سرخط خبرها

رازهای مزار خیّام، شاعری که سه بار دفن شد

سرنوشت چنین رقم خورد که حکیم عمر خیام نیشابوری، شاعری که هزار سال پیش از ما می‌زیست و در شعرهایش زندگی را می‌ستود، پس از مرگ دو بار از قبر بیرون آورده شود و البته سه بار هم به خاک سپرده شود.
  • کد خبر: ۶۷۵۴۵
  • ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۶
مجید خاکپور | شهرآرانیوز؛ سرنوشت چنین رقم خورد که شاعری که هزار سال پیش از ما می‌زیست و زیستن را دوست می‌داشت و در شعرهایش زندگی را می‌ستود، پس از مرگ دو بار از قبر بیرون آورده شود و دست کم به صورت استعاری و نمادین ساعاتی را در جهان زندگان سر کند؛ و البته سه بار هم به خاک سپرده شود.

حکیم عمر خیام نیشابوری، شاعر، فیلسوف، ریاضیدان و منجمی که یافته‌هایش در نجوم و ریاضی و همچنین فلسفه‌ای که در شعرهایش داشت، سبب شد تا نامش عالم‌گیر و ماندگار شود، یک سیارک و یک حفره در ماه را به نامش کنند و مجسمه‌اش را در محوطه دفتر سازمان ملل در وین بگذارند، سه بار دفن شد. بار سوم در سال ۱۳۴۱ و پس از اتمام بنای آرامگاه او بود.

بنایی که با معماری و طرح پدر معماری نوین ایران، زنده یاد هوشنگ سیحون به انجام رسید و ساخت آن حدود چهار سال به طول انجامید، از زیباترین بنا‌هایی است که برای مشاهیر ایران ساخته شده است.
بنای سابق خیام چسبیده به دیوار امامزاده محروق بود و هوشنگ سیحون برای ساخت بنای و جلوگیری از تداخل آن با بنای آرامگاه امامزاده محروق، ناگزیر شد خیام را گور به گور کند.

در مستندی کوتاه که به بهانه سالروز تولد و همچنین روز بزرگداشت او ساخته‌ایم، روایت سه تن از کسانی را می‌بینیم و می‌شنویم که شاهد بیرون آوردن بقایای خیام از مزارش و چگونگی ساخت آرامگاه او بودند. 
همچنین در این مستند چند عکس از مراحل ساخت آرامگاه و بقایای پیکر خیام برای نخستین بار منتشر می‌شود.
 
 
رازهای مزار خیّام، شاعری که سه بار دفن شد
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->