استاندار خراسان رضوی: روح معنوی اسلام در بناها بروز می‌کند طراحی داشبورد مدیریتی جرائم و تخلفات شهری در مشهد | اولین داشبورد جرائم شهری در کشور آغاز عملیات اجرایی احداث بزرگ‌ترین دهکده مدرن ورزشی شرق کشور در مشهد افزایش تعداد عرضه کنندگان لباس‌های مستعمل در مشهد درباره شکل‌گیری بولوار شهید قرنی مشهد| قصه ۶۰ ساله «قرنی» تاسیس چند مرکز خلاقیت و نوآوری تا پایان دوره ششم شورای اسلامی شهر در مشهد تخصیص ۴‌میلیارد تومان برای بهسازی پیاده‌رو‌های برخی محلات منطقه ۳ شهرداری مشهد ویژگی‌ شهر ترمیمی وجود المان‌های طبیعی در آن است | المان‌های شهری مشهد به صورت دائم جانمایی شود در یک‌صدوسیزدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس چه گذشت؟ (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) | هر ماه ۱۰ تا ۱۵ دستگاه اتوبوس جدید وارد چرخه خدمات‌رسانی می‌شود تصویب طرح تفصیلی ۲ منطقه منفصل مشهد | پایان بلاتکلیفی ۱۲ ساله قرقی و مهرگان اعمال قانون ۱۶۰۸ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۶۵ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) جدیدترین آمار ساختمان‌های ناایمن مشهد اعلام شد شهرداری مشهد به حوزه نوآوری و خلاقیت وارد می‌شود+ فیلم تعداد فوتی‌های مشهد در سال ۱۴۰۲ اعلام شد احداث تقاطع غیرهمسطح مشهد-شاندیز-طرقبه در سال ۱۴۰۳ افزایش ۵/۵ برابری دوچرخه‌های اشتراکی در مشهد افزایش مشارکت مردمی در پویش مشهد مهربان در منطقه ۵ شهردار مشهد اعزام کاروان خودرویی شهرداری مشهد به مناطق سیل‌زده کنارک سیستان و بلوچستان
سرخط خبرها

پرونده تعطیلی پنجشنبه‌های مشهد در ایستگاه پاسکاری

  • کد خبر: ۱۰۸۳۵۱
  • ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۱
پرونده تعطیلی پنجشنبه‌های مشهد در ایستگاه پاسکاری
معاون عمرانی استاندار خراسان رضوی: پرونده تعطیلی پنجشنبه‌های مشهد به شورای ترافیک فرمانداری ارجاع داده شده است.

لاله سادات کوثری | شهرآرانیوز؛ وارونگی دما، تردد خودرو‌های فرسوده و دودزا، گرد و غبار ناشی از صحرای قره قوم، افزایش چرای دام غیرمجاز در مراتع و ... از دلایل اصلی آلودگی مشهد است. در ماده ۲ و ۷ قانون هوای پاک صراحتا تأکید شده است که اعمال ممنوعیت‌ها یا محدودیت‌های زمانی و مکانی یا نوع تردد وسایل نقلیه موتوری برای کاهش آلودگی هوا و نیز سامان دهی سفر‌های روزانه در شهر‌های بزرگ می‌تواند در شورای هماهنگی ترافیک استان‌ها مطرح شود.

به همین دلیل از یک دهه قبل موضوع تعطیلی پنجشنبه‌ها در مشهد با هدف کاهش آلودگی هوای شهر، روی میز کارگروه اضطرار آلودگی هوای استان قرار گرفت. پس از آن شهرداری مشهد مسئول تهیه طرح مد نظر شد و بعد از کار کارشناسی و رفت و برگشت چند باره، طرح مورد نظر به تأیید متولیان زیست محیطی شهر رسید، اما ماجرا به همین جا ختم نشد؛ زیرا این طرح کارشناسانه موجود برای اجرا باید مصوبات قانونی را در بطن خود جای می‌داد. از همین جا بود که ماجرای رفت و برگشت طرح و اظهار نظر متولیان ذی ربط بالا گرفت.

طرح موجود یک روز در کارگروه اضطرار آلودگی هوا مطرح می‌شد و روز دیگر مقرر می‌شد تا طرح به شورای همتا ارسال شود. یک بار اظهار نظر پلیس راهور مورد تأکید قرار می‌گرفت و در مرحله بعدی به ضرورت بازنگری طرح به دلیل گذر زمان اشاره می‌شد. این حرکت لاک پشتی همچنان ادامه داشت تا اینکه در بهمن سال ۹۹ تورج همتی، مدیرکل وقت حفاظت محیط زیست استان، اعلام کرد که براساس مصوبه کارگروه کاهش آلودگی هوا و بعد از پیگیری‌های فراوان، مقرر شده است طرح بازنگری شده‌ای برای تعطیلی یک روز در هفته، (پنجشنبه یا روزی دیگر) به شورای همتای استان ارائه شود.

کرونا و بایگانی یک تصمیم

مهدی سالیانی، مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی، حمل ونقل و ترافیک استانداری، نیز همان زمان اعلام کرد که درباره طرح تعطیلی پنجشنبه‌ها باید شورای همتا موضوع را از منظر ترافیکی و تأثیرات کاهش بار ترافیکی بررسی کند، اما بعد از پیگیری‌ها در خرداد سال قبل، سیدکمال الدین میرجعفریان، معاون وقت هماهنگی امور عمرانی استانداری، به خبرنگار ما اعلام کرد که از آنجا که شرایط کرونا باعث شده است تردد کارمندان و دانش آموزان کاهش یابد، فعلا در این باره نمی‌توان تصمیمی گرفت و عملا پرونده تعطیلی پنجشنبه‌های مشهد بار دیگر به بایگانی رفت.

ارجاع طرح به فرمانداری مشهد

با کاهش چشمگیر آمار مبتلایان به کرونا و استقرار وضعیت زرد در استان، این بار موضوع تعطیلی پنجشنبه‌های مشهد را از معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی به عنوان اصلی‌ترین ناظر بر خروجی‌های شورای هماهنگی ترافیک استان جویا شدیم.

جواد خدایی در گفتگو با خبرنگار ما در پاسخ به این سؤال که بالاخره طرح تعطیلی پنجشنبه‌ها در مشهد به شورای همتای استان رسیده است یا خیر گفت: این طرح هنوز در شورای ترافیک استان مطرح نشده است.

وی بیان کرد: فعلا موضوع به شورای ترافیک شهرستان یعنی به فرمانداری مشهد ارجاع شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی افزود: موضوع تعطیلی یک روز در هفته در فروردین سال ۹۲ و آبان ماه سال ۹۶ در کارگروه کاهش آلودگی هوای استان پیشنهاد شده است.

خدایی اظهار کرد:، اما چون هنوز از شورای ترافیک شهرستان مشهد نتیجه‌ای به دست ما نرسیده، هنوز در شورای ترافیک استان مطرح نشده است.

وی در پاسخ به اینکه برخی گمانه زنی‌ها از این موضوع حکایت دارد که طرح در تهران با مخالفت همراه می‌شود، بیان کرد: طبق آخرین پیگیری‌های انجام شده در تیرماه سال ۹۹، وزارت کشور اعلام کرد که موضوع تغییر ساعت کاری ادارات فقط برای ماه‌های پر مصرف برق، برای تصویب به هیئت وزیران ارسال شده و استان‌ها نباید در این باره اقدامی انجام بدهند.

بار‌ها درخواست کرده ایم

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی نیز در پاسخ به این سؤال که آیا طرح مذکور به شورای ترافیک شهرستان مشهد رسیده است یا خیر، به خبرنگار ما گفت: موضوع تعطیلی پنجشنبه‌ها یا یک روز در هفته در مشهد را با هدف کاهش آلودگی هوای شهر بار‌ها درخواست کرده ایم.

محمد عرفانی ادامه داد: آخرین خبر دراین باره به معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری به عنوان دبیر این موضوع ارجاع می‌شود و ما به عنوان محیط زیست دبیر این کار و تصمیم گیری آن نیستیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->