صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

دو سه روز گذشته مشهد و خراسان رضوی شاهد سفر رئیس‌جمهور و هیات دولت بود. سفری که ابتدای سال صورت گرفت و نوید اتفاقات جدیدی را برای مشهد و خراسان رضوی به همراه داشت.

سعید کریم پور | شهرآرانیوز - اهمیت این سفر از آن جهت بود که فارغ از جایگاه مشهد به عنوان شهری مهم در کشور، با توجه به سابقه مدیریتی قبلی رئیس جمهور به عنوان تولیت آستان قدس رضوی باعث شده بود تا رئیسی با شناختی کامل از مسایل و مشکلات استان این سفر را در برنامه خود بگنجاند ، در واقع به نظر می‌رسد رئیس جمهور نگاه ویژه‌ای از نظر سازمانی و یا حداقل به صورت شخصی به این شهر دارد.

طی این سفر هیات دولت برنامه فشرده‌ای را پشت سر گذاشت و تعداد زیادی طرح و پروژه را یا افتتاح کرد یا عملیات اجرایی آن را آغاز نمود. می‌توان اینگونه تحلیل کرد که اصلی‌ترین نگاه هیات دولت در این سفر حول محور مسائل اقتصادی و فعالیت‌های مرتبط با زندگی معیشتی مردم می‌چرخید. انواع و اقسام طرح‌های عمرانی و پروژه‌های اشتغال‌زایی و مسکن شاهد این مدعاست. مسائل فرهنگی، سیاسی و اجتماعی شاید در اولویت‌های بعدی این سفر قرار داشته باشد.

شاید یکی از مهم‌ترین مسائلی که آیت‌الله رئیسی در این سفر به آن توجه ویژه داشت، مساله مرز بود. موضوعی که تقریبا منتخبان نمایندگان استان که در شورای اداری خراسان رضوی که امکان سخنرانی و طرح دغدغه‌های‌شان را پیدا کردند، بر آن تاکید داشتند. خود رئیس دولت نیز به این موضوع اشاره کرد که نخستین سفرش در سال جدید به مرز دوغارون بوده است. در واقع اهمیت این ماجرا آنجایی است که بدانیم در سیاست‌های دولت سیزدهم توسعه روابط با همسایگان از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است. او حتی در شورای اداری استان بر این موضوع تاکید کرد که اختیارات مدیران استانی در بخش مرز را به آنان تفویض می‌کند تا فرایند امور سرعت بیشتری به خود گیرد.

مساله ایجاد یک چتر حمایتی برای اتباع افغان که امروز کشورمان به ویژه مشهد پذیرای آنان است نیز مساله مهم دیگری بود که آیت‌الله رئیسی با ارائه طرح ایجاد یک سازمان مجزا از امور اتباع وزارت کشور نشان داد خواهان مدیریت مساله و جلوگیری از شکل‌گیری تبعات امنیتی و اجتماعی ناشی از آن است.
البته رئیس قوه اجرایی کشور بر جایگاه مشهد به عنوان یک شهر مهم و لزوم ساماندهی مساله زیارت نیز تاکید کرد. او این شهر را یک شهر ملی توصیف نمود. مساله‌ای که تولیت آستان قدس و امام جمعه مشهد نیز خواهان آن بودند. «مشهد یک شهر ملی به حساب آید».

با این حال شاید انتظار می‌رفت رئیس دولت در این سفر دیداری هم با سیاسیون و نمایندگان احزاب و دیگر نمایندگان تشکل های علمی، اقتصادی ، رسانه ای و …داشته باشد ، هرچند که در جلسه صبح جمعه با تعدادی از فعالین فرهنگی اشاره ای به این موضوع داشت که برخی محدودیت های کرونایی و البته فشردگی برنامه مانع از برگزاری این جلسات شد که انتظار می رود رئیس جمهور در سفر آینده خود این برنامه ها را نیز در اولویت قرار دهد. به هر حال مشهد در کنار بسیاری از ظرفیت‌ها، از نظر سیاسی نیز شهر پرتحرکی به حساب می‌آید و به نظر می‌رسد جای این دیدار در این سفر خالی بود.

در مجموع به نظر می‌رسد با نگاهی که دولت در عرصه اقتصادی دارد، تمام مسیرها و اولویت‌ها را حول محور مسائل اقتصادی قرار داده تا بتواند منشا گشایش‌های معیشتی باشد. او به درستی به مساله افزایش حقوق‌ها نیز اشاره کرد؛ موضوعی که بعضا بسیاری از منتقدان از آن تعبیر به پول‌پاشی کرده‌اند. مساله‌ای که به تورم دامن زده و چاره آن افزایش ارزش پول ملی است. حال باید دید با سیاست‌های اعلامی دولت در حمایت از تولیدات داخلی چطور قرار است وعده و تاکید دولت بر افزایش ارزش پول ملی تحقق یابد. دولت باید بتواند مانع شکل‌گیری مافیایی شود که تحت عنوان تولید داخل در حق شهروندان اجحاف می‌کند. این نیز موضوعی بود که در این سفر مورد تاکید رئیس‌جمهور قرار گرفت.

سفر رئیس‌جمهور به مشهد با برخی انتقادها که ذکر آن رفت همراه بود و البته امیدهای زیادی را نیز ایجاد کرد. انتظار می‌رود با پیگیری صحیح مصوبات و اجرای آن این امید به ناامیدی تبدیل نشود.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.