صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

پرونده «تعطیلی پنجشنبه‌های مشهد» دوباره روی میز کارگروه کاهش آلودگی هوا

  • کد خبر: ۹۸۱۲۱
  • ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۴
طرح کاهش یک روز کاری هفته در مشهد که با شیوع کرونا مسکوت مانده بود، بار دیگر به کارگروه کاهش آلودگی هوا می‌رود.

لاله سادات کوثری | شهرآرانیوز؛ طرح تعطیلی پنجشنبه‌ها در مشهد یا کاهش یک روز کاری در هفته که پس از گذشت بیش از یک دهه از مطرح شدن آن، با شیوع کرونا به بایگانی رفته بود، گویا از بایگانی خارج شده و آن طور که معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط‌زیست خراسان‌رضوی خبر داده قرار است این طرح بار دیگر در کارگروه کاهش آلودگی هوای استان مطرح شود.

اوایل بهمن سال گذشته بود که تورج همتی، مدیرکل وقت حفاظت محیط‌زیست استان، اعلام کرد براساس مصوبه کارگروه کاهش آلودگی هوا و بعد از پیگیری‌های فراوان، مقرر شده است طرح بازنگری‌شده‌ای برای تعطیلی یک‌روز در هفته، پنجشنبه یا روزی دیگر، به شورای همتای استان ارائه شود.

مهدی سالیانی، مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی، حمل ونقل و ترافیک استانداری خراسان‌رضوی نیز همان زمان اعلام کرد که درباره طرح تعطیلی پنجشنبه‌ها باید شورای همتا موضوع را از منظر ترافیکی و تأثیرات کاهش بار ترافیکی بررسی کند، اما درنهایت موضوع باید در کارگروه اضطرار کاهش آلودگی هوا مطرح و تصویب شود. موضوعی که از خرداد امسال و با اعلام سیدکمال الدین میرجعفریان به‌عنوان معاون وقت هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان‌رضوی، به دلیل شیوع کرونا مسکوت گذاشته شد.

معاون نظارت و پایش اداره‌کل محیط‌زیست خراسان‌رضوی در همین باره با اشاره به ماده ۷ قانون هوای پاک که به موضوع تغییر در محدودیت‌های مکانی و زمانی منتسب به حوزه حمل‌ونقل با هدف کاهش آلودگی هوا می‌پردازد، به خبرنگار ما گفت: طرح کاهش یک روز کاری در هفته از سال ۱۳۸۸ در حال پیگیری است و در این‌باره الگو‌های مختلفی پیشنهاد شده است. محیط‌زیست پشتیبان طرح است و دوباره این موضوع را در کارگروه کاهش آلودگی هوا مطرح خواهیم کرد.

محمد عرفانی مستندترین برنامه را طرحی دانست که شهرداری مشهد همان اوایل مطرح شدن تعطیلی پنجشنبه‌ها ارائه کرد و به‌موجب آن ۱۳ سناریو برای تغییر ساعات کاری کارمندان و کارکنان پیشنهاد و بررسی شد و در این طرح ساعت اوج ترافیک برای صبح بین ۷ تا ۸ و برای ظهر بازه ۱۲ تا ۱۴ بیان شد.

وی ادامه داد: طرح شهرداری مشهد تأیید و نهایی شده، اما هنوز به سرانجام نرسیده است.

سهم اقشار در سفر‌های درون‌شهری

او بیان کرد: سهم جابه‌جایی دانش‌آموزان در شبکه حمل‌ونقل درون‌شهری مشهد ۲۰ درصد بیان شده است. دانشجویان نیز حدود ۴/۱۲ درصد سهم دارند، سهم کسبه و بازاریان و مشاغل آزاد حدود ۲/۹ درصد و سهم کارمندان ۸/۱۸ درصد است.

عرفانی با اشاره به اهمیت مدیریت سفر‌های درون‌شهری در مشهد بیان کرد: تغییر ساعات کاری نوعی مدیریت سفر است. زیرا تردد خودرو در شهر ضروری است، اما اگر ترافیک شدید باشد، آلودگی خودرو چندبرابر می‌شود، زمان توقف خودرو در ترافیک افزایش می‌یابد و این تشدیدکننده آلودگی است.

عرفانی اظهار کرد: باتوجه‌به ماده ۷ و ماده ۲ قانون هوای پاک، اعمال ممنوعیت‌ها یا محدودیت‌های زمانی و مکانی یا نوع تردد وسایل نقلیه موتوری برای کاهش آلودگی هوا و سامان‌دهی سفر‌های روزانه شهری می‌تواند در شورای هماهنگی ترافیک شهر‌ها مطرح شود.

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط‌زیست خراسان‌رضوی با تأکید بر اینکه تغییر ساعت کاری و تعطیلی پنجشنبه‌ها یا همان کاهش یک روز کاری در هفته از لحاظ ترافیکی، زیست‌محیطی و بهداشتی مهم است افزود: از راه‌های کاهش آلودگی هوا برنامه‌ریزی برای کاهش حضور مردم در شهر است که در طرح تأییدشده به تعطیلی پنجشنبه‌ها تأکید شده است.

عرفانی با بیان اینکه ۶۴ درصد آلودگی هوا در مشهد با حمل‌ونقل مرتبط است، افزود: با تعطیلی یک روز در هفته سفر‌های درون‌شهری برای هر کارمند، از ۱۲ سفر در ۶ روز هفته به ۱۰ سفر کاسته می‌شود.

سفر‌های درون‌شهری باید کم شود

وی اظهار کرد: باید ساعت اوج تردد سفر درون‌شهری هم کم شود؛ به‌عنوان مثال، همه دانش‌آموزان کارمندان و کسبه در ساعات شلوغی صبح باهم از منزل خارج نشوند. عرفانی افزود: مشهد بین ارتفاعات بینالود و هزارمسجد قرار گرفته است؛ بنابراین احتمال نگهداشت آلودگی با پدیده اینورژن را دارد.

عرفانی تأکید کرد: دوباره پرونده تعطیلی یک روز در هفته در شهر را به جریان می‌اندازیم. موضوع مسلم این است که سفر‌های درون‌شهری باید کم شود.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.