا شارژ مالی آن‌ها را داشته باشند. در این شرایط، آن‌ها به‌راحتی می‌توانند از طریق رمزریال، به کیف پول یا آدرس دیجیتالی والدین خود، ریال واریز کنند. از ویژگی‌های این ابزار جدید می‌توان به سرعت بیشتر انجام پرداخت از سوی مشتری، امنیت بیشتر و فراهم آمدن فضایی نوین برای توسعه تجارت الکترونیک در کشور اشاره کرد.

البته با توجه به فراگیرشدن بحث رمزارز‌ها در یک سال گذشته میان مردم، در موارد بسیاری، وقتی عنوان «رمزریال بانک مرکزی» مطرح می‌شود، تصوری مانند رمزارز به وجود می‌آید. به همین دلیل، مهران محرمیان، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی، درباره این پروژه بیشتر توضیح داد و گفت: رمزریال یک رمزارز جهانی مانند بیت‌کوین و بی‌پشتوانه و نیازمند استخراج نیست. چنان‌که همه رمزارز‌های جهانی نیز قابل استخراج نیستند، اما بیت‌کوین به عنوان مشهورترین رمزارز قابلیت استخراج دارد. البته انتشار رمزریال مانند ریال در انحصار بانک مرکزی است. بسیاری تصور می‌کنند رمزریال مانند سایر رمزارزهاست که قابلیت سرمایه‌گذاری دارد، اما باید تأکید کنم این‌گونه نیست، زیرا هیچ فردی روی پول سرمایه‌گذاری نمی‌کند.

به بیان بهتر، رمزریال همچون اسکناس ابزار مبادله و یک وسیله پرداخت است. زمانی که اسکناسی میان مردم مبادله می‌شود، شخص سومی وجود ندارد. برای مثال، شما در شهر دیگری هستید و در قبال خرید یک کالا به انتقال پول به واسطه یک روش از یک حساب به حساب دیگر نیاز دارید و برای این کار، به واسطه‌هایی نیاز است. اما زمانی که از رمزریال سخن می‌گوییم، واسطه‌ای در کار نیست. به عبارت دیگر، چنان‌که اسکناس بین مردم بدون حضور شخص سوم مبادله می‌شود، اینجا نیز همان اتفاق رخ می‌دهد با این تفاوت که در بستر دیجیتال و در لحظه صورت می‌گیرد.

حالا شاید این سؤال پیش بیاید که اصولا داشتن رمزریال چه تفاوتی با انتقال پول با استفاده از کارت‌های بانکی دارد. کارت بانکی که در دسترس ماست، خود، به مثابه پول نیست و در واقع، ابزار دسترسی ما به پول موجود در حساب بانکی‌مان به صورت الکترونیک است. هر اتفاقی برای بانک رخ دهد، پول فرد به صورت سپرده در بانک است، ولی در رمزریالی که داخل گوشی ماست، بانک به عنوان شخص سوم و واسط که امکان انتقال وجه را فراهم می‌کند، حذف می‌شود و عین پول و اسکناسی که در جیب داریم به صورت الکترونیک منتقل می‌شود.

البته هنوز باید منتظر بمانیم و ببینیم اجرای آزمایشی این پروژه در سال آینده به چه شکل پیش خواهد رفت و آیا شرکت‌ها و مردم از این ابزار نوین پرداخت استقبال خواهند کرد یا خیر.


در ادامه بخوانید

راه‌اندازی سرویس رمز ارز گوگل چه تاثیری بر بازار خواهد گذاشت؟

کشف مزرعه استخراج ارز دیجیتال میلیاردی در کوره آجرپزی قم

«رمز ریال»؛ رمزپول بانک مرکزی به صورت آزمایشی اجرا می‌شود + جزئیات (۲۷ دی‌ماه ۱۴۰۰)

پروژه رمز ارز ملی موفق خواهد شد؟


 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->