آغاز عملیات محلول پاشی برگی در فضای سبز شهری مشهد (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت بلیت اتوبوس از امروز در مشهد تغییر یافت + جزئیاتی از تغییر کرایه‌های ناوگان حمل و نقل عمومی در مشهد (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) اتمام مرمت بازار فرش و برخی پروژه‌های عمرانی منطقه ثامن در سال ۱۴۰۳ آموزش ١٠٠ هزار نفر در فرهنگسراهای سطح مشهد مقدس جوابیه فرودگاه مشهد در پی سرگردانی مسافران دبی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) موفقیت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی با همدلی و همکاری تمام دستگاه‌ها مأموریت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی چهل‌روزه بود تشرف پنج میلیون زائر به حرم مطهر رضوی در شب‌های قدر کاهش ٢۶ درصدی تصادفات جاده‌ای خراسان رضوی در نوروز ۱۴۰۳ بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١۵٠٠ واحدی میدان شهدا تا انتهای بهار ۱۴۰۳ مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد برگزار شد دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: صنعت حمل‌ونقل در کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به‌زودی برقی‌سازی می‌شود + فیلم تلاش مدیران شهری کلانشهرهای کشور برای ایجاد نشاط اجتماعی نشست مجمع شهرداران کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به میزبانی مشهد | کلانشهر‌های ایران مهیای برپایی جشن‌های دهه کرامت + فیلم درباره یادگار آذربایجانی‌ها در مشهد شهردار تهران و رئیس مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: فعلا نمی‌توان در مورد مطالبات شهرداری‌ها به‌طور شفاف صحبت کرد + فیلم صدور ۲ هزار اخطاریه ایمنی ساخت‌وساز در برخوردارترین منطقه مشهد
سرخط خبرها

تعطیلی پنجشنبه‌های مشهد؛ همه راه‌ها به استانداری ختم می‌شود

  • کد خبر: ۵۷۱۳۲
  • ۰۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۴
تعطیلی پنجشنبه‌های مشهد؛ همه راه‌ها به استانداری ختم می‌شود
طبق اعلام مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی، حمل ونقل و ترافیک استانداری، طرح تعطیلی پنجشنبه‌های مشهد به درخواست استانداری خراسان رضوی در مرحله رفع نقص و به روزرسانی است تا نسخه نهایی آن در شورای همتای استان بررسی شود.
لاله سادات کوثری | شهرآرانیوز؛ طبق اعلام مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی، حمل ونقل و ترافیک استانداری، طرح تعطیلی پنجشنبه‌های مشهد به درخواست استانداری خراسان رضوی در مرحله رفع نقص و به روزرسانی است تا نسخه نهایی آن در شورای همتای استان بررسی شود.

پاکی هوای مشهد فقط چندروز دوام داشت و آلودگی چندروزی است که دوباره میهمان شهر شده و از نیمه هفته اخیر هوای مشهد دوباره در وضعیت هشدار قرار گرفته و به طور طبیعی دغدغه ده ساله تعیین تکلیف تعطیلی پنجشنبه یا روز دیگر برای کاهش میزان آلودگی هوای شهر در اذهان عمومی زنده شده است؛ موضوعی که تاکنون بار‌ها مطرح شده و هربار نیز ماجرا با نتیجه عملی به پایان نرسیده است.

یکم بهمن ماه امسال بود که مدیرکل حفاظت محیط زیست استان در نشستی خبری به مناسبت روز هوای پاک اعلام کرد که براساس مصوبه کارگروه کاهش آلودگی هوا مقرر شده است طرح بازنگری شده‌ای برای تعطیلی یک روز در هفته (پنجشنبه یا روزی دیگر) به شورای همتای استان ارائه شود.

تورج همتی در ادامه آن خبر از آغاز پیگیری‌ها در سال ۸۸ سخن به میان آورد و اینکه در شورای ترافیک استان مقرر شد شهرداری مشهد یک برنامه جامع در زمینه تعطیلی پنجشنبه‌ها ارائه دهد و به دنبال آن ۱۳ سناریو بررسی شد و در خروجی کار مشخص شد که تعطیلی پنجشنبه‌ها نقش مهمی در کاهش آلودگی هوا دارد.

با توجه به اینکه طبق آمار‌های رسمی اداره کل محیط زیست استان، رفت و آمد دانش آموزان مدارس و کارمندان بالغ بر ۳۰ تا ۳۵ درصد در ایجاد آلودگی هوا نقش داشته است، براساس مصوبه کارگروه کاهش آلودگی هوا مقرر شده است طرح بازنگری شده‌ای به شورای همتای استان ارائه شود و بررسی‌ها در این زمینه دوباره در دستورکار قرار گیرد تا سرانجام و در رأی نهایی، حکم به تعطیلی یکی از روز‌های هفته داده شود.


برگزاری جلسه شورای همتا به کجا رسید؟

در ادامه پیگیری ماجرا و اینکه سرانجام جلسه شورای همتا چه زمانی برگزار خواهد شد، مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی، حمل ونقل و ترافیک استانداری به خبرنگار ما گفت: درباره طرح تعطیلی پنجشنبه‌ها شورای همتا از منظر ترافیکی و تأثیرات کاهش بار ترافیکی در اجرای این طرح بررسی خود را انجام می‌دهد، اما در نهایت موضوع باید در کارگروه اضطرار کاهش آلودگی هوا مطرح شود. مهدی سالیانی تصریح کرد: این مسئله موضوع مشترکی بین شورای همتا و کارگروه اضطرار آلودگی هواست که هر ۲ موضوع مسئولیتش با معاونت عمرانی استانداری است.

وی گفت: با جمع بندی همه جوانب، موضوع باید با یک تصمیم گیری مشترک در این ۲ حوزه به نتیجه برسد.
وی در پاسخ به این پرسشکه جلسه شورای همتا چه زمانی برگزار می‌شود، افزود: این طرح چندین بار به استانداری رفت وآمد داشته و در بررسی‌ها برخی نقص‌ها مطرح شده و قرار است بررسی مجدد برای رفع نواقص طرح انجام شود و به محض اعلام به استانداری جلسه مربوط برگزار خواهد شد.


هنوز پیشنهاد مشخصی ارائه نشده است

مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی، حمل ونقل و ترافیک استانداری بیان کرد: درباره این طرح و بررسی‌هایی که در حال انجام است، هنوز پیشنهاد مشخصی که در دستورکار کارگروه آلودگی هوا قرار گرفته باشد به ما اعلام نشده است.
سالیانی یادآور شد: در جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوا که حدود ۲ هفته قبل برگزار شد نیز تأکید بر این شد که بررسی تکمیلی انجام شود و در نهایت نسخه نهایی که رفع نقص شده است، در دستورکار استانداری قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه شورای همتا وظیفه اش این است که درباره پیامد‌های ترافیکی تعطیلی یک روز در هفته ورود پیدا کند، ادامه داد: شورای همتا باید میزان تردد کارمندان، بخش‌های اقتصادی، خدماتی و سایر بخش‌ها را در روز‌های هفته اعلام، سپس درباره پیامد‌های ترافیکی تعطیلی یک روز در هفته نیز اعلام نظر کند.

مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی، حمل ونقل و ترافیک استانداری تصریح کرد: قسمت دوم تصمیم گیری باید در کارگروه اضطرار آلودگی هوا انجام شود، به این معنا که پیامد‌های تعطیلی پنجشنبه‌ها در یک طرف و کاهش بار آلودگی هوا در شهر در کفه دیگر ترازو قرار گیرد.


درخواست به روزرسانی طرح از سوی استانداری

معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست استان نیز با بیان اینکه اکنون ۶۴ درصد منابع آلاینده هوای مشهد به حوزه حمل و نقل برمی گردد، افزود: کارمندان حدود ۱۷ درصد در ایجاد آلودگی هوای شهر سهم دارند.
محمد عرفانی ادامه داد: آیین نامه اجرایی ماده ۷ و ماده ۲ قانون هوای پاک اعمال ممنوعیت و محدودیت زمانی، مکانی و نوعی وسایل نقلیه موتوری را برای ما مشخص کرده است.

معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست استان در ادامه با بیان اینکه در آخرین درخواست‌ها استانداری خواهان طرح به روزشده برای موضوع تعطیلی پنجشنبه‌ها شده است ادامه داد: براین اساس دستگاه متولی که شهرداری است باید مطابق شرایط روز طرح گذشته را به روزرسانی کند و در اختیار ما به عنوان دبیر کارگروه اضطرار آلودگی هوا قرار دهد و ما نیز بعد از بررسی آن را باردیگر به استانداری ارائه دهیم.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->